Azt hittem, ismerlek
Egy váratlan lövöldözés zajlik le, amelyből hétköznapi hősként egy anya emelkedik ki. Legalábbis azt hisszük, hogy hétköznapi hős, egészen addig, amíg a lánya szépen lassan el nem kezdi felgöngyölíteni múltjának történetét. Hogyan változtathatja meg valakinek az életét teljes mértékben az, ha olyan társaságba keveredik, amelyik szélsőséges nézeteket vall és nem fél a radikális eszközök bevetésétől sem? Hogyan lehet új életet kezdeni, hátrahagyva mindent és mindenkit?
De végignézhetjük azt is, hogy egy potenciálisan halálos kimenetelű betegség hogyan hozza elő a múlt miatti gyászt, az elszalasztott lehetőségek miatti fájdalmat és a soha be nem teljesíthető vágyakat. Vannak segítők és hátráltatók, de úgy, hogy sosem tudjuk, pontosan ki melyik szerepbe sorolható.
Egyszerre érezhető a sorozatban a mélyen fekvő, traumatikus múlt, amelynek felszínre kerülése katartikus, de a jelen fájdalmát, tehetetlen elszántságát is megjeleníti. Nyolc részből áll, de garantáltan olyan, hogy nem bírod abbahagyni, ráadásul Toni Collette játssza az egyik főszerepet! Jó szívvel ajánlom mindenkinek, aki kedveli az izgalmakat, és azt, ha még utána is van min gondolkodni.
A nulláról kezdve
Az első néhány részben könnyen azt hihetjük, hogy klasszikus kis „romkom” vár ránk, pedig ez egy dráma, pontosabban egy csodálatos élettörténet: az egyébként színésznőként ismert Tembi Locke emlékiratai alapján készült, amely a házasságáról és a férje halála után megélt gyászáról szól.
Adott egy gyönyörű fiatal texasi lány, aki önmaga keresése céljából Firenzébe utazik, hogy közelebbről megismerkedjen a művészettel és azzal, hol is van abban az ő helye. Szinte azonnal találkozik Linóval, a szicíliai származású séffel. A történetük azonban nem indul egyszerűen, más kapcsolatok, évődés után találnak egymásra.
S később sem vár rájuk felhőtlen élet: Lino ugyanis már többszörösen szembement gazdálkodó, dél-olaszországi hagyományokat őrző családjával, az ellentétet pedig csak fokozza újdonsült felesége nemzetisége és bőrszíne. A sorozat tehát mintát ad arra, hogyan tehetik a mélyen rögzült szabályok végletessé a fiatalok leválását, milyen hatással lehet a családra, ha a kirepülő leszármazott nem teljesíti be a rá szabott küldetést. De látunk benne példát arra is, ha egy válás után nem történik meg az újrarendeződés, akár még húsz év távlatából sem.
Az újdonsült család életeseményei, valamint származási családjaik viszonyai egyaránt nagy hullámzáson mennek keresztül: költözések, karrierépítés a nulláról kezdve, újraegyesülések és konfliktusok, szakmai magasságok és mélypontok, közös és egyéni álmok megvalósítása és azokról való lemondás jellemzi a történetet. Majd egy súlyos betegség és az azzal való küzdelem szövi tovább a cselekményt, bűntudatot, házassági és tágabb családi kríziseket, valamint szép és további fájdalmas élmények hullámzását élhetjük meg: számos fordulatot tartogat a történet.
Az mindenesetre biztos, hogy csodás példát láthatunk arra, hogyan lehet igaz szerelmet találni, megélni és fenntartani még úgy is, ha ennyire eltérő családokból származnak a felek. Úgy tűnik, ez valóban lehet döntés kérdése: bár számos ponton feladhatnák, mégis kitartanak egymás mellett, mert napról napra így döntenek. Ajánlom a sorozatot a romantika azon kedvelőinek, akik bírják, ha nem csak az élet rózsaszín oldalát élhetjük meg a szereplőkön keresztül.
