Szép

Nehezebb a fürdőszobában környezetbarát döntést hozni, mint a konyhában – de nem lesz ez örökké így

Fontos számomra, hogy a mindennapi döntéseimben megjelenjen a környezetvédelem. Az élet minél több területén szeretnék lépéseket tenni a bolygó megóvásáért – ez azonban nem kis feladat. Az egyik legnagyobb kihívást jelenleg a szépségápolásom fenntarthatóvá tétele adja.

Régóta foglalkoztat a kérdés, hogyan tudnám családom tisztálkodási és szépségápolási szokásait (sokkal) környezetbarátabbá tenni. Ennek érdekében családilag áttértünk a tusfürdőről a szappanra, amiből ráadásul a kézműves, magyar verziókat vesszük, így a pálmaolaj használatát is ki tudjuk küszöbölni. Nagy örömömre nemrég felfedeztem, hogy egy közeli csomagolásmentes boltban már kimérve, papírcsomagolás nélkül is tudok szappant vásárolni, így e téren úgy érzem, tényleg jók vagyunk. Emellett egy ideig próbálkoztam a saját készítésű dezodor használatával. A készterméket a nyári melegben, illetve a téli, fűtött, tömeggel zsúfolt közösségi közlekedési eszközökön is kevésnek éreztem. Ennél azonban nem jutottam tovább.

A konyhai kísérletezésekre való nyitottságommal ellentétben a szépségápolási és higiéniai eszközöknél nem tudom rászánni magam arra, hogy otthon kutyuljak ki valamit.

Hiába olvasni sok pozitív véleményt, mégis, ezen a téren szkeptikus vagyok. Kevésbé hiszek egy otthon készített fogpornak vagy fényvédőnek a hatékonyságában, mint a laborban elkészített termékeknek, és az egészségünket nem tenném kockára. Ráadásul azt is be kell látnom, hogy kapacitásom sincs mindenfélével kísérletezni, megtalálni a számomra megfelelő receptúrát, és aztán időről időre kikeverni a sampont, a balzsamot, a fogkrémet és a többi mindennap használatos kenceficét. Ehelyett inkább arra törekszem, hogy olyan márkák mellett tegyem le a voksom, amelyeknek kisebb az ökológiai lábnyoma, nem vesznek részt állatkísérletekben, lehetőleg nem tartalmaznak pálmaolajat és egyéb, a bolygót valamint a saját egészségünket is terhelő összetevőket. Elméletben legalábbis igaz, hogy erre törekszem. A gyakorlatban azonban már ezt sem egyszerű megugrani.

Greenwashing, te átkozott

Amióta a cégek rájöttek, hogy a környezetvédelem valóban fontossá vált a fogyasztók számára, és emiatt könnyebben és magasabb áron el lehet adni egy-egy zöldnek kikiáltott terméket, azóta mindenfelé zöld logókkal találkozni. A greenwashing technikája – vagyis az a marketingfogás, amely során fenntarthatóbbnak mutatnak be egy márkát, mint amennyire az valójában – különösen elterjedt a szépségiparban. A greenwashing felismerésére vannak jól bevált technikák, és ahogy az ember egyre jobban elmerül a zöld megoldások és a zero waste törekvések világában, úgy egyre könnyebben rá is áll a szeme, hogy kiszúrja a kamu-klímatudatos és az igazán környezetbarát terméket. Viszonylag könnyű belátni, hogy hiába csomagolják az epret műanyag helyett papírdobozba, ha azt egyébként a világ másik feléről importálták, és különböző vegyszerekkel tették ellenállóbbá és kevésbé romlandóvá, akkor a megvásárlásával valójában nem hoztál környezetbarát döntést. A szépségápolási termékekkel azonban más a helyzet:

sokkal nehezebb kiigazodni a rengeteg címke, plecsni, jelölés között, különösen úgy, hogy az összetevőlistán szereplő tételek feléről azt sem tudjuk, eszik-e vagy isszák.

