Stílus

Kékfestés és matyó hímzés 2021-ben: hazai divatmárkák, amik a régiből csinálnak újat

Kékfestés, matyó hímzés, növényi festés – régi, jól bevált módszerek és különleges ruhák, amiket így készítenek. Sok remek hazai márka van, most a kedvenceim közül gyűjtöttem néhányat, akiket érdemes megismerni.

 Manapság egyre többször lehet arról hallani, hogy a kézművesség, az ipar- és népművészet a kihalás szélén áll. Tagadhatatlan: a gépesített, globalizált termelés elterjedése számos tradicionális szakmát kényszerített térdre, a kis családi vállalkozásoknak sokszor nincs kellő anyagi forrásuk a fiatal tehetségek képzésére, betanítására, valamint a fenntartható üzleti modellek létrehozásához szükséges eszközökre. Viszont a hagyományos kézművesség helyzete a világjárvány alatt változni látszik; egyre több vásárló érdeklődik a kis, lokális műhelyekben készült termékek iránt, legyen szó divatcikkekről, dísz- vagy használati tárgyakról.

Abban, hogy a modern világban a régi mesterségek új erőre kapjanak, a fiatal tervezőknek, márkáknak is nagy szerepe van: e kulturális-társadalmi hagyatékot fel kell fedezniük, hogy saját eszköztáruk segítségével, egyedi stílusuk szerint megőrizzék, továbbgondolják azokat. 

Az egyre gyorsuló világ trendjeinek követése mellett (helyett?) a múltunkat is tisztelnünk kell. Ennek egyik módja, hogy divattervezőként, divatmárkaként beemeljük a hagyományos kézműves technikákat, anyagokat is kollekcióinkba, fogasztóként pedig keressük azokat a márkákat, amelyek segítenek nekünk abban, hogy egyszerre legyünk divatosak és hagyományőrzők.

Előrebocsátom: rengeteg szuper magyar tervezővel találkoztam már, és sokan vannak olyanok is, akik a hagyománytiszteletet, a tudatos fogyasztást és a környezetvédelmet is zászlajukra tűzték. Mindannyian megérdemlik, hogy önálló cikkek szülessenek róluk, minél többen megismerjék őket, hiszen sokak számára valódi alternatívát jelenthetnek a tucatáruk pótlására. Igen, ezek a termékek drágábbak, mint a fast fashion, de többet is kapunk a pénzünkért: minőségibb, szebb, jelentéssel bíró, üzenetet hordozó ruhákat.

Szubjektív listámon most öt hazai kedvencemet soroltam, akik valódi színfoltjai a divatiparnak, és egyre több helyen előforduló ruháikkal a magyar utcáknak is:

Örökkék/Everblue

A kékfestés egy évszázados múltra visszatekintő mesterség. Találkozhatunk vele a népviseletben, hagyományőrző műhelyek vásárain, de sajnos ez a szakma ma már „sokkal inkább történelem, mint jelenidő” – olvashatjuk az Örökkék weboldalán.

kekfestés
 
Skorutyák János kékfestő mester 1984-ben // Fotó: Fortepan / Gábor Viktor

A márka 100%-ban magyar termékeket készít, célja pedig az, hogy beillessze a kékfestést a 21. századba. Műhelyükben olyan ruhadarabok, dizájn- és ajándéktárgyak készülnek, melyek az eredeti technológiát és az antik nyomódúcokat, mintákat alkalmazzák, illetve Farkas-Széki Judit fiatal formatervező által újragondolva egészítik ki a kollekciókat.

Botanika

Hajgató Sára márkája, a Botanika a növényi festés egyik legismertebb képviselője itthon. A festés során a hagyományos merítésen túl a japán shibori mintázás, a tatakizome kalapálás és a gőzöléses ecoprint is technikákat is alkalmazza a tervező. Sára kollekcióiban légies selymek, finom gyapjúszövetek, pamut kelmék, rusztikus len- és kendervásznak kapnak helyet, kizárólag organikus anyagokkal dolgoznak. Külön kuriózum, hogy az egyedi darabok megfestéséhez szükséges növények saját termesztésből, gyűjtésből, az egzotikus alapanyagok pedig fenntartható forrásból származnak.

Printa

A Printa limitált szériás, egyedi tervezésű ruhákat, posztereket, ajándéktárgyakat, otthoni kiegészítőket tervez és gyárt Magyarországon. Kis példányszámban, újrahasznosított, organikus és innovatív alapanyagokból készülnek termékei, ötvözve a hagyományos kézműves technikákat a modern technikai lehetőségekkel. A Printa kollekcióiban találunk erdélyi kézművesek által készített használati tárgyat, kézzel és vízbázisú szitanyomással, fiatal grafikusok által kidolgozott faliképeket, de újrahasznosított és minősített természetes anyagból megálmodott ruhadarabokat is.

Matyodesign

„Egyenesen a tardi asszonyoktól” – a Matyodesign termékei 27 asszonynak adnak munkát Tardon, egy pici északkelet-magyarországi faluban. A márka missziója, hogy ne csak életben tartsa a matyó hímzés hagyományát (amely már az UNESCO világörökség része), de újra is teremtse azt a jelenkor kihívásait, az egyediséget és a magas színvonalú kézimunkát szem előtt tartva. A Matyodesgin alapítója, Váczi Rozi feladatának tartja, hogy ami a helyi asszonyok kezében van, továbböröklődjön generációról generációra. Vállalkozása hidat képez a régi és az új, a fiatalabb és az idősebb korosztály, a jelen és a múlt között.

Zsigmond Dora Menswear

Dóra vidéken nőtt fel, minden alkotásában felfedezhetjük a tájvilág jellegzetes alakjait, elemeit. A REMADE kollekció fenntartható ruhadarabjain a magyar folklór csendes ereje az újrahasznosított, növényekkel festett szövetekben él tovább. A hagyományos kézműves technikák és az elavultnak számító szövetek alkalmazása a múltat ​​a jövőbe viszi: Dóra így őrzi a vidéki hagyományokat a városi világban. A modern, tartós, indusztriális sziluettek olyan kézműves részletekkel találkoznak, mint a hímzés, a reteszelés, a makramé, a kötés és a növényi festés. Viaszos pamuttal, organikus vászonnal, kárpittal, dupla gézzel, ramival, PET-palackokból újrahasznosított szövetekkel, sőt, 60 éves, kézzel szőtt vásznakkal is dolgoznak, melyeket Magyarország falvaiból gyűjtenek.

 

Ajánljuk még:

A hazai termékek hónapja – indul a 18. Coop Rally

Európa és Magyarország is kihívásokkal teli időszakon van túl, a gazdasági szereplőknek továbbra is egy változékony, bizonytalan környezetben kell helyt állniuk. Mindez igaz a hazai élelmiszeripari és- kereskedelemi szektorra, illetve és az élelmiszer-ellátás bázisát adó szereplőkre. Egy ilyen időszakban kulcsfontosságú az együttműködés és a közös gondolkodás szerepe. Ezt igyekszik megmutatni az idén már 18. alkalommal, szeptember 11-12-én megrendezésre kerülő Coop Rally is. A kereskedelmi csoport beszállító- és üzleti partnereiből, valamint média képviselőiből álló több mint 100 fős mezőny hat Kelet-Magyarországon működő élelmiszeripari üzembe és a COOP Csoport két tagvállalatának üzleteibe látogat majd el.