Egy botrány anatómiája
Adott egy miniszter, idilli családdal, szerető feleséggel, két gyermekkel, egy babysitterrel. Legalábbis ezt hisszük nagyjából az első rész első tizenöt percében, amikor is a családfő bevallja: öt hónapon át szeretője volt, ami éppen most fog nyilvánosságra kerülni a sajtónak köszönhetően. A családi képhez ragaszkodni kell, a feleség tehát kitart, még annak ellenére is, hogy fokozatosan egyre több részlet, hazugság derül ki: a viszony kapcsán nemi erőszak ügyében indul pereskedés.
Ahogy göngyölítik fel a történetet, úgy jön felszínre számos múltbeli, elfojtott emlék, amelyek nem kevésbé fájdalmasak, mint az aktuális helyzet. Korábban elkövetett bűnök, egymásnak falazás és traumák mind-mind jelen vannak az élettörténetekben, amiket erőteljes emlékbetörések, flashbackek tesznek átélhetővé.
Bár a hivatalos kérdés a perben az, hogy szerelmi kapcsolaton és közös beleegyezésen alapuló együttlét történt-e vagy nemi erőszak, nézőként engem egyéb kérdések is foglalkoztattak. Például az, hogy győzhet-e az igazság egy magas hatalmi pozíciójú, befolyásos ember ellen, és tényleg ennyire normálisnak tekinthető-e az áldozathibáztatás még mindig? Hol vannak a házastársi lojalitás határai? Meddig kell tűrni, mit kell elnézni még, és mikor lehet erre már nemet mondani? Vajon bízhatunk-e az igazságszolgáltatásban, ha tudjuk, hogy a rendszer legerősebb tagjai összejátszanak a titkok megőrzése érdekében? Tényleg feltétlenül szükséges-e, hogy egy bírósági tárgyalás retraumatizáljon?
Néhány kérdésemre szerencsére kaptam is választ! Ajánlom a sorozatot a minisorozatok kedvelőinek, akik nyitottak rá, hogy ilyen módon nézzenek a párkapcsolati erőszak és még számos további fontos téma mélyére!
Az erdő
Adott egy kilencvenes évek közepén tartott ifjúsági nyári tábor, ami szörnyű véget ért: négy fiatal eltűnt az erdőben. Rövid időn belül kettejüket holtan találták, a másik két fiatal azonban nyomtalanul és véglegesen eltűnt. Legalábbis ezt hisszük addig, amíg a sorozat jelenében egy ügyész nyomozni nem kezd egy furcsa ügyben.
Az ügyész történetesen egyike azoknak a fiataloknak, akik a nyári táborban voltak, az egyik eltűnt, és soha meg nem talált fiatal pedig épp az ő húga. De nemcsak ez a veszteség terheli, az eset után röviddel édesanyja is elhagyta, felesége szintén elhunyt az idők során. Traumákkal, veszteségekkel terhelt múltja ellenére kitartóan nyomoz, hogy felgöngyölítse a történetét, helyére tegye a saját múltjából hiányzó darabokat. Álnevek, gyilkoságok, zavaros történetek, állandó ellentmondások és tagadás nehezíti az útját. A legfőbb hajtóereje a remény, a viszontlátásba vetett hit.
Nem adja fel, még annak ellenére sem, hogy mellette egy másik, jelenben folytatott per is nehezíti az életét, amely mentén betekintést nyerhetünk abba, mekkora hatalommal is képesek rendelkezni bizonyos emberek, pusztán hírnevük vagy épp anyagi helyzetük által. A rendszer pedig, ami hivatalosan az igazságot szolgáltatja, éppolyan korrupt, mint az ügyek, amelyekben nyomoz.
Helyenként nyomasztó, kérdőjelekkel és fordulatokkal teli a cselekmény, több szál párhuzamosan fut, a megoldásra ötletünk sincs – éppen ez az, amiért annyira magával ragadó ez a hatrészes lengyel sorozat. Az izgalmak és nyomozós történetek kedvelőinek érdemes rászánni az idejüket.
Ha még tovább inspirálódnál, nézd meg korábbi ajánlóinkat is! Gyűjtöttünk nőkről szóló, sötét családi titkokat bemutató, de dél-koreai sorozatokat is!
Ajánljuk még: