Magyar álmok a világhálón: online piac nyílt, ahol vállalkozónak és vásárlónak is megéri lenni

Szocio

Magyar álmok a világhálón: online piac nyílt, ahol vállalkozónak és vásárlónak is megéri lenni

Mindannyiunknak vannak álmai. Vágyak, ötletek, amelyek hajtanak bennünket, és amelyek megvalósulása talán jobb helyé tenné az országot, a világot. Három hete pedig létezik egy weboldal is, ami segít, hogy ezeket az álmokat megvalósítsuk. Az alapító ötletgazdával, Kövesdi Gáborral beszélgettünk

Van egy álmod?

Mindenkit más hajt az életben, és boldog ember az, akinek van szenvedélye. Még boldogabb az, aki a szenvedélyéből élhet, esetleg meg is gazdagodhat belőle. Mind tudjuk, hogy világvállalatokat, birodalmakat épít a szenvedély. Elég csak, ha eszünkbe jut Guccio Gucci, Steve Jobs és az almák, vagy éppen Bill Gates. Az ő példájuk is azt bizonyítja, hogy ha van egy jó ötletünk, egy adag bátorságunk, némi gógyink és szerencsénk, na meg hatalmas teherbírásunk és tenni akarásunk, megdolgozhatunk a sikerünkért. 

Ugyanakkor a nagy álmok nagy terhekkel járnak. Akár csak egy kisvállalkozás elindítása, fejlesztése is hatalmas anyagi terhet róhat a kezdeményezőkre. Éppen ezért segítene egy új magyar kezdeményezés, a Brancs - A közösségi Piactér: összekötné a vállalkozásokat és szolgáltatásokat későbbi vásárlóikkal – még az indulás előtt. 

Példának okáért: létezik egy magyar márka, a Cseles szörp. A felnőttszörp létrehozói már elindították a vállalkozásukat, néhány szörpjüket már megtalálhatjuk több szórakozóhely kínálatában is, de most új ízeket kísérleteznek ki, és ahhoz keresnek elővásárlókat, hogy ezek az ízek is piacra kerülhessenek. Ha te szereted őket, megveheted előre a még nem elérhető szörpöket, ezzel finanszírozva azok jövőbeni elkészülését. Vagyis előre fizetsz a termékért, amit valóban megkapsz néhány hónap múlva, és ezzel támogatod, hogy az általad szeretett márka előre tudjon lépni. 

De ha épp nulláról indulnál, a Brancs akkor is segít. Erre jó példa a Refilamer: néhány fiatal kifejlesztett egy teljesen új technológiát, amivel hulladék felhasználásával tudják létrehozni a filamert, a 3D-nyomtatás alapanyagát. Az ő projektjük világszinten példa nélküli, ráadásul nagy innováció, társadalmilag hasznos dolog is – nem kizárt, hogy hamarosan nemzetközi siker lesz belőle. Feltéve, ha közösségi finanszírozás segítségével el tudnak indulni. (Egyébként a hozzájuk hasonló kezdő vállalkozóktól azért is megéri vásárolni, mert valószínű, hogy a tényleges piacra dobás után már csak jóval magasabb áron tehetjük majd meg ezt.)

Ha végignézzük a Brancs kampányait, láthatunk könyveket, társasjátékokat, gasztronómiai ajánlatokat, kiállítást, videójátékot, technológiai újításokat, de még mobilházat is – csak annyi bennük a közös, hogy abban a formában, ahogy kínálják őket, még nincsenek a piacon. Ezeken kívül nonprofit kezdeményezéseket is találunk – itt értelemszerűen nem terméket vásárolhatunk –, az alapítók ugyanis hisznek benne, hogy a tudatosság nemcsak a saját vásárlási szokásainkban, hanem a jó ügyek támogatásában is megjelenhet egyszerre.

Mi az a közösségi finanszírozás?

„A Kickstarter és az Indiegogo a két nagy külföldi közösségi finanszírozási platform. Ezeket Nyugat-Európában és az USA-ban az emberek 60-70 százaléka ismeri és használja, itthon ehhez képest legfeljebb a 10-15 százalék. Magyarországon sem a vállalkozók, sem pedig a vásárlók nem ismerik ezt a finanszírozási modellt. A vállalkozók hitel, befektetés vagy pályázat útján tudnak csak elindulni – ám ezek különböző okokból nagyon sok ember számára nem elérhetőek, vagy túl nagy kockázattal járnak” – kezdi Kövesdi Gábor, a Brancs alapítója.

A közösségi finanszírozás, így a Brancs lényege is, hogy egy-egy projekt kitalálója még a tényleges megvalósítás előtt vásárlókat szerezhet. Ötletüket, profin és igényesen kidolgozott terveiket feltöltik a közösségi piactér weboldalára oldalra, ahol a vásárlók bizalmat szavazhatnak nekik.

„Gyakorlatilag az első vásárlóik előre kifizetik számukra azt az összeget, amiből a projekt megvalósulhat.

Ha összejön az első 20 vagy 100 vásárlód, akkor máris van egy kezdőtőkéd, sőt, már vásárlóid is vannak, tehát kis kockázattal el tudsz indulni.”

