Magyarországon a jelenleg érvényes szabályok szerint 50 éves kor alatt tízévente kell egészségügyi alkalmassági vizsgálatra menni annak, aki továbbra is vezetni szeretné autóját, motorját. 50 év 60 év között ez már a felére, 5 évre csökken, majd 60 és 70 év között ez háromévenkénti gyakorisággal kötelező. 70 éves kor felett kétévente kell a vizsgálatot megismételni. Ami jó hír, hogy a vizsgálat ára egyre csökken: 50 év alatt 7.200 forint, 50 és 60 között már csak 4.800, 60 és 70 között 2.500 és 70 év felett ez már csak 1.700 forintba kerül.
Ez a vizsgálat nem pusztán azt jelenti, hogy egy egészségügyi szakember (remélhetőleg) alaposan felméri a vezetni vágyó alkalmasságát, de üzenet is az érintett számára: jobban figyelj oda magadra, hiszen az évek előrehaladtával növekszik a reakcióidőd, valamivel rosszabbul látsz, s a fluid intelligencia lassú csökkenésével nehezebben oldasz meg ismeretlen, váratlan helyzeteket. Ezt az üzenetet az autósok, motorosok nagy része azonban „jól veszi” – jobban odafigyelnek, s inkább lassabban, megfontoltabban haladnak úticéljaik felé.
Legalábbis ezt bizonyítják a statisztikák: 2015-ben a KSH közzétette, hogy Magyarországon a közúti balesetek 14.9 százalékáért a 25 évnél fiatalabb, tehát a még rutintalan autósok a felelősek. A 26-45 éves, illetve a 46-64 éves korosztály is sokkal több balesetet okoz (21,8% és 26,8%), mint a 65 évnél idősebbek, akik az összes baleset közül valamivel több mint minden tizedikért (11,2 százalék) felelősek.
Az idős korosztályban mind az ittas vezetés mind a gyorshajtás elenyésző, tehát az idősebbek felelősséggel és odafigyelve ülnek volán mögé, a vezetést nem önmegvalósítási terepnek, hanem egy úticél minél biztonságosabb és kényelmesebb elérési lehetőségének látják.
Mit jelent ez az egyes ember, az egyes gépjárművezető számára?
Nyilvánvaló, hogy ahogyan az ember idősödik, egyre több gyógyszert szed, amelyek kapcsán fontos tudni, milyen hatást gyakorolhat a koncentrációjára, nem okoz-e álmosságot, vagy nem válthat-e ki más, vezetést érintő mellékhatást.
Szintén fontos emellett rendszeresen – adott esetben az alkalmassági vizsgálatok alkalmain kívül is! – ellenőriztetni a látásunkat, s nem pusztán a látásunk élességét, hanem azt is, hogy a térlátásunk megfelelő-e. Szükséges a vérnyomás és a cukorszint vizsgálata is, hiszen ezeknek a problémáknak hatásai jelentkezhetnek a vezetés során.
És ne feledkezzünk meg az autónkról sem: figyeljünk oda a jelzésekre, és sose gondoljuk, hogy rutinból pótolni tudunk majd bármilyen gondot okozó hiányosságot, rossz működést! Ha egy életet levezettünk is, rossz autóval könnyű balesetet szenvedni...
Ha ezekre a tényezőkre figyelünk, akár nyolcvan év felett is úgy tudunk közlekedni, hogy sem mások, sem a saját biztonságunkat nem veszélyeztetjük, viszont kényelmesen eljuthatunk úticéljainkhoz.
Ajánljuk még:
Mitől idősbarát egy város, és vajon miért van belőle túl kevés a világon?
Az első gondolatom az volt, hogy megöltem valakit – történetek ittas vezetőktől
Letépem a fejed, és hasonló kommunikációs csemegék az utakon
Megtörtént a lehetetlen, és filmen is jól néz ki: ilyennek láttuk a Gran Turismót
Megtörtént eseményeket dolgoz fel a Gran Turismo című, kétórás, lebilincselő film. Csodás versenyautók, dübörgő motorok, lélegzetelállító előzések, manőverek követik egymást, amiket látva izgulunk, mi lesz azzal a fiúval, aki közülünk való. Annyira, de annyira szorítunk, hogy valóra váljanak az álmai, hogy muszáj észrevenni: ez a film nemcsak róla, rólunk is szól.