Egy szobalány vallomása (2021/ Netflix)
Alex (Margaret Qualley) életébe egy baljós estén kapcsolódunk be. Abba az estébe, amikor végre eldönti, hogy kislányával elmenekül bántalmazó párja elől. Innentől kezdve a film felváltva szemezget a fiatal édesanya múltjából és jelenéből, így retrospektív módon ismerjük meg történetét, amely sokkal nagyobb hatással van rá, mint azt elsőre gondolnánk.
A sorozat teljes valóságában, hitelesen ragadja meg a nélkülözés határán vergődő, iskolázatlan édesanya küzdelmeit. Anyagi küzdelmeit a kép szélén felvillanó, csilingelő számok teszik hangsúlyossá. Qualley kiváló alakítása egy többszörösen traumatizált lányról mesél szívszorító őszinteséggel.
Helyenként a sorozat kissé vontatottá válik, a szerethető főhős kálváriáját azonban ennek ellenére is hajlandóak leszünk nyomon követni. Szerencsénkre nem egy egykarakteres filmről van szó, a főbb szereplők motivációit és sajátos poklát is megismerjük. Emiatt nem a jó-rossz sematikus küzdelmét követhetjük végig, hanem a gyengébb és az erősebb ember viszonyát ismerjük meg. Érdemes nyomon követni a sorozatban Alex és édesanyja, Paula (Andie MacDowell) összetett, keserédes táncát. Kettejük páratlan alakítása életre kelti azt az omladozó játszmázást, amelyet Alex és Paula „család” címén művel.
Normális emberek (2020/ HBOGo)
Ki ne érezné olykor úgy, hogy csak egy átlagos, normális ember életét szeretné élni? Connell (Paul Mescal) és Marianne (Daisy Edgar-Jones) – két kiemelkedő, intelligens és tehetséges kamasz éppen ezt a normalitást keresik hol egymásban, hol magukban, hol a világban.
Bukdácsolásaik annyira szerethetőek, hogy rögtön utat talál történetük a szívünkbe. Életük minduntalan összefonódik, de kénytelenek szembenézni a felnövekedés legnagyobb kérdéseivel: mit jelent szeretni? Mit jelent szeretve lenni? Mit jelent biztonságban lenni egy kapcsolatban? Mi számít normálisnak?
A film minden mézesmáz és hollywoodi giccs nélkül képes megragadni a gazdag, kirekesztett diáklány és a szegény, mindenki által kedvelt és szorongó fiú szerelmi történetét. A gyanútlan néző kénytelen szembenézni saját kamaszságával és azokkal a válaszokkal, amikre élete során szert tett. Kétségtelen, ez a sorozat megállíthatatlan önreflexióra, nosztalgiára és vágyakozásra indítja a lelket.
A sorozat Sally Rooney azonos című regényének adaptációja.
Ígéretes fiatal nő (2020)
Ezt a filmet sokat címkézték egyszerű feminista, hatásvadász #metoo filmnek. Igen, a film központi témája a szexuális visszaélés. Legalábbis első látásra. Főhősünk, Cassandra (Carey Mulligan), az életében megrekedt fiatal felnőtt, szüleivel él. Az igazi áldozatnak tűnő, szende szőke azonban rácáfol a sztereotípiákra: esti bárokba járva igazi ragadozóként keresi a férfi ragadozókat, hogy egy kis fricskával móresre tanítsa őket.
A fekete humorral színezett film semmiképp sem egy öncélú szadizmus a férfiakkal szemben. A felszíni játszma és humor mögött a sötét múlt úgy kavarog Cassandra szívében, mint egy végtelen viharfelhő. Megcsömörlött életében az egyetlen előremutató, ambiciózus program ez a kis „vadászat”. Intelligens nőként csalódott a rendszerben, a barátaiban, a világban. Ő már nem keres, nem hisz szerelemben és szép szavakban. Aztán az élete mégis kifordul a négy sarkából, amikor megismerkedik Ryannel (Bo Burnham). Nem kell nőnek lenni ahhoz, hogy Cassandra magánakcióin jót nevessünk, sőt, hogy szurkoljunk neki! Vigyázat, a film nem rest a fekete humorból elmozdulni a thriller irányába. Letaglózó, humoros, helyenként pedig egészen szívhez szóló történet!
A vezércsel (2020)
Ha a csapból nem is, de a médiából biztosan elénk csorgott már Beth Harmon (Anya-Taylor Joy) diadalmas sakk-karrierje. Végre egy női főhős, akinek mindenféle humor nélkül az az erőssége, hogy jó stratéga. Sportember, igazi versenyszellemmel. Ambiciózus, akaratos és merész.
Az árva gyermekek makacsságával megy neki a világnak, hogy meghódítsa, és igazi gyerekként omlik össze, ha az élet kanyargósabb útra küldi a tervezettnél. Az örökbefogadás, a nő társadalmi szerepe, a nőiesség és a gondolkodás látszólagos összeférhetetlensége mind olyan témák, amelyeket jó érzékkel bont ki a film.
Beth egy árva lány, aki előbb tanult meg férfiak fölé kerekedni, minthogy megismerte volna a női illemszabályokat, etikettet és a feléjük állított elvárásokat. Külön izgalom nézni, hogy míg a sakk világában bajnokká avanzsál, nőként igazi zöldfülűként keresi helyét. A film erőssége, hogy nem ragadtatja el magát, és egy olyan hőst alkot, akinek szüksége van mások támogatására. A sorozat nagyon ügyesen és hitelesen építi fel Beth karakterét. Együtt dobban érte a szívünk, még akkor is, ha azelőtt soha sem sakkoztunk.
Jelenetek egy házasságból (2021/ HBOGo)
Biztos sokak számára ismerős a cím, és ez nem is véletlen. Hagai Levi sorozata Ingmar Bergman svéd minisorozatának (1973) kellemes újragondolása. Jonathan (Oscar Isaac) és Mira (Jessica Chastain) házasságának kálváriája nem lehetne aktuálisabb és kézzel foghatóbb. A házasságába belefásult, karrierista Mira, és a családcentrikus, vallásosságát levetkezett Jonathan vergődése minden részben új fordulatot vesz. Hol egyikőjük, hol másikuk szenvedésével tudunk jobban azonosulni. A két színész páratlan ügyességgel kelti életre a karaktereket, akiknek pszichéje epizódról epizódra tárul fel a szemünk előtt. Azt gondolnánk, értjük őket, és aztán mégsem. De miért is értenénk?
A sorozat egyik erőssége, hogy nem próbál meggyőzni egyik fél igazságáról sem, ahogy közös igazságukról sem. Csak jeleneteket kapunk egy házasságból. Nem könnyű mű, mely ismét önreflexióra késztet bennünket. Mit jelent a házasság? Mikortól indul el egy kapcsolat a lejtőn? Ki a hibás? Meg lehet-e menteni egy házasságot? Mit jelent az elválás, amiről szintén remek sorozatok készültek egyébként? Ha ezek a kérdések felmerültek bennünk, jó ötlet lehet megnézni ezt is!
Nyitókép: Jelenetek egy házasságból / HBO
Ajánljuk még: