5 dél-koreai sorozat, amiről eddig nem tudtad, hogy szükséged van rá

Kult

5 dél-koreai sorozat, amiről eddig nem tudtad, hogy szükséged van rá

Pár hónappal ezelőttig alig hallottam valamit a dél-koreai sorozatok világáról, és semmit sem jelentettek számomra az olyan kifejezések, mint a hallyu, a K-pop vagy a dorama. Aztán jött a kijárási korlátozás, és szépen lassan fogytak a hagyományos sorozatok, amiket még nem láttam. Nem állítom, hogy azóta avatott szakértője lettem a témának, de annyira éppen, hogy kötelességemnek érezzem másnak is figyelmébe ajánlani ezeknek a távol-keleti sorozatoknak az izgalmait!

Mielőtt rátérnénk a konkrét sorozatokra, egy kicsit muszáj elidőzni ezen az egész hallyu dolgon.

A hallyu tulajdonképpen az úgynevezett „koreai hullám” vagyis az a kilencvenes évektől ismert jelenség, hogy a dél-koreai kultúra (elsősorban a popkultúra) egyre népszerűbb a nagyvilágban.

Ide tartoznak a filmek, sorozatok (doramák) és zenék (K-pop). Ez utóbbi nálunk szerintem még kevésbé ismert, talán a Psy féle Gangnam style az, ami először beugrik róla. De egyébként pont pár napja döntött meg néhány világrekordot az egyik legnépszerűbb koreai lánybanda, a Blackpink, mivel új klipjüket egy nap alatt több mint nyolcvanmillióan nézték meg a YouTube-on. Egyáltalán nincs a véletlenre bízva a siker, a bandákat és a tagjait (idolok) évekig tartó „kiképzésnek” vetik alá, a súlyuk, a kinézetük, tulajdonképpen minden mozdulatok ki van találva, és erősen kontrollálva van. A koreai filmek már egészen más tészta. Aki közepesen érdeklődik a mozi iránt, valószínűleg látott már pár kultikus, happy end nélküli dél-koreai drámát, ahol a bosszú és a szenvedés jellegzetes stíluskavalkádja egyszerre nevettet és ríkat meg, miközben elgondolkodtat az élet értelmén. Persze hatalmas a szakadék a csilli-villi K-pop bandák és az Oscar-díjas Élősködők között, ugyanakkor mégsem függetlenek egymástól teljesen, hiszen mindkét világsiker Dél-Korea nagyon is tudatos kultúrpolitikájának a terméke. Ahogy a dél-koreai sorozatok is, amik eléggé távol állnak az ismertebb filmek sötétebb-szocióbb tónusától. Ezeknek

a sorozatoknak a fő témája ugyanis a szerelem. Annak is a legvegytisztább, legártatlanabb verziója, mindenféle erotika vagy akár érintés nélkül.

A tipikus dél-koreai sorozat egy évadra (16-20 epizód) van tervezve (függetlenül attól mennyire lesz sikeres), és bár a keretsztori lehet történelmi, családi, kórházi dráma vagy szitkom, fantasy vagy sci-fi elemekkel tűzdelve, a szerelmi szál kihagyhatatlan. Mivel szex nincs benne, az egyéb kötődést jelző elemek (úgy mint egymás vállára hajtott fej, kéz összeérintés, véletlenül egymásra esés, extrémebb esetben csók) felértékelődnek. Az egymásra találás így teljes mértékben csak az érzelmekről szól, és bár el van nyújtva minden, kifejezetten üdítő tud lenni az amerikai és európai szériákhoz szokott szemnek.

Miért érdemes belevágni a dél-koreai sorozatokba?

A fentiek alapján könnyen azt gondolhatnánk, hogy a dél-koreai sorozatok nem többek átlagos, csöpögős szappanoperáknál. És részben így is van. Mégse véletlenül tarolták le előbb az ázsiai piacot, majd szép lassan a világot, van egy sajátos hangulatuk. Illetve néhány indok: először is jól néznek ki. Nemcsak a szereplők, akik szintén gyönyörűek (bár melyik más nemzetiségű sorozatban, nem?), de az öltözködésük, a díszletek, mind-mind nagyon Pinterest-kompatibilis. Eye candy, ahogy szokták mondani, azaz jó nézni. Plusz, ahogy korábban említettem, van egy frissesség-faktoruk. Egyszerűen nem ilyen szereplőkhöz, beállításokhoz, dramaturgiai fordulatokhoz vagyunk szokva, emiatt másnak, újszerűnek, izgalmasnak hat.

