A fenntarthatóság és a szállodaipar
Olvasási idő: 4 perc

A fenntarthatóság és a szállodaipar

A siófoki Hotel Yacht Wellness and Business**** és a BIBO Franchise Kft. példaértékű együttműködése

Amikor egy festői tájra utazunk, és egy gyönyörű szállodába érkezünk, legtöbben először a kilátásra, a dizájnra vagy a kényelmes szobákra figyelünk. De vajon gondolunk-e arra, hogy a szálloda hogyan bánik a környezetével? Mit tesz az ételmaradékkal, a csomagolóanyagokkal, milyen tisztítószereket használ a szobákban, a közös terekben vagy akár a konyhában?

A fenntarthatóság kérdése a hétköznapi vendég számára gyakran rejtve marad, pedig egy szállodában hatalmas mennyiségű tisztítószer, mosószer és higiéniai anyag fogy el nap mint nap.

Korábbi cikkünkben a Platán étterem működésén keresztül mutattuk be, hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a két Michelin csillagos csúcsgasztronómiában. Ezúttal arra voltunk kíváncsiak, hogyan épülhet be ugyanez a szemlélet egy négycsillagos hotel mindennapjaiba: a takarítástól a mosodán át egészen a vendégtér higiéniai folyamataiba.

Magyarországon hozzávetőleg több mint négyezer regisztrált szálláshely működik, ebből több mint kilencszáz hotel. Ezek jelentős része máig hagyományos, szintetikus tisztítószerekkel dolgozik, olyanokkal, amelyek nemcsak a környezetet terhelik jobban, hanem a dolgozók bőrét és a légutakat is irritálhatják, miközben a hatékonyságuk és a felhasználói élmény elmarad a korszerű, organikus rendszerekétől.

Beregi Dóra, a BIBO Franchise Kft. szálloda-ágazatának vezetője elmondta, hogy egy kétfős szobának a mosási mennyisége átlagban 2,7 és 5,4 kilogramm között mozog. Ez éves szinten – csak a hotelekből – 66 és 132 millió kiló közötti textíliát jelent, ami óriási mennyiség. A tisztítás során pedig nem mindegy, milyen anyagokkal dolgoznak: egyre több kutatás támasztja alá, hogy a hagyományos tisztítószerek irritálhatják a bőrt és a légutakat, valamint hosszú távon a környezetbe kerülve is terhelést jelentenek.

Beregi Dóra/ fotó: egy.hu

A siófoki Hotel Yacht Wellness & Business**** élen jár a fenntartható működésben. Dóra 7 évig a Yacht csapatát erősítette, és ebben az időszakban került kapcsolatba a BIBO-val.

„Ugyanúgy, mint nagyon sok helyen, itt is szintetikus anyagokkal dolgoztunk. 2017-ben még nem sok szó esett a fenntarthatóságról, viszont nekem nagyon fontos volt a csapatom szempontjából, hogy olyan szerekkel érintkezzenek a lányok a napi nyolc óra munkaidejükben, ami nem bántja őket. Elsődleges probléma volt, hogy a szerek nem voltak megfelelő hatékonyságúak, ugyanakkor takarítás közben egy zuhanykabinban rengeteg káros anyaggal érintkeztek és lélegeztek be a munkájuk során."

 Beregi Dóra és Kovács Bence/ fotó: egy.hu

Kovács Bence, F&B menedzser a vendéglátásért felel a szállodában, így beszélt a váltásról:
„Sokan a tisztaságot a tisztítószer szaggal azonosítják. Nem attól lesz valami tiszta, hogy klórszag vagy hyposzag van. Nagyon fontos a vendéglátásban, hogy egy takarítási folyamatból a vendég minél kevesebbet észleljen. Ha egy gyors asztalváltáskor, az étlapok vagy az itallapok pucolásakor megmarad egy erős vegyszerszag, az nem túl csábító. A Bibo termékeivel nincs ilyen gond, és a hatékonyságuk is elsőosztályú. Most, hogy ezeket a szereket használjuk, bele sem merek gondolni, hogy hosszú éveken keresztül az a rengeteg tisztítószer, amit használtunk, milyen ártalmas lehetett a légutakra, a bőrünkre. Ezek a tisztítószerek nem ártanak a légutaknak, nem szárad ki tőlük a bőrünk, és biztonságosan használhatók a konyhában vagy mosogatás közben is. Így a mindennapi takarítás során nemcsak a dolgozók egészségét óvjuk, hanem hozzájárulunk a vendégek számára is komfortos, tiszta környezethez.”

 Fotó: egy.hu

A vendégtér és a közös terek higiéniai feladataihoz használt szereknél is nagy előnyt jelent, hogy az organikus tisztítószerek nem hagynak hátra erős szagot, és nem teszik tönkre a felületeket: „Legyen szó vízkőoldóról, konyhai előkészítő felületekről vagy a pultokról, biztosak lehetünk abban, hogy a vendég semmit sem érzékel a takarításból, és az itt dolgozók egészsége sincs veszélyben.”

A Hotel Yacht működésébe könnyedén beilleszthető volt a BIBO körforgásos gazdasági modellje és zero waste modellje is: a termékek koncentrátumként érkeznek, professzionális adagolókkal hígítják őket, a kiürült ballonokat pedig a cég visszaszállítja.„Így tisztítószer oldalon szinte nullára tudtuk csökkenteni a környezeti lábnyomunkat. A szállítás során keletkezett terhelést is jelentősen csökkentettük” – tette hozzá Bence.

Bence szerint az is fontos, hogy a BIBO a használathoz kapcsolódó edukációban minden szükséges tudást átadott nekik. A kollégák közül ráadásul sokan a saját háztartásukban is használni kezdték a BIBO termékeit, ami a fenntarthatóság szempontjából különösen jelentős.

A két szakember gondolatai jól mutatják, mennyire fontos ma már a szállodák számára, hogy olyan rendszereket alkalmazzanak, amelyek egyszerre kímélik a környezetet és az emberi egészséget. A BIBO 15 éve dolgozik a vendéglátóiparban, partnereik között számos hazai szálloda és étterem található, és a közelmúltban háztartási termékeiket is elérhetővé tették a lakosság számára. Ezek a bio tisztítószerek a beltartalom és a csomagolás szempontjából is minimális környezeti terhelést jelentenek.

Jó lenne egy olyan világban élni, ahol egyre többen figyelünk ezekre a részletekre is, hogy a fenntartható működés ne csak divat vagy elvárás legyen, hanem az életünk természetes része.

A Bibo termékei a cég webshopja mellett ma már a Müllerben és a Rossmannban is megvásárolhatóak. 

A Siófokon forgatott videóanyagot hamarosan az egy.hu oldalán láthatják. 

Cikkünk a BIBO Franchise Kft. támogatásával készült. 

Kapcsolódó tartalom
A tatai Platán Gourmet Étteremben jártunk
Farkas Boglárka | 2025. november 11

A tatai Platán Gourmet Étteremben jártunk

A BIBO-val a fenntarthatóságért