Ismerd meg hazánk leglátványosabb túraútvonalát, a Rám-szakadékot!

Ha már kipipáltad Dobogókőt, a Visegrádi Fellegvárat, a Dunakanyart, és valami igazán izgalmas helyre vágysz, akkor irány a Rám-szakadék! A Visegrádi-hegységben megbúvó kanyon Magyarország egyik legkalandosabb turistaútvonala, amit szerintem mindenkinek látnia kell.

Először is tisztázzuk, pontosan mit értünk Rám-szakadék alatt, hol van helyileg és hogyan keletkezett. A szűk, 1 km hosszú hasadék a Visegrádi-hegységben található, Dömös és Dobogókő között. A miocén korban, jó 15 millió évvel ezelőtt keletkezett, amikor még a területet egy sekély tenger borította, amelyből vulkánok emelkedtek ki, és tolták fel magukkal az óceáni kőzetlemezeket. Évmilliók alatt a kiemelkedett hegyek a szél, hőmérséklet és erózió hatására pusztulásnak indultak, míg a hegyoldalban összegyűlt csapadékvíz utat vájt magának, és elkezdte mélyíteni a kemény lávarétegeket és kőzeteket.

Szombati Orsolya, traveladdict.hu

Ennek eredményét láthatjuk ma a Rám-szakadékban, ahol a sziklafalak magassága néhol eléri a 35 métert, míg az utak szélessége egészen 3 méterig szűkül vissza. Ennyi földrajzi gyorstalpaló után vágjunk is bele a Rám-szakadék meghódításába, ahol alandokban, élményben és természeti látnivalókban garantáltan nem lesz hiány.

Bár a Pilisi Parkerdő gondozásában lévő területen Dömöstől egészen Dobogókőig tanösvény-táblák kísérik az utunkat, amelyek teljes körű tájékoztatást adnak a környék állat- és növényvilágáról, én ezeken túl még pár jó tanáccsal szolgálnék a túrához, úgy mint:

• Egyirányú haladási irány van érvényben az 1 km hosszú szakadékban.
  • Az út alulról felfelé vezet. Vagy Dömös felől közelítjük meg a szakadékot, vagy Dobogókő felől körtúrával. A kisebb kör a Rezső-kilátón, Lukács-árkon át vezet, a nagyobb a Prédikálószéken és a Vadálló Köveken keresztül.
  • A szakadék bejárásához jó tartású, érdes talpú, vízálló túracipő vagy bakancs szükséges.
  • A szurdokban eltévedni nem lehet. Viszont végig a kijelölt turistajelzést kövesd, ne térj le az útról, és ne próbáld meg levágni azt.
  • Kisméretű hátizsák ajánlott, mert mindkét kezünkre szükség van sok helyen, pl.: létrákon való kapaszkodáshoz
  • 10 éven felüli gyerekeknek már javasolt a túra, úgyhogy családdal együtt is tökéletes kirándulóprogram a Rám-szakadék bejárása

Túránk első szakaszán már kaphatunk némi ízelítőt az egyébként nem túl hosszú, ám annál technikásabb terep viszonyairól. Egy csordogáló patak szeli ketté az utat a vulkanikus tájon, ahol egyensúlyozó-érzékünkre van bízva, hogy száraz lábbal keljünk át a túlsó partra. Egyébként, ha véletlenül bele is lépünk a vízbe sem lesz semmi bajunk, mert kevésbé csapadékos időben a víz mélysége alig éri el 30 cm-t.

A jó hír, hogy nem kell zsonglőrködnünk végig a Rám-szakadékban, ugyanis a természet okozta kihívásokat sokhelyütt aluminium korlátokkal segítik. Ezek mentén könnyen felkapaszkodhatunk egy-egy sziklára, vagy kelhetünk át a patak másik partjára. A kezdeti szűk szakasz után a szurdok kezd kiszélesedni, és feltárul előttünk a hely teljes szépsége. Mindenhol buja növények, páfrányok, bedőlt fák keresztezik az utunkat, amelyek teljesen dzsungelszerű érzést adnak a túrázóknak. Ha mindez nem volna elég pazar látvány, itt-ott egy szikláról lezúduló vízesést is láthatunk, amely sűrű párafüggönyt hoz létre a szurdokban.

Szombati Orsolya, traveladdict.hu

Ahogy haladunk előre a Rám-szakadékban, a sziklafalak egyre magasabbak lesznek, és a túra egyik legizgalmasabb része is itt vár ránk. Egy függőleges falon kell felkapaszkodnunk létrán, ahol mellettünk hangos robajjal zúdul a mélybe a víz.

Fantasztikus és lélegzetelállító látvány ennyire közel lenni a természethez, miközben annak részeseivé válhatunk mi is egy kis időre.

Borítókép: Szombati Orsolya, traveladdict.hu

„A nézettség miatt nem fogom kitolni a határaimat” – interjú Horányi Julival

„Csak azt vállalom be, ami számomra rendben van, amivel tudok azonosulni” – mondja Horányi Juli, aki lassan tíz éve a magyar zenei élet aktív résztvevője, énekesnő, még régebb óta színésznő, jelmeztervező. Az utóbbi időben Tik-tok-csatornáját is egyre többen követik, így a véleményét sokan megismerhetik – viszont ez közelebb viszi a „celebléthez”, amit inkább kerülne. Művészi kihívásokról, önismeretről és a nők zeneipari helyzetéről beszélgettünk.