Sport a szobában — egy kis segítség a hatékony otthoni edzéshez!

Aktív

Sport a szobában — egy kis segítség a hatékony otthoni edzéshez!

Időt és pénzt is spórolhatunk, ha a négy fal között sportolunk. Elhatározás és kitartás kell ahhoz, hogy eredményes legyen, de pont ez a buktatója is, hiszen otthon sokkal könnyebb más elfoglaltságot találni, ha nem vagyunk elég motiváltak. Íme egy kis segítség az első lépésekhez, hogy hatékony legyen az otthoni edzés.

Azt hiszem, nyugodt szívvel kijelenthetem, hogy a sport valamilyen formában mindig is az életem része volt. Vagy legalább is nagyon szerettem volna, hogy így legyen. Általános iskolában sporttagozatos osztályba jártam, a gimiben atletizáltam, főleg a futás állt hozzám közel. Az egyetemen eléggé elterelődött a figyelmem a rendszeres testmozgástól, a visszaút meglehetősen rögös és kacskaringós volt. Kitartóan próbálkoztam a visszatérésre: olykor elmentem futni, vagy kondibérletet vettem, jártam zumbázni, és bejelentkeztem különféle kardióedzésekre, sőt, néhány hónapig még személyi edzőm is volt. Minden bizonnyal az igazi akarat és kitartás is hiányzott belőlem, de valahogy sosem éreztem, hogy „megtaláltam a tutit”.

Öt vagy hat évvel ezelőtt történt az áttörés. Elszántabb voltam, mint bármikor korábban.

Éreztem magamban az erőt, és volt egy tervem, az otthoni edzés terve.

Eljártam futni, de az edzés többi részét itthon végeztem. Az évek során összegyűlt néhány szükséges eszköz ehhez, a hiányzókat pedig fokozatosan beszereztem, vagy tervezem, hogy beszerzem. Így a néhány hete kialakult, rendhagyó helyzet miatt sem kellett különösebben változtatnom a sportolási szokásaimon, hacsak nem annyit, hogy letakarítottam a körülbelül tizenöt éve a garázsban porosodó futópadot, és felállítottam az ablak mellett, hogy azon rójam a kilométereket.

Talán mondanom sem kell, hogy az otthoni edzés esetében is az első lépések a legnehezebbek. Fontos az elhatározás és a kitartás. Ne is halogassátok tovább, egyszerűen csak húzzátok fel a sportcipőt, és vágjatok bele! Íme néhány ötlet, ami közelebb vihet mindenkit a sikerhez.

Az edzés legyen a napi rutin része.

Akár a reggeli, akár az esti órákban értek rá jobban, számoljatok vele, amikor az aznapi teendőket rendszerezitek. És legyen meg a helye is. Nem kell átalakítani a lakást, de amikor edzenétek, mindig legyen szabad az a helyiség, ahol sportolni szeretnétek. Ahol elfértek, ahol minden szükséges eszköz a rendelkezésetekre áll, és ahol nem zavar közben senki.

Fontos, hogy legyen edzésterv. Előre találjátok ki, hogy aznap milyen gyakorlatokat végztek. Még egyszerűbb, ha kerestek egy online órát, vagy online edzésmenetet, amit ismételhettek vagy a fokozatosan felépített terv szerint haladhattok. Böngésszétek át az edzőket és az edzéseket, hogy megtaláljátok a számotokra legszimpatikusabbat és legmegfelelőbbet. Törekedjetek a változatosságra, például az izzasztó kardiót válthatja súlyzós edzés, jóga vagy pilates – így biztosan nem fogtok belefásulni.

Az órákhoz szerezzétek be a fontosabb sportszereket. Nem nagy befektetés, a legtöbb esetben elég egy polifoam (jógamatrac) és két súlyzó (tetszés szerint 1-1,5 kg-osak). Szükségetek lesz még törülközőre és egy flakon vízre. Az öltözék esetében sem kell túlzásba esni! Ha abszolút kezdők vagytok, eleinte elég, ha kijelöltök egy pólót erre a célra. Néhány nap alatt eldől, hogy valóban komolyan gondoltátok-e (ez szerintem egyébként minden edzésre igaz, nemcsak az otthonira), ráértek akkor megvenni a neonszínű trikót és mintás nadrágot. A speciális sportruhák kényelmesebbek és jobb a légáteresztő képességük, mint az utcai viseletnek, ezért élvezetesebb bennük mozogni. De ehhez sem kell a legdrágábbat hazavinni. (Egyes szakemberek szerint szívesebben edzünk olyasmiben, amiben szebbnek, csinosabbnak érezzük magunkat. Ha valakinek ez kell a rendszeres testmozgáshoz, hát mindent bele!)

Vegyétek az edzéseket komolyan, tegyetek meg mindent az eredményért!

Tudatosítsátok magatokban, hogy csak akkor lesz az otthoni edzés sikeres, ha nem csaltok. Csak azért, mert nem lát senki, még ne lazsáljátok el a gyakorlatokat. Ezzel csak saját magatokat csapjátok be. Ne keressetek kifogásokat, ne lustálkodjátok el az edzéseket! Én sajnos hajlamos vagyok erre, és a legszörnyűbb, hogy az emiatt kialakult lelkiismeret furdalást túl könnyen kiheverem. Ezért, amikor érzem, hogy nincs az edzéshez kedvem, inkább gyorsan átöltözöm, és minél hamarabb elkezdem, nehogy a „kisördög” nyerjen. Ha úgy érzitek, hogy egyedül nehéz megtalálni a kellő motivációt, kérjétek meg a párotokat, férjeteket, gyerekeiteket, hogy tartsanak veletek.

Végül: ahogyan a home office, úgy az otthoni edzés sem passzol mindenkihez. Sokan vannak, akiknek kell, hogy bérlet legyen a zsebükben, hogy elinduljanak, mert már a konditeremhez vezető út is fontos része a rituálénak. Ahogyan fontos számukra a közösség, hogy valaki irányítson, hogy legyen, aki felügyel, aki kitalálja és megmondja, hogy mit csináljanak és hogyan. Fontos, hogy kimozduljanak a négy fal közül, hogy kivételesen a család nélkül töltődjenek fel. Remélhetőleg hamarosan visszatérhet mindenki a kedvenc csoportjához, a kedvenc edzőjéhez. Addig pedig hajrá otthon!

További cikkek a témában:

EZÉRT ERŐSÍTSD A MÉLYIZMAIDAT!

FLAMENCO A VILÁG VÉGE ELŐTT – ONLINE TÁNCÓRA A KARANTÉNBÓL

DETOXJÓGA OTTHON: ÍGY CSINÁLD! – SPORTOS KARANTÉNKISOKOS