Töltekezni vágyó szülő és túlpörgött gyerek megmentője: a falmászás

Aktív

Töltekezni vágyó szülő és túlpörgött gyerek megmentője: a falmászás

Konditerembe járni baromi unalmas... Jó, tudom, sokan élvezik, de sokan egyszerűen képtelenek vagyunk magunk elé meredve súlyokat emelgetni, miközben körülbelül annyi agyi aktivitást fejtünk ki, mint a gép, amin éppen dolgozunk.

Akinek a sporthoz agymunka, adrenalin, társaság kell, az pontosan tudja, miről beszélek. Nekik találtáki ki a csapatsportokat – a probléma viszont csak az, hogy sem a focitól, sem a kosárlabdától nem leszünk képesek könnyebben kinyitni egy befőttesüveget, és az üléstől elmerevedett hátizmainkat sem ezekkel a legcélszerűbb átmozgatni.

A megoldás a falmászás lehet, amit eredetileg szabadtéren műveltek (és művelnek sokan ma is, sziklamászás néven), de a hűvös idő beköszöntével egy teremben is tudjuk gyakorolni. De nézzük, mit kell tudnunk róla, és hogyan kell felkészülnünk, ha rászántuk magunkat, hogy kipróbáljuk!

1. Jó cipő nélkül sajnos nem fog menni

Sok sport esetében megkapjuk azt a tanácsot, hogy először elég egy rövidgatyát, pólót és tornacipőt magunkkal vinnünk, és csak akkor szerezzük be a szükséges felszerelést, amikor komolyabban elköteleztük magunkat. A mászás esetében sajnos a jó cipő az a minimum, amit már az első alkalommal sem nélkülözhetünk. Szerencsére nem kell rögtön saját darabbal kezdenünk, mert bérelni is lehet, és akár bérelünk, akár sajátot használnunk, nem muszáj azonnal két számmal kisebbet a lábunkra erőszakolnunk, ahogy a profik csinálják. Az első cipő inkább kényelmes legyen, mint szoros, elég, ha csak picit szorít. További hasznos tippeket az első cipővel kapcsolatban itt olvashatsz.

2. A megfelelő technikák elsajátításához érdemes végigcsinálnod legalább egy kezdő tanfolyamot

Ahogy az edzőtermekben, úgy a falmászótermekben is gyakran találkozni olyanokkal, akik mindenféle útmutatás nélkül vágnak bele a sportba. Viszont amilyen egyszerűnek látszik csak fogásról fogásra felkapaszkodni egy falon, olyan könnyű egy sérülést is összeszedni a helytelen gyakorlással.

3. Tartsd karban a tested!

A mászás remekül erősít, de nagyon sokat segít (a sérülések elkerülésében is), ha erős az alhasad, a derekad és a gerinc melletti izmaid. Ezek fejlesztéséhez nem kell konditerembe menned, elég ha a Youtube-on rákeresel arra, hogy „core strenghtening exercise”, és rengeteg lehetőséget találsz. De ha ahhoz van kedved, egy kis jógával is szép eredményeket tudsz elérni.

Fontos a mászás előtt a bemelegítés és utána a nyújtás is, edzések között ajánlott a masszázshenger használata, és ne feledkezzünk meg a kézápolásról sem, ugyanis a magnézia szárítja a bőrt, valamint kisebb-nagyobb sérülésekkel, horzsolásokkal is számolnunk kell majd, amiket érdemes minél gyorsabban fertőtleníteni a gyorsabb gyógyulás érdekében.

4. Kombináld a stílusokat a jobb eredményekért!

Vannak, akik a boulder (biztosítás nélkül, alacsonyabb falakon), és vannak, akik a top rope (köteles biztosítással, magasra) mászást részesítik előnyben, de ha kombináljuk a kettőt, akkor teljesebb edzésélményt kaphatunk. „Nagyszerű egyszerre mindkét stílust művelni,” mondja erről Eli Strauss, egy New York-i mászóterem vezetője „nemcsak azért, mert így könnyebben rájöhetünk, melyiket szeretjük jobban, hanem azért is, mert ezek kiegészítik egymást. Az egyikkel az erőnket fejleszthetjük, míg a másikkal inkább az állóképességünket. Egy jó mászónak mindkettőre szüksége van”.

5. Barátkozz!

Mászni egyedül is fantasztikus élmény lehet, de nincs élvezetesebb dolog, mint versenyezni valakivel egy-egy mászóút meghódításán. Ha nincs olyan barátunk, aki eljönne velünk a terembe, akkor nyugodtan csapódjunk oda valakihez, aki akár (top rope mászás esetén) a biztosításban is a segítségünkre lehet. Arról nem is beszélve, hogy ha szimpatikusnak találjátok egymást, mászás után talán még egy italra is meghívhatjátok!

A mászás nagy előnye az edzőtermi edzéssel szemben, hogy nemcsak a testedet, hanem az agyadat is megmozgatja: fejleszti a koncentrációt és a mozgáskoordinációt, ezért a felnőttek mellett például a figyelemzavaros gyerekek számára is tökéletes sport lehet. Vannak olyan mászóoktatók (például Sterczer Hilda, Erőss Zsolt özvegye), akik kifejezetten gyerekeknek szerveznek olyan foglalkozásokat, amik a mászás és a mászásra épülő játékok segítségével érik el, hogy a kicsik ne csak a tesiórán, de később akár a matekórán is jobban tudjanak majd teljesíteni. Szóval ha úgy érzed, nemcsak neked van kedved kipróbálni egy újfajta edzésformát, de a gyerek testi és szellemi fejlődéséhez is hozzájárulnál, akkor rögtön mindkettőtöket meglepheted egy mászóbérlettel.

Ajánljuk még:

NYÚJTÓZZUNK ÉS SÉTÁLJUNK: A SOK ÜLÉS KOMOLY EGÉSZSÉGÜGYI PROBLÉMÁKAT OKOZHAT

FOTELBŐL A KILIMANDZSÁRÓRA: EGY ÉLETMÓD(MEG)VÁLTÓ TÖRTÉNETE

FUTÓ KALAND ÖTVEN FELETT – KIS MAGYAR FUTÁSTIPOLÓGIA

Verseny, bukás, alázat – Mit, és miért sportoljon a gyerek?

A sportról nem lehet eleget írni és beszélni, de leginkább csinálni nem lehet eleget. Csodálatos élettani hatásai mellett jellemformáló erővel is bír. Mégis, ha időhiánnyal küzdünk, a sportolástól vesszük el az időt először. Ha gyerek is van a családban, még bonyolultabb a helyzet. Mikor kezdjen el mozogni? Egyáltalán melyik gyerekhez milyen sport illik? Ennek jártunk utána.