Szép

Élősködők laktak benne, mégis ezrek viselték évszázadokon át

A történelem során a paróka viselésének megítélése és annak népszerűsége is sokat változott, de az biztos, hogy sokezer éve létezik, és nem csak a kopaszság eltüntetése maradt a funkciója. Sőt. 

A parókaviselés története

Parókát már az ókori egyiptomiak is használtak. A póthaj tulajdonosának társadalmi státuszától függött, hogy a hajpótlék növényi rostokból, báránygyapjúból vagy emberi hajból készült: a legjobb minőségűek természetesen emberi hajból voltak, de akadt olyan is, amelyet lovak sörényéből állítottak elő – az jó erős volt.

Azt is tudjuk, hogy később, a Római Birodalomban a legdivatosabb hajszín a szőke volt, és a római nők a rabságba vetett germán nők hajából készített parókát viseltek.

A paróka népszerűsége a római birodalom bukása után nullára csökkent, legközelebb az 1500-as évek közepén éledt fel e szokás: I. Erzsébet például már ősz haját fedte parókával. Egyes pletykák szerint őfelségének nyolcvan különböző színű és felépítésű változat lapult a szekrényében. Más királyi udvarban is akadtak szép példányok, viselt parókát többek között a kopaszságával megbarátkozni nem képes XIII. Lajos is, de a viselet igazi népszerűségét XIV. Lajos nevéhez köthetjük, aki tíz parókakészítőt is felfogadott, hogy parókaéhségét csillapítani tudja. Általa terjedt el aztán az európai udvarokban és természetesen az arisztokraták körében újból a paróka – természetesen ekkoriban csak a legtehetősebbek engedhették meg maguknak ezt a cseppet se olcsó kiegészítőt. Mert ez bizony drága holmi volt még úgy is, hogy a

halálraítéltek haját is felhasználták a parókakészítő mesterek.

Viselték az emberek a parókát lelkesen még annak fényében is, hogy rendkívül bonyolult volt egyes hajköltemények felcsatolás, akár több órás munkát igényelt az a mesterektől. Ráadásul ha nem akarták mindennap le-és felszerelni a súlyos darabokat, inkább ülve aludtak az érintettek, hogy épen maradjon a sokszor toronyba emelt ékességük. 

A paróka sötét oldala

Vakaróztak aztán a paróka alatt, mert azok tisztasága hagyott némi kívánnivalót maga után: illatosították, viasszal fényesítették és rizsporozták, de

nem mosták azokat, így egy-kettőre fertőzések melegágya lett egy-egy példány.

Tetvek lepték el, de ennél nagyobb gond is akadt, mert lárvák, férgek, lepkék hernyói is otthonra leltek a tornyokban. A gyapjúalapú parókákat például a molylepkék imádták...

A parókát olykor betiltották (például Velencében), de sokáig nem volt tarható a tilalom, mert ha valamit nem engednek, rendszerint népszerűbb, kívánatosabb lesz – vissza is kellett vonni a hatóságoknak elhamarkodott döntésüket.

Az Amerikai Egyesült Államokban a parókák története árnyaltabb és bonyolultabb. Ott a régről fakadó pozitív megítélés nem volt egyértelmű: sokkal inkább kötötték e kiegészítőt az idősődéshez és az egészségügyi problémákhoz, hiszen a paróka valóban fontos eszköze mindazoknak, akik valamely kezelés vagy betegség miatt hajhullással küzdenek. A színes bőrű lakosság és a queer közösség sokat tett a parókák népszerűsítéséért, a parókát kulturális és a nemi kifejezési eszközévé, hajvédő módszerré és összességében szórakoztató kiegészítővé tették. Az előadóművészek is kivették a részüket a népszerűsítésből, mondhatjuk: a múlt század második felében ismét elindult hódító útjára a paróka szerte a világon.

A parókákat egészen az 50-es évekig kézzel készítették – valójában a nagyon jó minőségű és csillagászati értékű darabokat ma is így állítják elő –, de a Hongkongban kifejlesztett parókagyártó gépek segítségével ma már nagyüzemi módszerrel is gyártják az újabb és újabb változatokat. Nemes anyaga továbbra is az emberi haj, de ma már gyakori a műszállal kevert, illetve a teljesen szintetikus alapanyagból előállított paróka is.

Az emberi hajból készült változatok természetesen sokkal értékesebbek, viselésük is kellemesebb. 

Sokáig vegyes volt hazánkban a parókák megítélése, de a póthajak (vagyis nem teljes parókák) elterjedése sokat szelídített az egykori becsmérlő szemléleten. Mára egyáltalán nem kell kínban lenni annak sem, aki felbiggyesztene egy kreatív póthajat, hogy eltakarja vele saját tincseit.

Ajánljuk még:

„Szigorú vagyok, az biztos, de mindenki boldog, aki velem dolgozott” – nagyinterjú a 90 éves Novák Tatával

Ma saját csillagot kapott az égen a magyar tánc egyik legendás koreográfusa, akiről méltán mondhatjuk, hogy kultúránk koreográfusaként formálta a magyar szellemi örökséget. Korábbi interjúnkkal rá emlékezünk – emlékét kincsként őrizzük.
90 év minden érdemi témája aligha fér bele egy beszélgetésbe, különösen, ha egy élő legendát kérdezhetünk a pálya és az élet nagy dolgairól. Novák Ferenc koreográfus – vagy ahogy több mint ötven éve szólítják, emlegetik: Tata – korát meghazudtoló frissességgel és lelkesedéssel beszél örök szerelméről, a táncról és az élet minden szépségéről, amit a levegőbe írt figuráknak köszönhet.