A brit Versenyhivatal adatai szerint ezt a cégek előszeretettel ki is használják: a szépségiparban megjelenő, környezetvédelemmel kapcsolatos állítások mintegy 40 százaléka félrevezető. Egy 2022-es kutatás szerint az emberek közel 80 százaléka kételkedik abban, hogy hinni lehetne a szépségápolási márkák által hangoztatott bolygóbarát ígéretekben, és a megkérdezetteknek kevesebb mint 25 százaléka értett kifejezetten egyet azzal, hogy a cégek transzparens kommunikációt folytatnak az ökológiai lábnyomukat és a társadalmi hatásukat illetően. Ez pedig amellett, hogy frusztrációt okoz a fogyasztókban, a teljes iparágnak sem tesz jót. 

Ezt ismerte fel a Provenance, amikor létrehozott egy független platformot, ahol teret ad a szépségipar márkáinak, hogy hitelesítsék és igazolják környezetvédelemmel kapcsolatos állításaikat. A ruhamárkákat bemutató, mára széleskörben ismert és elterjedt good on you-hoz hasonlóan itt is rá lehet keresni a márkákra, amiket különböző szempontok figyelembe vételével pontoznak. Minden egyes állítást, amire pontot kap egy szépségápolási terméket előállító márka, kielemeznek, hogy valóban igaz-e. Ehhez tényadatokat, független forrásokat és hitelesítő szervek minősítéseit használják.

Jelenleg valamivel több, mint kétszáz márka szerepel az adatbázisban, amiben online és QR kód segítségével akár a boltban, a vásárlás pillanatában is könnyedén lehet keresni. Sajnos ezek közül viszonylag kevés az itthon is népszerű, közismert márka, de néhány már megtalálható közülük, illetve folyamatosan bővül a rendszer, így

remélhetőleg egyre hasznosabb lesz itthon is. 

Számomra már maga a kezdeményezés is szimpatikus, mert az átláthatóságra törekvést hozhatja magával , amire nagy szükség lenne az iparágban. Ráadásul nem csupán szorosan vett értelemben tekint a fenntarthatóságra, mert az ökológiai lábnyom és az állatokra gyakorolt hatások mellet olyan szempontokat is figyelembe vesz, minthogy az adott cég mennyire zsákmányolja ki a munkavállalóit, illetve részt vesz-e valamilyen társadalmi felelősségvállalási projektben.

Egy másik szuper kezdeményezés, a ClearForMe azért tesz erőfeszítéseket, hogy a termékek összetevőlistájának szövevényes kódjait demisztifikálja, könnyen értelmezhetővé tegye. A velük együttműködő márkák esetében, ha rákeresel egy termék összetevőjére, bármelyik elemre rákattinthatsz, és elolvashatod, mit takar a laikusként értelmezhetetlen név vagy kód, és mire használják az adott összetevőt. Ez azért nagyon hasznos, mert sem fenntarthatósági, sem egészségügyi szempontból nem mindegy, mit kenünk a bőrünkre. 

Szerintem ahhoz, hogy minél többen tudjanak környezetbarát döntéseket hozni szépségápolási rutinjuk kialakításakor is, az első és legfontosabb lépés, hogy elegendő információval rendelkezzünk az egyes termékekkel kapcsolatban. Az információmennyisége mellett pedig fontos, hogy ezt átlátható és könnyen értelmezhető formában kapjuk meg. Én minden applikációnak és platformnak nagyon örülök, ami megkönnyíti a tájékozódást.

Addig is, amíg ez – a mostaninál működőképesebben – megvalósul, marad az a megoldás, hogy a számunkra hiteles emberek, szervezetek ajánlásait követjük, és törekszünk natúr-és/vagy biokozmetikumokat vásárolni (ennek fontosságáról itt írtunk). Ezzel tesszük a legjobbat – nemcsak a bolygó, de saját egészségünk szempontjából is.

Ajánljuk még:

Kertem a lelkem – A buddhista kertészet tanításai

A buddhista kert sokak számára, akik nem ismerik e hitrendszer alapjait, csupán egy ködös eszme. A buddhista kert azonban sokkal több felületes alkotásnál: egy belső, egyéni életút, amin haladva lelket és természetet gyógyító állításokat, felfedezéseket tehetünk.