Nem utolsósorban pedig ezek a sorozatok kulturális utazások is.

Minden különösebb erőfeszítés nélkül megismerhetünk általuk egy nagyon más kultúrát. Pusztán azáltal, hogy figyeljük a szereplőket, fel fog tűnni rengeteg számunkra meglepő norma, szokás. A férfi-női szerepek, az idősebbekkel való kapcsolat, a hivatáshoz, családhoz kapcsolódó kötelességek és elvárások. Nagyon sok zsáner közül lehet választani, mivel rengeteg sorozat készül, mindenki megtalálhatja a számára érdekes témát. Ráadásul mivel szinkron nem igazán elérhető hozzájuk, magával a nyelvvel is ismerkedhetünk, és persze a zenével. A legtöbb sorozathoz ugyanis tipikus K-pop jellegű dallamok szolgálnak aláfestésül, ahol a koreai sorok között fel-felbukkanak angol mondatok. Elsőre talán furcsának hatnak, de ha kicsit belemerülünk, könnyen addiktívvá válnak! Na és akkor jöjjenek a sorozatok, amik közül bármelyik remek ugródeszka lehet a hallyu-univerzumba! (Az utóbbi évek terméséből válogattam, olyanokat, amik itthonról elérhetők a Neflix kínálatában.)

Crash Landing on You

Aki a borzasztó magyar cím (A szerelem siklóernyőn érkezik) ellenére bepróbálkozik a sorozattal, az egy egészen kedves romantikus történetet kap, ezúttal némi politikai és családi drámába csomagolva. Tulajdonképpen

egy klasszikus Rómeó és Júlia sztoriról van szó, amit az észak- és dél-koreai ellentétre húztak fel.

Érdekes sztereotípiák kerülnek elő, hogy aztán megszülethessen a tanulság, miszerint nem az határozza meg milyen emberek vagyunk és kibe szeretünk bele, hogy éppen melyik oldalán születtünk egy politikai határnak. Egy ambiciózus és sikeres dél-koreai örökösnő siklórepülő balesetet szenved és véletlenül Észak-Koreában landol, ahol pont egy jóképű katonatiszt talál rá, akivel szép lassan nem csak azért fonódik össze a sorsuk, mert egymásra vannak utalva. Önmagában az is izgalmas, hogyan viszonyulnak ehhez a kényszerű megosztottsághoz, de azért senki ne ebből a sorozatból próbáljon képbe kerülni a két Korea történetével kapcsolatban. A realisztikusságáról elég annyi, hogy a balesetet egy semmiből jövő forgószél okozza.

Arthdal Chronicles

Ez egy koreai léptékben is nagyszabásúnak számító produkció, amiben elég nagy nevek szerepelnek. (Néha nehéz megállapítani, hogy melyik színész befutott, mert függetlenül attól, hogy mennyire híresek otthon és Ázsiában, idehaza mi ugyanannyira keveset hallottunk róluk, de az Arthdali krónikák főbb szerepeiben valóban a dél-koreai sorozatvilág krémje szerepel.) Nagyon sok történelmi sorozatba kevernek fantasy elemeket, de ez egy klasszikus fantasy, így elsősorban a műfaj kedvelőinek ajánlott.

Hatalmi harcok, szerelem, varázslat, fajok közötti viszály, jóslatok, boszorkányok, minden van itt, mi szem-szájnak ingere.

A történet szerint valamikor az ősidőkben járunk, a mitikus Arth földjén, ahol az emberi és félig-meddig emberi csoportok harcain át követhetjük nemzetek és civilizációk születését. A főbb szereplők és az ő belső harcaik fantasy szinten viszonylag összetettek, a történet nagyléptékű, ugyanakkor hátrány, hogy koreai szuperprodukcióként eredetileg (kivételesen) több évadra tervezték, és egyelőre csak az első etap jött ki.

My Holo Love

Főhősünk egy munkájában viszonylag sikeres, ám magányos lány (ez egyébként prototípusa a hallyu sorozat főhősnőinek) azzal a csavarral, hogy prozapagnóziás. Tehát nem ismeri fel az arcokat, és részben pont emiatt vannak beilleszkedési problémái a munkahelyén és társaságokban. A véletlen úgy hozza, hogy előtesztelőként részt vehet egy mesterséges intelligenciás programban.

Ha felveszi az okosszemüveget, megjelenik előtte egy hologram, akinek egyetlen feladata, hogy jobbá tegye az életét.

A Szeretlek Hologram (megint egy csodás magyar cím) ugyan érint olyan problémákat, mint az elmagányosodó társadalom, az emberi kapcsolatok pótlására létrehozott technikai fejlesztések korlátai vagy, hogy mennyire lehet humánus egy hologram, alapvetően a szerelmi szál a lényeg. A tökéletes Hologram ugyanis ugyanúgy néz ki, mint a tervezője, csak a személyiségük különbözik. Ráadásul kiderül, hogy a tervező és főhősnőnk sorsa már sokkal korábban összefonódott (ez is egy visszatérő elem a dél-koreai sorozatokban, hogy a szerelmesek gyerekként, esetleg tinédzserkorban már keresztezték egymás útjait). A szerelmi háromszög izgalmait pedig a gonosz tech-cégek támadásai bonyolítják. A sorozat végig sci-fi és romantika határán egyensúlyozik, de azért inkább az utóbbi irányába billen a mérleg.

My Country

A korai sorozatok jelentős része történelmi, és ezeknek a történelmi sorozatoknak a többsége az úgynevezett Csoszon-periódusban játszódik. Párszáz évig ugyanis így hívták azt a területet, amit ma Koreaként ismerünk, és ez úgy tűnik, számukra egy dicső periódus lehetett. Általában a császár és családja áll a középpontban, a japánok megjelennek, mint ellenségek, és természetesen van bennük szerelmi szál, aminek beteljesedését többnyire a társadalmi különbségek nehezítik.

Visszatérő karakterek még egyébként a fiúnak öltözött lány, a távoli országokat megjárt filozófus-tudós, a ponyvaregények felolvasásából élő könyvárus és ha kicsit elrugaszkodottabb a sztori, akkor egy kumiho.

Ez utóbbi egy emberi alakot ölteni képes kilencfarkú „rókateremtmény”, ami az ázsiai folklórban hasonlóan szexualizált, mint nyugaton a vámpír. Na de az Egy új kor hajnala című sorozat pont abból a szempontból izgalmas, hogy ezt a sokat feldolgozott időszakot megelőzően játszódik. Éppen amikor alapítják a Csoszon-dinasztiát, egy átmeneti időszakban. A bemutatott politikai játszmák és szereplők valóban léteztek, de a két főszereplőnk fikciós. Két tehetséges, de társadalmi helyzetük miatt hátrányból induló barát, akik félreértések következtében ellenségekké válnak, miközben mindketten azért küzdenek, amiben hisznek. Szerelmi szál van, de ez esetben háttérbe szorul a harcjelenetek és a bajtársiasság, hősiesség, hazaszeretet kérdésköre mellett.

Korean Odyssey

A Koreai Odüsszeia látszólag a mi világunkban játszódik, de a főszereplők jelentős része félisten vagy démon, akik büntetésből vagy jutalom reményében igyekeznek boldogulni a hétköznapi emberek között. Hogy pontosan milyen mitológia ez, azt nehéz megállapítani, mivel többször keverednek az általunk is ismert, nyugati túlvilág-elképzelések a buddhista-hinduista elemekkel. Lényeg a lényeg, természetfeletti lények, tehát ez (is) egy fantasy. A főhősnő ezúttal megint csak egy munkájában sikeres, nagyon szép, ám magányos lány.

Ebben az esetben a magány oka, hogy látja a szellemeket, és bár az ingatlanpiacon ezt a képességét remekül kamatoztatja, nehezen kapcsolódik másokhoz,

mert kinézik a többiek. Különböző alkukon és egyezségeken keresztül kényszerűen összefonódik a sorsa egy igazán rosszfiúnak mondható félistennel, akivel innentől kölcsönösen egymásra vannak utalva, ráadásul egy varázslat miatt szerelmesek lesznek. De vajon megmaradhatnak-e az érzelmek, ha elmúlik az átok? Ráadásul az is kiderül, hogy meg kell halnia főszereplőnknek az emberi társadalom fennmaradásáért. Sikerül-e megmenteni a világot és életben maradni? Ilyen feszítő kérdésekre ígér válaszokat ez a könnyed romantikus vígjáték-fantasy-dráma.

Ajánljuk még:

A LEGNAGYOBB FEMINISTA, AKI NEM AKART EGYENJOGÚSÁGOT – MRS. AMERICA, SOROZATAJÁNLÓ

5 GASZTROFILM, AMIK BEIZZÍTJÁK AZ ÍZLELŐBIMBÓKAT!

ÚJRAKEZDENI A LÁTHATÓ ÉS LÁTHATATLAN HATÁRÁN – MURAKAMI HARUKI: A KORMÁNYZÓ HALÁLA, KÖNYVAJÁNLÓ

 

 
X
Már követem az oldalt