A kevesebb több: csökkentsük a szénhidrátot, hogy növeljük ellenálló képességünket!

Egészség

A kevesebb több: csökkentsük a szénhidrátot, hogy növeljük ellenálló képességünket!

Low carb divat van, és ezt speciel nyugodtan üdvözölhetjük az étkezési bolondériák palettáján. A túl sok cukor legalább annyira veszélyes, mint korunk rákfenéje, az ülő életmód. Mindkettő ellen tehetünk, és az elsőn szerencsére elég könnyen tudunk változtatni. 

Elegendő odafigyelnünk kicsit: ne csak a teából és a kávéból spóroljuk ki a cukrot (és az édesítőt!), hanem szokjunk hozzá, hogy a gyümölcsök is finomabbak cukor nélkül, kenyérből pedig már millióféle alacsony szénhidráttartalmú, teljes kiőrlésű változatot lehet kapni. Az alacsony szénhidráttartalmú diétából pedig legjobb, ha kihagyjuk ezeket.

A low carb, vagyis szénhidrátcsökkentett étrend „eredője” valójában a cukorbetegek kezelésében keresendő: a XIX. században John Rollo katonai sebész alkalmazott először ilyen diétát cukorbeteg katonatársainál. Az étrend a század végén széles körben is elterjedt, mégpedig az első nyilvánosan sikeres fogyókúrázó, az angol William Banting jelentős súlyvesztésének hírével, Banting ugyanis ennek köszönhette a leadott kilókat. Ezzel el is kezdődött az alacsony szénhidráttartalmú diéták nemzetközi karrierje: 1862-től egy bakugrással 1972-ben találjuk magunkat, amikor megjelenik Robert Atkins forradalmian új diétája, melyben a szénhidrátok a lenullázandó kategóriában szerepelnek.

Azóta szerencsére már okosabbak vagyunk és óvakodunk a szélsőségektől. Annyi azonban biztos, hogy ha nem is kell teljesen kiiktatni, de vissza kell szorítani a szénhidrátbevitelt, ha komolyan gondoljuk a fogyást, és egészségesebben akarunk élni. Aki nem akarja számolgatással tölteni a napot, néhány egyszerű szabállyal kibekkelheti a low carb-leckét: 

  • mesterséges adalékoktól mentes italokat és ételeket együnk, mert az adalékanyagok módosíthatják a szénhidrátok felszívódását és lebontását a szervezetben,
  • igyekezzünk leginkább zöldséget és fehérjét fogyasztani,
  • kenyérfélékből csak keveset együnk, és válasszuk a teljes kiőrlésű, szénhidrátcsökkentet péktermékeket,
  • iktassuk ki a cukros üdítőket és egyéb édesített innivalókat,
  • igyunk sok vizet, 
  • szénhidrát-éhség ellen kortyoljunk délelőttönként zöldteát!

Mutatunk pár variációt szénhidrátcsökkentett finomságokhoz:

  • Laktató főfogások:
PIRÍTOTT CSIRKEMÁJ ZELLERPÜRÉVEL
ZÖLDSÉGVADAS
VARIÁCIÓ LECSÓRA: SAKSUKA
A JOLLY JOKER MENÜ
CUKKINIFŐZELÉK RESZTELT NYÚLMÁJJAL
GOMBÁS, DIÉTÁS LASAGNE
  • Saláták:
MADÁRSALÁTA KRÉMSAJTOS CÉKLÁVAL
CAPRESE SALÁTA
COLESLAW SALÁTA VEGÁN MAJONÉZBŐL GRILLEZETT TOFUVAL
CÉZÁRSALÁTA
WALDORF SALÁTA
VITAMINSALÁTA BATÁTÁVAL
  • Levesek:
CITROMOS CSIRKELEVES, AHOGY A GÖRÖGÖK IS KÉSZÍTIK
ZÖLDFŰSZERES, GOMBÁS HALLEVES
LAKODALMI CSIBELEVES BORBÁS MARCSI RECEPTJE ALAPJÁN
AZ IGAZI ORJALEVES
LUCSKOS KÁPOSZTA
GYÓGYÍTÓ LEVES SÜLT FOKHAGYMÁBÓL

 
X
Már követem az oldalt