Jó zsír, rossz zsír: hol a helyük a diétában? (és így fogyasszuk őket)

Egészség

Jó zsír, rossz zsír: hol a helyük a diétában? (és így fogyasszuk őket)

Magyar ember nem veti meg a jó szaftos fogásokat, és ez így van jól. Az elmúlt ötven évben azonban kénytelenek voltunk fokozatosan átértékelni a zsíros fogások szerepét táplálkozás-kultúránkban, mert míg a kemény munkához szokott paraszti világban a zsíros étel elsősorban az energiabomba szerepét töltötte be, manapság inkább ínyencségnek érdemes tekintenünk, hiszen életformánk igencsak megváltozott.

Mielőtt még kárhoztatni kezdenénk a zsíros ételeket, szögezzük le: nincs semmi baj velük, csupán a mérték és a gyakoriság, no meg az életmód a fontos. Kevés fizikai munkával, leginkább jóléti, kényelmes életmóddal kevesebb energiát használunk fel, és könnyebben raktározunk fölösleges energiát – zsír formájában. Ennélfogva zsíros ételekből is kisebb mennyiségre van szükségünk ahhoz, hogy a napi minimumot fedezzük. 

Miért van szükségünk zsírokra? Többek között azért, mert bizonyos vitaminok (A,D,E,K) csak zsírban oldódnak, az esszenciális zsírsavaknak kulcsszerepük van az izomépítésben, a telítetlen zsírsavak pedig könnyítik az emésztést. A gond a telített és a hidrogénezett zsírokkal van, ezeket mindenképpen érdemes kerülni.

Étrendünk összeállításához ma már temérdek jó minőségű, alacsony zsírtartalmú fehérje közül választhatunk. Sok múlik azonban a kiváló alapanyagok elkészítésének módján is, ezért érdemes néhány kímélő konyhai praktikát is megtanulnunk a zsírszegény főzéshez:

– lehetőleg nyersen együk a zöldségeket, gyümölcsöket;

– a párolás a legkíméletesebb feldolgozási forma, hiszen nem kell semmiféle hozzáadott zsiradékot használnunk;

– ha tehetjük, grillezzünk, tanuljuk meg a grillezés egészséges technikáját, amellyel a húsok csak veszítenek zsírtartalmukból;

– serpenyőben, sütőben sütéskor igyekezzünk teflonbevonatú edényt használni, amibe nem kell plusz zsiradékot önteni;

– levesek főzésénél a tetejére felgyülemlett zsírréteget távolítsuk el!

Folytathatjuk a felsorolást, hiszen mindannyian próbálkoztunk már különféle módszerekkel és háztartása válogatja, kinek mi vált igazán be. Nyilván, minden feldolgozási forma külön ízvilágot eredményez, ezért sem érdemes fanatikusan ragaszkodni egyik-másikhoz.

Mutatunk néhány laktató fogást, amelyből ugyan nem spóroltuk ki teljesen a zsírt, de bátran fogyaszthatjuk zsírszegény diétában is: 

Kiadós főételek:

DIÉTÁS TÖLTÖTT KÁPOSZTA

CSODAPIZZA

CUKKINIFŐZELÉK RESZTELT NYÚLMÁJJAL

PIRÍTOTT CSIRKEMÁJ ZELLERPÜRÉVEL

KÖRTÉS-GESZTENYÉS SZARVASCOMB GOMBÁS RIZZSEL  

MÉZES-MUSTÁROS SERTÉSTARJA

MANGALICA PAPSZELET

Levesek:

VACSORÁZZ BORBÁS MARCSIVAL! – LEVES A JAVÁBÓL

A LEGFINOMABB HŰSÍTŐ: HIDEG MÁLNALEVES

KEVÉSBŐL JÓT: SVÁB HAGYMALEVES

BORSCS – A LEGHÍRESEBB OROSZ ÉTEL

LAKODALMI CSIBELEVES BORBÁS MARCSI RECEPTJE ALAPJÁN

Zöldséges ételek:

ZÖLDSÉGES SZUPERÉTEL: TÖKPÖRKÖLT

ZÖLDSÉGES RAGU WOKBAN

ZÖLDSÉGSASLIK FŰSZERES COTTAGE CHEESE-ZEL TÖLTÖTT VIRÁGOKKAL

GOMBÁS, DIÉTÁS LASAGNE

PIRÍTOTT LASKAGOMBA

RAKOTT, SÜLT ZÖLDSÉGEK