A bringás teljesítmény három legfontosabb építőeleme
Én is képes lennék letekerni 100+ km-t?
Nem találkozol velük a média főcímeiben, és nem ők szerepelnek a sportcsatornák közvetítéseiben. Mégis: a hallgatag bajnokok világa nem csak lenyűgöző, de ma ők alkotják a kerékpársport leggyorsabban gyarapodó mezőnyét szerte a világon. Honnan bújtak elő ezek a fenomenális atléták?
Sokak számára a bringázás egyet jelent a boldog kiteljesedéssel és a szabadság élményével. Vannak, akik a teljesítőképesség határait szeretik ostromolni. És vannak, akik rá sem bírnak nézni kerékpárjukra - pedig nemrég még a legelszántabb bringások közé tartoztak, vagy oda szerettek volna tartozni. Mi okozza a halogatást, a lelki restséget, a kiégést? Hogyan vegyük rá magunkat, hogy bringára üljünk, amikor elménk hallani sem akar róla?
Maurice Garin nevét a sporttörténelem nagy alakjai között kellene emlegetnünk, hiszen nem kisebb érdem fűződik nevéhez, mint az 1903-as első Tour de France-on aratott diadal. Ám a bringázás hőskorában a férfias versengés keretei még kialakulóban voltak, és a korabeli viszonyok nagyban árnyalják a Garin eredményeiről kialakuló képünket is. Hős volt vagy csaló? Valóban a teljesítménye segítette őt sikerre vagy az útonállókra jellemző harcmodora? Egyáltalán: mi kellett ahhoz, hogy valaki diadalmaskodni tudjon a legendás versenyen azokban az években?
VO2max, laktát-küszöb, helyes testtartás, pedálfordulat, leadott wattok – a kerékpáros teljesítményének megannyi meghatározó tényezője. Erőkifejtésünk hatásfokának javításához azonban rendelkezésünkre áll egy mindennél kézenfekvőbb „instrumentum” is – mégis kevesen gondolunk rá fejlesztendő adottságként. Minden kerékpáros első számú és azonnali lehetősége a jobb teljesítmény elérésére: a helyes légzés.
Mit tehetünk, hogy ne veszítsük el a kerékpározás örömét akkor sem, amikor gépkocsikkal és kamionokkal kell megosztanunk az utat?
A megoldhatatlannak látszó kérdés ez: legyen-e kötelező a sisakviselés?
Egy friss kutatás szerint a szabadság megélése vált a magyar kerékpárosok legerősebb motivációs tényezőjévé – a legtöbb honfitársunkat ez ösztönzi arra, hogy nyeregbe pattanjon. Eltűnődtünk: vajon ez azt is jelenti, hogy már nem csupán egyszerű közlekedési eszközként tekintünk kerékpárunkra? Talán még merészség erre gondolni – pedig itt lenne az ideje.
Gondolataink és érzéseink nagymértékben befolyásolják teljesítményünket, minden téren – a megállapítás mára a pszichológia közhelyének számít. Vajon ezért legyintünk rá oly könnyen? Vagy inkább azért, mert őszintén megbeszélni a dolgokat önmagunkkal és túllépni vélt határainkon az élet legnagyobb kihívásai közé tartozik? A kerékpározás remek tréning az ilyesmihez – kisebb és nagyobb léptékben egyaránt.
A történészek hosszú és aprólékos kutatómunkával tárják fel múltunk valóságát, fejlődésünk évezredeinek mérföldköveit. Mégis elképzelhető lenne, hogy a sokat tárgyalt politikai és kulturális fordulatoknál messzebbre mutat egy kétkerekű jármű és egy frivol női ruhadarab megszületése?
Tudatosan kell figyelnünk arra, hogy hogyan hűtsük magunkat kánikulában bringázás közben.