Forró italok a nyári kánikulában – hűtsd le magad egy csésze meleg teával!

Aktív

Forró italok a nyári kánikulában – hűtsd le magad egy csésze meleg teával!

A legnagyobb nyári kánikulában alighanem semmi másra nem vágyunk, mint egy nagy pohár hideg italra, hogy csillapítsuk a szomjunkat. A hidratálás fontos, ez nem kérdés, az ital hőmérséklete annál inkább. Míg sokan az akár jeges hűsítőkre esküsznek, mások azonban a meleg, vagy forró italokat kortyolgatják szívesen. A forró italok hűsítő hatásának nyomába eredtünk.

Visszavonhatatlanul beköszöntött a nyár, feltehetően mindannyiunk hűtője fel van töltve hideg italokkal és jégkockákkal, hogy szükség esetén gyorsan lehűtsük magunkat. Szinte érezzük, ahogy a hideg ital felfrissíti az egész testünket. Sokak számára meglepően hangozhat az a javaslat, hogy a hideg helyett igyunk forró italokat a nyári kánikulában, pedig az egyes tudományos kísérletek is alátámasztják ezt az elsőre talán képtelenségnek tűnő ötletet.

Izzadunk, tehát hűlünk

A forró italok pártolói az izzadásra alapozva tanácsolják ezt a rendhagyó nyári hűsítő technikát. Az izzadás ugyanis a testünk természetes lehűlési folyamata. Különféle okok miatt izzadhatunk: kiválthatja például a stressz, a fűszeres ételek, a fizikai aktivitás is, de kétségtelenül izzadással hűti magát a testünk a nyári kánikulában. Amikor ugyanis a belső testhőmérsékletünk megemelkedik (bármi váltja is ki ezt a hőmérséklet-emelkedést), az agyunk hipotalamusza jeleket küld a verejtékmirigyeknek, mire azok működésbe lépnek és izzadni kezdünk. Az izzadság elsősorban vízből áll, de kis mennyiségben tartalmaz sókat, cukrokat és karbamidot is.

Fotó: Pexels / Melike Benli

Hogyan hűt le bennünket az izzadás? A folyamat meglehetősen egyszerű: amikor az izzadság elpárolog a bőrünk felszínéről, felveszi onnan a hőt és elvezeti azt, ezáltal lehűtve a felületet. Ezt egyébként párolgásos hűtésnek nevezik. Fontos azonban megjegyezni, hogy ennek a hűtési folyamatnak a hatékonyságát többek között olyan tényezők befolyásolhatják, mint a páratartalom vagy a szél. Párás környezetben ugyanis az izzadság nem párolog el olyan gyorsan, mert a bennünket körülvevő levegő eleve nedvességgel telített. Ez pedig megakadályozhatja, hogy a testünk hatékonyan lehűljön. Sőt, előfordulhat, hogy éppen túlmelegedéshez vezet.

A szél ugyanakkor fokozhatja a párolgást, mert segíthet eltávolítani a testünket körülvevő meleg és párás levegőréteget, s így gyorsabban elpárologhat a verejték. Száraz időben tehát hatékonyabban hűthetjük le magunkat az izzadással, s így forró italok segítségével. A forró ital hatására a szervezetünk gyorsabban izzadhat, hogy megszabaduljon a felesleges hőtől. Egy hideg ital után azonban a szervezetünk lassabban fog izzadni.

Fotó: Pexels / Evgeniy Alekseyev

Hasznos lehet a meleg tea nyáron is

A keleti, dél-keleti országokban elterjedt szokás a forró italok, teák fogyasztása a nyári hőségben (is). Ők valószínűleg éppen azt nem értik, hogy miért hisznek a nyugatiak a jeges italok fogyasztásában. Például a törököknél nagy hagyománya van a teázásnak nyáron is, erről ebben a cikkünkben írtunk.

A meleg tea (a fentebb részletezett okok miatt) lehetővé teszi a szervezetünknek, hogy ellazuljon, megnyugodjon és lehűtse saját magát anélkül, hogy a jeges italok által okozott – a testünk és a külső környezet közötti – egyre nagyobb hőmérséklet-különbséget kiegyensúlyozza. Emellett azonban számos jótékony hatása lehet, ha meleg teát kortyolgatunk a nyári kánikulában is.

Fotó: Pexels / Samer Daboul

Segítheti az emésztést. A jeges ételek és italok fogyasztása gyengítheti emésztőrendszerünket, különösen étkezés után, mivel korlátozhatják az emésztőrendszer megfelelő véráramlását. A meleg tea étkezés közben és után is segíthet megőrizni emésztőszerveink egészséges működését.

Támogathatja az immunrendszerünket. A meleg teák ugyanis segíthetik a vérkeringést és a tápanyagok felszívódását a szervezetünkben. Ezzel szemben a hideg italok fogyasztása felgyorsíthatja a gyomor-bél traktus működését, így a szerveink nem tudják megfelelően felvenni a bevitt tápanyagot. S ha a szervezetünk nem kap elegendő tápanyagot, gyengébbé és sebezhetőbbé válhat.

Fotó: Pexels / Valeria Boltneva

Bármelyik hűsítő technikát is választjuk, egy örök alapszabályt nem szabad elfelejteni: fontos a folyadék utánpótlása, vagyis – évszaktól függetlenül – rendszeresen fogyasszunk napközben vizet. Ihatjuk hidegen, melegen, ízesítve, jegesen vagy forrón, a hidratálásról ne feledkezzünk meg!

Nyitókép: Pexels / Mareefe

Ajánljuk még: