Sokszor érezhetjük úgy, hogy a fantasztikus filmek, a szélesvásznak mindent elsöprő science fiction alkotásai egyre másra megelevenednek az orrunk előtt – és ez kétséget kizáróan így is van. A nemrégiben még csak a mozikban látott 3D-technológiák, érintőrendszerek és virtuális valóságok ma már mindennapjaink szerves részét képezik, és egyre inkább átveszik az irányítást az alig-alig megmaradó manuális világunk felett. Nincs ez másképp a repülés terén sem: piacra léptek az első személyes repülésélményt kínáló Jetson ONE multikopterek, amelyek nemsokára meghódíthatják hétköznapjaink közlekedési rendszereit, és olyan magasságokba repíthetnek bennünket, amelyeket ma még el sem tudunk képzelni…
Üdvözöljük a jövőben! hívószóval köszönt bennünket a Jetson vállalat. E svéd cég küldetése, hogy gyökeresen megváltoztassa utazásainkat, és mindenki számára elérhetővé tegye az eget. Igen, az eget. Ha most azt hisszük, hogy ez lehetetlen, vagy csak a nagyon távoli jövő egy lehetséges forgatókönyve, akkor tévedünk. A Jetson ONE ugyanis már piacra lépett az első kereskedelmi forgalomban kapható, személyi, elektromos légijárműként, amelyet bárki birtokolhat, és amellyel bárki repülhet.
A Jetson vállalat innovatív személyi repülőgépe alumíniumból és szénszálakból épül fel, és nyolc erős elektromos motor hajtja, összesen 88 kW (118 lóerő) csúcsteljesítménnyel. A jármű meglehetősen kompakt, mindösszesen 2845 mm x 2400 mm x 1030 mm, a támasztékkarok is összecsukhatók, így nem sokkal nagyobb, mint egy túramotor a garázsunkban.
A Jetson ONE-ok házilag összeépíthető készletként vásárolhatók meg, ötven százalékban összeszerelve, és feltehetően magánpilóta-engedéllyel használhatják majd a tulajdonosok az Egyesült Államokban házi építésű repülőgépként. „Ha ebédidőben megkapja a Jetsont, készen áll a repülésre vacsorára” – mondta Peter Ternström, a Jetson elnöke és társalapítója.
Az aviofóbiások, azaz a repüléstől rettegők megnyugtatására elmondhatjuk, hogy a jövő légitaxijának kiépítésekor a biztonságé volt a főszerep: a Spaceframe biztonsági cella, a legkülönfélébb vészhelyzeti funkciók, a ballisztikus ejtőernyő gyors bevetési idővel és a Lidar-szenzorok által vezérelt terepkövetés és akadálykerülés mind-mind olyan felszereltségek, amelyek biztosítják a nyugodt és biztonságos repülésélményt. Ráadásul a tervezők és a gyártók állítása szerint a repülés még akkor is biztonságos marad, ha az egyik motor valamilyen okból kifolyólag elromlik.
A mindennapi személyes repülésélmény első generációján van még mit finomítani: egy 85 kg-os pilóta mindösszesen 15 percnyi repülésre számíthat, mielőtt az akkumulátornak vissza kell mennie a töltőre, vélhetően jópár óra hosszára. Az ára sem túl pénztárcabarát egyelőre, ugyanis nem kevesebb, mint 92 000 dollár a jelenlegi ára. Igen, 92 000 dollár, ami körülbelül 30 millió forint. Ha valaki mégis arra vetemedne, hogy beszerezze a legújabb őrületet, annak várnia is kell egy évet, ugyanis az egész 2022-es gyártási sor elkelt. Legközelebb már csak a 2023-as szériákra lehet jelentkezni, és itt is rohamosan fogynak a helyek.
„Teljesen újszerű élmény repülni vele, mert teljesen rezgésmentes” – mondta Ternstöm. „És olyan zümmögő hangot ad ki, mintha a Star Wars-ból lenne.” És valóban, a Csillagok háborúja rajongói rögtön fel is fedezhetik a hasonlóságot a Jetson ONE és a film ikonikus járműve között.
Bár a Jetson ONE egyelőre nem repülhet lakott területen vagy ellenőrzött légtérben, egy biztos: ezek az innovatív multikopterek már megjelenésük előtt meghódították a világot, Brazíliától kezdve Ausztrálián át egészen Európáig számos ország lefoglalta az első széria prototípusait. A foglalási adatokból egyértelműen látszik, hogy nagy az érdeklődés és a bizalom a forradalmat ígérő légitaxik felé, amelyek minden bizonnyal pár éven belül sokkal elterjedtebbek lesznek, mint gondolnánk. Képzeljük csak el: reggel beülünk a csúcstechnológiás multikopterünkbe, ami szinte magától munkahelyünkre repít bennünket. Reméljük a szél se fúj majd bele…
Érdekel a repülés? Olvasd el pilótainterjúinkat Bessenyei Péterrel és Tóvári Edittel!
Ajánljuk még: