Stílus

Leesett a kamionról, azért olyan olcsó, ugye? – A hamisított ruhák világhódítása

A hamisítványok piaca felszállóágban van, különösen napjainkban, amikor a világhírű luxus divatcikkek a legtöbb „halandó” ember számára egyre inkább elérhetetlenekké válnak. A jelenség természetesen nemcsak ezen a területen okoz fejtörést a márkák, gyártók, kereskedők számára, de a legtöbb utánzatot a divat- és kozmetikai termékeket koppintók hozzák létre. Mi jellemző az újgenerációs kínai hamisítványokra, hogyan vélekednek erről a fiatalok, miként küzdenek a márkák és a legfontosabb: hogyan ismerhetjük meg mi, fogyasztók a hamis divatcikkeket? Utánajártunk!

A hamisítás legalább olyan idős jelenség, mint maga az haute couture, vagyis a magas minőségben készített ruhatermékek, exkluzív divatcikkek gyártása. Az 1900-as évek elején a divathamisítók gyakran rajzolták újra a párizsi kiállításokon látott terveket, és az ezek alapján készült reprodukciókat jó pénzért adták el Franciaországban és a tengerentúlon. 1914-ig több mint kétmillió hamis couture címkét varrtak a ruhákba.

Miért pont a divatot pécézték ki maguknak a hamisítók? Mert a divatipart az állandóan változó trendek alakítják; ami ma menő, lehet, hogy holnapra már ódivatú lesz, ennek eredményeként a hagyományos divatrendszer megkívánja, hogy a márkák folyamatosan megújuljanak és igyekezzenek relevánsak maradni. Ha ezt összekapcsoljuk a képalapú, vásárlásorientált társadalommal, amelyben jelenleg élünk, akkor

meg is kaptuk a hamisításhoz szükséges táptalajt.

Egy olyan fogyasztási morált, melyben azok, akik követni szeretnék a trendeket vagy presztízsértékkel bír számukra például egy táska, ugyanakkor nem tudják azt kifizetni, hamisítványokat vagy replikákat fognak választani.

Mindenekelőtt szögezzük le: a replika nem összekeverendő a hamisítvánnyal! A replika egy népszerű termék valamely modelljének újragyártása, ami legális és egy-egy teljes értékű áru a végeredménye, ráadásul többnyire elismert cégek készítik el ezeket. A hamisítvány egy szemmel láthatóan gyengébb minőségű termék. A replika és hamisítvány között az online térben leginkább az ár lehet árulkodó, hiszen a replika drágább, mint a hamisítvány, de értelemszerűen nem kerül annyiba, mint az eredeti termék.

Ki mit gondol az utánzásról?

A legtöbb tervező vagy márka azt a tényt, hogy a terveit utánozzák, az elismerés jelének tekinti, amely meghatározhatja az adott brand sikerét a piacon. Sőt, vannak olyan tanulmányok, amelyek arra a következtetésre jutottak, hogy a hamisítványok valóban jót tehetnek a divatiparnak, mivel arra kényszerítik a márkákat, hogy minőségibb termékeket hozzanak létre, ezáltal még inkább megkülönböztessék magukat a másolóktól.

A divatipari szereplők többsége azonban azon a véleményen van, hogy a hamisítás lopás, és azok, akik hamisított termékeket vásárolnak, felelősek ezen bűncselekmények fellendítéséért. 

Egy kutatás szerint a feketepiac az európai márkák éves értékesítésének 9,7%-át teszi ki, ami 26,3 milliárd eurót jelent. Ez azt is jelenti, hogy az európai divatipar kiskereskedelmi, gyártási és nagykereskedelmi ágazatában hozzávetőlegesen 363 000 munkahely szűnik meg évente a hamisítványok térhódítása miatt. Ezt az arányt határozottan növelte az internet és az e-kereskedelem megjelenése és térhódítása a csalók névtelensége miatt.

Újgenerációs kínai hamisítványok

A luxus darabok hamisítványai leggyakrabban Kínából származnak – az ország évtizedek óta őrzi vezető szerepét ebben a szegmensben. Napjainkra azonban beköszöntött a kínai hamisítványok új érája, melyben javult az utánzatok minősége is.

Egy úgynevezett csúcskategóriás hamisítványokat gyártó vállalatról készített nemrég a Yicai nevű üzleti kiadvány egy jelentést, melyben felvázolta a hamisítványok iparának zökkenőmentes értékesítési és gyártási folyamatait. A képlet egyszerűnek tűnik. „Ezek a vállalatok táskák és ruházatok gyártására specializálódtak, és egyeseket még ismert márkák is alvállalkozóként szerződtetnek le, ezért az általuk alkalmazott technológia elsőrangú – szerepel a felmérésben. Ha valaki jó minőségű luxuscikkeket akar készíteni, legyen szó akár táskákról, ruhákról, akármiről, megteheti. Az elvégzett munka minősége attól függ, hogy az illető mennyit hajlandó költeni rá. ” 

Kína hamisítási ipara kezdetben a sportmárkákra összpontosított, viszonylag egyszerű kivitelezéssel elkészítve azok kulcsmodelljeit. Az olyan márkák, mint az Air Jordan, a Nike és az Adidas kerültek az elsők közé az utánzatok piacán. A népszerű cipők másolatai továbbra is kapósak az olyan platformokon, mint például a Tencent's Qzone, ahol az árak meghökkentően alacsonyak az eredetihez képest. Az elmúlt években a hamisítás hullámai olyan újonnan felkapott brandeket vettek célba, mint az Anti Social Social Club, a Vetements, az Off-White és a Supreme.

A COVID-19 járvány kitörése sem csökkentette a hamisítványok térnyerését, sőt. Néhány luxusdivatra specializálódott blogger odáig ment, hogy azt állította, hogy egyes esetekben a másolatok sokkal kényelmesebbek, praktikusabbak az eredetinél.

A fiatalok körében is népszerű a jelenség

Míg a milleniálok hajlamosak a túlköltekezésre, a Z generáció inkább érdekelt abban, hogy jó üzleteket kössön kevesebb pénzért. Manapság széleskörű kutatásokat végeznek a fiatalok fogyasztási szokásaival kapcsolatban, mivel ők az első digitális bennszülött generáció, akiket az online tartalmak nagymértékben befolyásolnak a vásárlás során. 

A Z generáció több időt tölt képernyő előtt, mint bármely más korosztály. Akár

öt képernyőt is felhasználva nem jelent nagy kihívást annak a ruhadarabnak a megfizethető hamis verzióját megtalálni online, amit kedvenc zenészük viselt.

Sőt, egyes videók, közösségimédia-platformok és webhelyek még inkább megkönnyítik a hamisítványok megtalálását.

A kutatások rámutattak, hogy sokkal nagyobb azon fiatalok aránya, akik tudatosan vásárolnak hamisítványokat. Kiderült az is, hogy a fiatalok nagy része egyre inkább a közösségi média felületein látott posztokon vagy hirdetéseken keresztül történő vásárlást részesíti előnyben. A 30 év alatti fogyasztók bíznak az online platformokban és az eladókban, ami az azonnali üzenetküldő alkalmazásoknak is köszönhető. Az eladóval folytatott közvetlen kommunikáció javítja a felhasználói élményt, továbbá kedvező áron kínál egy kvázi titkosított módszert a hamisítók számára termékeik népszerűsítésére.

Mit tehetnek a márkák, és mit tehetünk mi?

A luxusmárkák – gyakran a bírósági intézkedések révén – fejlesztik a hamisított áruk kereskedelme elleni küzdelem módjait. A legközvetlenebb veszélyt egy márka számára azok a webhelyek jelentik az online térben, amelyek elsősorban olyan fogyasztókra építenek, akik azt hiszik, autentikus termékeket vásárolnak. Ez ronthatja a márka hírnevét, és csökkentheti az elkötelezett vásárlók számát. A hamis termékek elterjedése a világméretű online piacterek vagy a közösségi média oldalai, szintén sok fejfájást okoznak az ipar szereplőinek.

A különböző disztribúciós csatornák elterjedése megnehezíti a védelmet e jelenség ellen, mert folyamatos erőfeszítéseket kíván az ellenőrzés. Erre különféle „márkahírnév-figyelő” stratégiákat dolgoznak ki a vállalatok.

Ha vásárlóként inkább szeretnénk elkerülni a hamisítványokat, az alábbiakra érdemes figyelnünk:

  • A legkézenfekvőbb, ha először az árat vizsgáljuk meg, vetjük össze más platformokon látott árakkal. Ha valami túl olcsó, pedig márkalogóval van ellátva, az valószínűleg hamis, vagy az adott webshop más módon próbál minket átverni. Mielőtt bármit kifizetünk online, használjunk árösszehasonlító oldalakat, amelyek megmutatják, hogy egy termék milyen árban van a többi e-kereskedelmi webhelyen.
  • A prémium vagy luxus divatcikkeknek a legtöbb esetben vannak egyedi azonosítói. Amennyiben ezek hiányoznak, nincsenek feltüntetve, az már gyanús lehet.
  • A Kínában gyártott termékeket fokozott óvatossággal kezeljük! Mindig kérdezzünk rá az adott árucikket kínáló eladónál vagy a webshop tulajdonosánál, hogy a termék eredeti-e, kérjünk erről szóló tanúsítványt, egyedi azonosítót.
  • Érdemes utánajárni a kiszemelt terméket kínáló webhely, közösségi oldal hitelességének. Olvassunk véleményeket!

Ha tudatosan vásárolunk hamisítványokat, előbb győződjünk meg az adott darab minőségéről (ami természetesen sosem lesz olyan, mint az eredeti), illetve arról, hogy ha már nem viseljük, tovább tudjuk-e azt adni a körforgás jegyében. A hamisítványok miatt ugyanis még több divatcikk kerül ki a gyárakból, ami nagymértékben terheli a környezetet.

Ha szeretnénk jó minőségű, nem megfizethetetlen, autentikus designer termékeket vásárolni, inkább szavazzunk bizalmat a magyar tervezőknek, márkáknak. Ha pedig mindenképpen világcégek luxusdarabjaira vágyunk, de nem tudjuk megvenni azokat, akkor vásárolhatunk másodkézből is designer kreációkat!

Ajánljuk még:

A jelentéssel teli jobb, mint a tökéletes – interjú a Popartbox alkotóival, akik régi holmikból varrnak újat

Érvelhetnék azzal a ruhák újrahasznosítása mellett, hogy mennyi hulladékot termel a fast fashion, mennyi méreg és környezetszennyezés árán állítja elő termékeit, ezért milyen üdítő látni ezt a két nőt a kincsekkel teli műhelyében, amint az utolsó ép fonalig beépítik a mások által kidobásra ítélt szöveteket és kötéseket új ruhákba. De így, negyvenen túl már rég nem erre gondolok, ahogy a nagymamám otthonkáihoz, hímzéseihez, abroszaihoz hasonló részleteket látok viszont bohókás cuccokban: inkább arra, hogy a tárgyakhoz kötődésünk van, érzelmeink támadnak tőlük és ez az egész egy nagy értékmentés, amiből én is részt akarok.