„A divat világa ne csak felületes, a szemnek tetsző értékeket közvetítsen”

Stílus

„A divat világa ne csak felületes, a szemnek tetsző értékeket közvetítsen”

Az elmúlt évek bebizonyították, hogy elképesztő fontossággal bír Földünk és környezetünk védelme, hiszen (többek között) a saját jövőnk forog kockán. Köztudott, hogy a textilipari vállalatok elképesztően nagy nyomás alá helyezik környezetünket, esetükben a minőség, az időtállóság, gazdaságosság és a fenntarthatóság lennének a legfőbb hívószavak, ha változásra adnák fejüket. A jó hír, hogy léteznek ilyen vállalatok, sőt, ilyen magyar vállaltok is – például a Green Culture.

A fast fashion lehetővé tette az emberek számára, hogy a korábbinál sokkal több ruhadarabot vásároljanak, trendibbek legyenek, és relatív olcsón saját stílust alakítsanak ki. A világ azonban változik, és ezt az idei év is bebizonyította, hiszen a koronavírus hatására talán mindenki átértékelt egy-két dolgot, és lehet, másképp kezdett el gondolkodni a fogyasztói szokásokról. Most sokkal tudatosabban és célirányosabban kezdtek el vásárolni az emberek, és ez reméljük a járvány után is megmaradhat. 

A tudatosság és az előrelátás azonban eddig is fontos volt egy-egy cég életében: ilyen például az általam nagyon kedvelt Green Culture, ami 2009-ben jött létre, azzal a céllal, hogy a környezettudatos öltözködést népszerűsítse hazánkban. A tulajdonos, Dr. Szabó Krisztina elkötelezett a tiszta környezet és az igényesség irányában. Krisztina végzettségét tekintve jogász, ám a környezettudatosságból kiindulva a saját és a környezete egészségét nem mérgező ruhakollekciókkal kezdett el foglalkozni. Később komplex, a társadalmi felelősségvállalás környezetvédelmi területeit lefedő, divattal kapcsolatos szolgáltatáscsoportot épített fel. A Green Culture időről időre élményfotózásokat, valamint szépség- és stílustanácsadásokat is szervez, amelyek a nőiesség, a stílus és a jó hangulat jegyében zajlanak. A vendégek stílusának megtalálásában fodrász, sminkes, stylist együtt segít, majd a végeredményt egy profi fotós örökíti meg a műteremnek is beillő üzletben. A cég számos divatbemutatót tudhat a háta mögött, és többet az integráció jegyében szervezett, ahol fogyatékossággal élő modellek képviseletében is bemutatott egy-egy kollekciót. (Ennek részleteiről itt írtunk korábban.) „Számunkra kiemelten fontos, hogy

a divat világa ne csak felületes, a szemnek tetsző értékeket közvetítsen,

hanem a társadalom különböző csoportjait közelítse is egymáshoz. Nagy jelentősége van az ilyen rétegek egymással való találkozásának, hogy egymást megismerve kapcsolatot létesítsenek és tartsanak fenn. Hiszünk benne, hogy egy kiegyensúlyozottan működő társadalom számára minden kisebbség, fogyatékosság és vallás egyaránt fontos, éppen ezért a közöttük lévő béke és harmónia is elengedhetetlen. Szerintem a fogyatékkal élők integrációja országunk egy eddig fel nem ismert, és megkérdőjelezhetetlenül fontos célja” – részletezi Krisztina.

Az egyik legizgalmasabb kollekció a Mozaik, ami oltalom alatt áll és amellyel a 2019-es évben a Green Culture elnyerte „fenntartható innováció” kategóriában a Telekom DELFIN-díját is. A Mozaik az a kollekció, amely biztosítja a hölgyek számára, hogy egy alapruha többféle kiegészítővel kombinálva (gallér, ingujj, öv stb.) változatos viseleteket, alkalomhoz illő öltözetet biztosítson költséghatékonyan, környezetkímélő, valamint helytakarékos módon. Az alapruhához minimális anyaghasználatra van szükség, a kiegészítők pedig újrahasznosított textilekből készülnek. Azzal pedig minden nő tisztában van, milyen előny, hogy sokkal kevesebb helyet foglal el a szekrényben egy ilyen kapszulakollekció. „A Mosaic mint termék egy külföldi, hivatali utazás alkalmával született meg a fejemben. Mindig is nehézséget okozott a ruháim bepakolása egy-egy utazás alkalmával. Előfordult, hogy mire mindent bepakoltam, szinte lehetetlen volt lezárni a bőröndömet. Mindenféle alkalomra szeretek előre felkészülni, de sajnos nem vihetem az egész gardróbot magammal. Egy ilyen pakolás után egész úton az járt a fejemben, hogy miért nincs egy olyan ruha a piacon, amely gyorsan átalakítható, variálható, ráadásul kis helyen is elfér? Így aztán hamar papírra vetettem az ötletet,

ez volt az első mozaik-kollekció, a 13 az 1-ben kis fekete” 

– mondja a tervező.

Megalakulása óta a cég partnerségeket épített ki a fenntarthatóság és az esélyegyenlőség jegyében. A fenntartható divatot képviselik a Green Culture partnerei is, együtt vallják: fontos, hogy a hétköznapokban is legyünk nőiesek, hiszen megérdemeljük a szépítkezést, a törődés. Ahogyan azt is, hogy környezetkímélő, önmagunk és világunk számára is kedvező holmikkal gondoskodjunk minél szebb megjelenésünkről. És talán így, kéz a kézben, önmagunkra és egymásra egyszerre figyelve vigyázhatunk a bolygónkra is.

Ismered a francia nők legnagyobb szépségtitkait?
Messze földön híresek a francia nők a stílusukról, az alkatukról, a megjelenésükről. Bárhol tűnnek is fel, óhatatlanul magukra vonják a figyelmet. Magabiztosak és csábítók, amiben nemcsak a génjeik játszanak fontos szerepet, de az életmódjuk és életszemléletük is. Utánozni lehet őket, de franciának születni kell.

„13 napos séta a múltban” – Ilyen határon túli magyarként megismerni Magyarországot
Idén elmarad a kanadai Rákóczi Szövetség által meghirdetett Magyarságismereti Mozgótábor, amit Rákóczi tábornak hív minden táborozó. Legutóbb, 2019-ben a 26. alkalommal 100 magyar diákot fogadtak a határon túlról, akik 13 napon át csapatokba osztva ismerhetik meg Magyarország történelmét és helyeit. Idén 100 diák nem tud élni ezzel a lehetőséggel a járvány miatt. Izgulok értük, hogy ne vesszen el ez az egész, ne szakadjon meg a lánc, mert 2005-ben nekem is volt szerencsém „rákóczisnak” lenni, és életre szóló élmény maradt.

A kertben szinte észrevétlenül tanulhatunk, ha jól megnézzük, mi vesz bennünket körül. Ezt bizonyította most Marcsi az őrségi kertben a három kislánynak.