Öt tanösvény a főváros tövében: vegyük be Budaörs vidékét!

Tűzkő, Naphegy, Naprózsa, Kövirózsa, Gubóvirág: ezek egytől-egyig mind Budaörs felett magasodó hegyek tanösvényei. Nem túl hosszúak, ám akár egy egésznapos kirándulásra is felfűzhetjük őket. Persze apránként is csokorba gyűjthető az élmény – a lényeg, hogy induljunk el, és járjuk be a jellegzetes karsztbokorerdős vidéket!

Budaörs nem tartozik a „must have” desztinációk körébe. Legtöbbször örömmel sóhajtunk fel, ha az autópályán szalad velünk az autó: végre, elhagytuk a nyüzsgő nagyvárost, vagy éppen hál’Istennek, megérkezünk mindjárt Budapestre. Pedig ha túlnézünk az áruházakon és még a logisztikai központokon is, tündéri kápolna mosolyog, és hívogató sziklás hegyek néznek le ránk meg az őrületes forgalomra. Odébb a Törökugrató, fentebb a Széchenyi-hegyi adótorony – és mégsem sejtjük, hogy

a csupaháznaktűnőrengeteg öt tanösvényt is rejt!

Jómagam anno egy nap alatt jártam be ezeket az utakat, így a leírásban is összefűztem, hogyan kereshetjük fel őket egymás után. De ha valaki rövidebb útra vágyik, vagy éppen babakocsival sétálna, nyugodtan válogasson kedvére közülük! Ha nem is egyben, de egyenként feltétlenül felfedezésre váró célpont mindegyik ösvény, javasolt elindulni mielőtt még tovább terjeszkedne a város a természet rovására. Amit most látunk a Budai-hegység ezen részén, mindenképp megér egy kirándulást!

Tűzkő-hegyi tanösvény

Innen javasolt elindulni, ugyanis ez az út a főváros határához simul, akár a Rupp-hegyre vezető turistaútról is becserkészhető. A két hektáros területén haladva főként feketefenyőket találunk, néhány helyen fahídon kelhetünk át a sziklahasadékokon. Tavasszal törpe íriszek, magyar repcsény és számos más virág pompázik, amerre a szem ellát. A kilátópontokról, ahová elvezet az út remek panoráma nyílik a főváros és Budaörs irányába. A tanösvény területén a honfoglalás korából származó leleteket találtak, amelyek a helyi múzeumban láthatók.

Képes kedvcsinálónk a kiránduláshoz:

Nap-hegyi tanösvény

Az előzőektől tényleg csak egy ugrás a Nap-hegyi tanösvény. Ha autóval érkeznénk, hogy csak ezt az utat járjuk be, a Liliom utcánál áll rendelkezésre parkoló. Árnyas, meredek ösvény fut előttünk, jórészt feketefenyőkkel és dús aljnövényzettel díszítve. A növényeket a kihelyezett információs táblákról azonosíthatjuk be. Gyerekekkel is jó sétát tehetünk, nekik valószínűleg különösen tetszik majd, hogy egy csöppnyi barlang színesíti a látnivalók sorát, a legmagasabb ponton pedig esővédő-házikóban is elfogyaszthatjuk az uzsonnát.

Ha nyugat felé tartunk, nem téveszthető el a környék fő látványossága, a Kő-hegy, amelyen magasodik a Szeplőtelen Fogantatás tiszteletére felszentelt kápolna, szomszédságában a Seregi József budaörsi szobrászművész által újjáalkotott Kőkorpusz. Szűk lépcsőn és három ösvényen is megközelíthető a kopasz szikladomb. Érdemes rövid időre megpihenni itt a kőkereszt alatt. Jó időben egészen a Citadelláig vagy a Budaörsi repülőtérig elláthatunk innen, a bevásárlóközpont és az azt övező nyüzsgés vibráló terepasztalként terül el alattunk.

A Kő-hegyről már adja magát, hogy a Budaörsi Kopárok felé vegyük az irányt. A piros sáv jelzést követve könnyűszerrel el is érhetjük azokat. Az út egyik fénypontja lehet a házak után meredeken kanyargó ösvény, amely különleges sziklaképződményekhez vezet. A Budai-hegység déli peremén fekvő kopár „sapkájú” hegyek csoportja a dolomit kőzetnek köszönhetően rendkívül gazdag élővilágnak ad otthont. Erről a térségről, és a túráról, ahol a sok itteni csodát felfedezhetjük, bővebben ITT ÍRTUNK.

Budaörsi Kopárok: ha közel maradnál a fővároshoz, de mégis távol akarsz lenni a zajától
Lefogadom, hogy a legtöbben már elhaladtak a Budaörs közelében fekvő sziklahegyek mellett anélkül, hogy különösebb figyelmet szenteltek volna nekik. Pedig a Kopárok bőven megérdemlik a törődést. Közelségük és különleges adottságaik miatt családbarát kirándulások kitűnő helyszínei lehetnek. Nem mellesleg, miközben felfedezzük őket, a szabadban szabadok is lehetünk.

Gubóvirág tanösvény

A kopárok után felkereshetjük ezt az erdei utat, aminek különlegessége, hogy a magas gubóvirág szinte mindenhol ott díszlik. Égszínkék virágai a tavaszi virágzás kezdetén még rövid száron ülnek, de mire a virág termőre fordul, a szár magasra nyúlik. Kórói egészen a következő tavaszig megmaradnak, így

egész évben megcsodálhatjuk valamilyen formában.

A panorámát újból megcsodálhatjuk, ezután utunk a jellegzetes karsztbokorerdőben és füves rétek közt visz majd. Védett terület, évszaktól függően gyönyörködhetünk kökörcsinben, kockásliliomban, vajszínű ördögszemben, de eszünk ágában se legyen letépni őket! E vidék legnagyobb természeti értéke a sekély talajrétegen kialakult természetes növénytárulások még megmaradt példányai.

Rápillanthatunk a környékbeli hegyekre, a távolban feltűnnek a Farkashegyi repülőtér vitorlázói, és útba ejthetjük a Vitorlázórepülő-emlékművet. Filmekből ismerős lehet a hely, itt forgatták például A Tenkes kapitánya, az Egri csillagok és A tizedes meg a többiek egyes jeleneteit. A piros kereszt jelzés fog visszavinni Budaörsre, de Budakeszi felé is vehetjük az irányt, ott a Sorrento-sziklákon áthaladva jutunk majd újra lakott területre. Aki jó kondiban van, megmászhatja a Csíki-hegyeket és a Huszonnégyökrös hegyet is, különleges növénytársulásokkal találkozhat és a 314 méteres magasságból a panoráma talán még szebb, mint az eddigiek!

Naprózsa és Kövirózsa Botanika Tanösvény

A Törökugrató eltéveszthetetlenül magasodik a település fölé, a jellegzetes formájú hegy Budaörs címerében is szerepel. Több irányból megközelíthetjük, ha bevennénk. Lépcsők, korlátok segítik a sziklákra való feljutást, számítsunk erre, és a bokát tartó lábbeli is erősen ajánlott, ugyanis egy elhagyott dolomitbánya peremén vezet a Naprózsa botanikai tanösvény, ami felett eljárt az idő, egyes részeit megette már annak vasfoga. De ez mit sem vesz el a hely értékéből,

megéri megküzdeni az elemekkel, ha egyszer relatív rövid mászás után szeretnénk szépségeket látni.

Egy ugrás innen a Kövirózsa Botanikai Tanösvény, melyet a Bazsarózsa utcai játszótér felől közelíthetünk meg (itt az autóval érkezők parkolóhelyeket is találhatnak). A tanösvény egy-másfél óra alatt bőven bejárható, és közben képes lapozók segítségével megismerhetjük a környéken fellelhető gyógynövény- , valamint lejtősztyeppi állat- és növényfajokat. A lengedező délvidéki árvalányhaj és a korai kakukkfű közt kecses pillangók, röpködnek nyár elején, ilyenkor különösen ajánlom felkeresni ezt a vidéket!

Lakott terület közelében érhetők ezek az élőhelyek, ezért kiemelten fontos, hogy vigyázzunk rájuk, ne tapossuk el a növényeket, ne vigyünk haza mást, mint a magunk által termelt szemetet, esetleg néhány szép fotót és jóleső emlékeket.

Ha másféle kirándulásra vágynátok, keressétek fel a város legszebb virágzó fáit:

A legszebb virágzó fák és fasorok Budapesten

Van kedvenc virágzó fád? Keltél már útra azért, hogy megnézz egy virágba borult fasort? Lázba tud hozni a természetnek e mulandó, ám a jövő ígéretét vetítő gyönyörűsége? Virágnézésre csábítunk!