Túrázz ülve, lásd meg a világot új perspektívából: ezt adja egy vadvízi evezés a Dunán

„A rakodópart alsó kövén ültem, néztem, hogy úszik el a dinnyehéj.... Mintha szivemből folyt volna tova, zavaros, bölcs és nagy volt a Duna”. József Attila szavai mindig eszembe jutnak, mikor a Duna partján időzök és nézem a víz megnyugtató mozgását. De milyen érzés az, amikor az ember nemcsak nézi a vizet, hanem annak részesévé is válik? Ráadásul evezőlapáttal a kezében, egy kenu belsejében!? Ezt is kipróbáltam!

Kenus és kajakos nemzet vagyunk, nem vitás. A világbajnokságokon és olimpiai játékokon rendre előkelő helyen végeznek fiaink és lányaink, én pedig ilyenkor nagy lelkesedéssel szurkolok nekik a tévé képernyője előtt. Ha valaki azt mondja nekem, hogy egyszer én is vízre szállok – ha nem is a verseny, csak az élmény kedvéért –, csak legyintettem volna. Az a kép élt ugyanis a fejemben, hogy az evezés egy roppant melós dolog, és kellő erőnlét híján neki se vágjon senki. Nos ez téves feltételezés volt részemről.

Életem első kenutúráján idén nyáron vettem részt. Tartottam tőle, hogy nulla tapasztalattal egyáltalán tetszeni fog-e a dolog, és talán az első pár méter után visszavonulót fújok. A félelmem az első pár evezőcsapás után szerencsére azonnal tovaszállt. Ugyanis a vadvízi evezést nem úgy kell elképzelni, ahogy a tévében látjuk, nem megfeszített tempóban haladunk előre szünet nélkül. Vagy legalábbis nem feltétlenül.

Egy olyan lazább úton, mint amin én is részt vettem, a kenu kialakításától függően 3-5 ember ül egy csónakban, akik szép lassan és komótosan eveznek a vízen, miközben rácsodálkoznak a természet szépségeire. Maga az evezés pedig egyáltalán nem megerőltető, úgyhogy barátokkal vagy gyerekekkel is tökéletes hétvégi program lehet. Nem kell semmi más hozzá, csak egy csipetnyi kíváncsiság, kalandvágy, na meg fürdőruha és naptej.

Szombati Orsolya, traveladdict.hu

Én a Táti-szigetektől egészen Szobig csordogáltam le a Dunán, ami egynapos túraként egy kezdő számára a lehető legjobb választás volt. A 17 km-es táv elején olyan vadregényes szigeteket érintettünk, ahol az élővilág folyamatos mozgásban van. Hol egy fekete gólya húzott el a fejünk felett, hol pedig hódok után kémleltük a Táti-szigetek nádasait. A természet csendje után következett a mélyvíz, szó szerint értve. Elhagytuk a varázslatos víziparadicsomot, és máris a nagy Dunán találtuk magunkat, hogy Esztergom felé vegyük az irányt.

Az első wow-élményt az esztergomi szénrakodó adta, amely egy ipari műemlék. Egykor itt rakták hajóra a Dorogon bányászott szenet, ma viszont elhagyatottan áll az épület a víz közepén. Átevezve a rakodó lábai alatt hamarosan a Mária Valéria híd vas sziluettje bukkant fel a látómezőnkben, amelyet Esztergom városának látképe követett. Ilyen különleges szögből, a víz felszínéről látni az Esztergomi Bazilikát egészen szürreális élmény.

Hazánk legnagyobb székesegyháza és a magyar katolikus egyház központja méltóságteljesen nézett le ránk a Várhegy tetejéről és zöld kapujával hívogatóan szólt felénk, hogy látogassuk meg. Megéri, ezt személy szerint is tanúsíthatom, ám a víz sodrásának ellenállni nem lehet, így rövid búcsú után folytattuk utunkat a Garam-torkolat homokfövenyei felé. Vízállástól függően a mederben lévő homokpadok láthatóvá válnak, amelyek megannyi madárnak és evezősnek adnak ideiglenes otthont. A homokzátonyokon fürdeni nem javasolt, maximum megpihenni, de annak valóban öt csillagos élmény. Hiszen

kiszakadni a négy fal közül már önmagában jó érzés, de átadni magunkat a természet nyugalmának még egy fokkal jobb.

A vízitúra záró akkordjaként a Helembai-szigeten napoztunk és csobbantunk egy nagyot, majd Szob felé evezve újra szárazföldet értünk.

Szombati Orsolya, traveladdict.hu

Ha valaki megkérdezi tőlem, milyen volt a kenutúra, ugyanolyan csillogó szemmel fogok mesélni róla, mint amikor a csónakból kiszálltam. A vadvízi evezés  az idei nyár egyik legkülönlegesebb élményprogramja volt eddig, és valószínűleg máskor is vízre szállok és evezőt ragadok, ugyanis Magyarország tele van szebbnél szebb és meghódításra váró vadvizekkel.

(A nyitókép a szerző tulajdona)

AJÁNLJUK MÉG

7 OK, AMIÉRT ÉRDEMES A BELFÖLDI UTAZÁS MELLETT DÖNTENI

MAGYARORSZÁG LEGBÁJOSABB TAVA: SZELID

ISMERD MEG HAZÁNK LEGLÁTVÁNYOSABB TÚRAÚTVONALÁT, A RÁM-SZAKADÉKOT!