Gábor személyes indíttatásból kezdett el a közösségi finanszírozással foglalkozni. Édesapja néhány évvel ezelőtt biogazdálkodással szeretett volna foglalkozni sok év alkalmazotti munka után. Mivel Gábor tudta, hogy a közösségi finanszírozás létező forma, édesapjával együtt belevágott a szükséges pénz előteremtésébe. Az Indiegogo weboldalára töltötték fel a projektet, esetükben biozöldségeket és gyümölcsöket vásárolhattak az érdeklődők – akik tudták, hogy mivel a kezdőtőkét gyűjtik, az eredményre még várniuk kell. „Mi el tudtuk kezdeni a vállalkozást, mert sikerült összegyűjteni az indításhoz szükséges összeget, de ez nagyobbrészt köszönhető a személyes ismeretségeknek és az online marketinges tapasztalataimnak, kisebb részt az Indiegogo-nak, hiszen azt itthon alig ismerik az emberek. Ebből jöttünk rá, hogy a közösségi finanszírozás nagyon jó módszer, lenne is rá kereslet, viszont itthon nincs megfelelő platform a működéséhez” – meséli a kezdetekről Gábor, hozzátéve, hogy édesapja azóta is sikeresen működteti biogazdaságát a MyFarmot. Első vásárlói közül sokan ma is tőle vásárolják a vegyszermentes biotermékeket.

Gábor hangsúlyozza, hogy az utóbbi tíz évben, mióta ő online marketinggel foglalkozik, hatalmasat változott a világ. A közösségi médiának köszönhetően, bár sok munkával, de mégis sokkal könnyebben el lehet érni nagy tömegekhez, mint tíz évvel ezelőtt.

„Ezek a tapasztalatok együttesen vezettek a Brancs megalapításáig, mert úgy gondoljuk, hogy

ez a finanszírozási forma közös érdek:

általa kicsit a magyar vásárlási, vállalkozói kultúrát tudjuk alakítani. Ráadásul úgy is látom, hogy ki vannak éhezve az emberek erre a modellre” – foglalja össze az ötletgazda.

Minden ötlet jó ötlet?

„Figyelünk arra, hogy olyan termékek legyenek az oldalunkon, amik önállóan is hordoznak értéket, szűrjük a beérkező vállalkozásokat. Itthon a vállalkozói és pénzügyi kultúra sok szempontból gyerekcipőben jár még. Mi ezzel is foglalkozunk, próbáljuk segíteni a hozzánk jelentkezőket. Például olyan egyszerű dolgokkal is, hogy használjanak jó fotókat, hiszen kép nélkül nem lehet eladni egy ötletet sem. Nem minősítjük az ötleteiket, hiszen azt majd a piac eldönti, mi a jó, viszont arra vonatkozó kritériumunk van, hogy kell kinéznie egy adatlapnak – és ez egy magas küszöb. Aki azt átlépi, felkerülhet a platformra. Ennek a részünkről edukatív célzata is van, mert vállalkozóként az embereknek egyre magasabb kell, hogy legyen az elvárása magukkal szemben.”

Mi történik, ha nem jön össze a várt összeg?

A cég 2021 decemberében alapult, januárban indult a toborzás, mindössze három hete lehet vásárolni. Bár még nem zárult le az első kampányidőszak, de várhatóan 4-5 projektre össze fog jönni a szükséges összeg. Az esélyek egyenlőek: minden vállalkozásnak 40-60 napja van a minimum egymillió forintos, általuk meghatározott összeg megszerzésére.

Vásárlóként fontos szempont, hogy mi történik, ha fizetek valamiért, de a minimum összeget nem tudja megszerezni a vállalkozó, ezáltal nem tudja elindítani a projektjét. Ebben az esetben visszakapjuk az összeget, vagy felhasználhatjuk azt az oldalon megtalálható valamelyik másik kampányban.

A vásárlóknak tehát kockázatmentes a Brancs, de még a vállalkozói oldalról is meglepően kicsi a rizikó:

„a szerződés szerint sikertelen kampányok esetén semmilyen ellenszolgáltatást nem kérünk, csak abban az esetben, ha egy kampány sikerrel zárult. Ez azért is fontos, hogy közös érdek legyen egy-egy projekt sikere” – avat be Gábor – „Emellett a sikertelen kampány is lehet jó visszajelzés. A vállalkozó felmérheti, hogy az ötlettel volt-e gond, a projektet kell-e jobban kidolgozni, vagy esetleg a marketingen kellene tovább dolgozni? Egy ilyen visszajelzés után lehet, hogy egy évvel később egy sokkal jobban összeállított projektet tud mutatni, ami megtalálja a közönségét is. Sokkal jobb ez, mint például egy már megnyitott éttermet néhány hónap után érdeklődés hiányában bezárni.”

 

 

Mitől fog működni egy vállalkozás?

Gábor leszögezi, hogy nem könnyű megmondani, ki a jó vállalkozó, mitől tud valaki sikerre vinni egy-egy projektet, de az önazonosságot és a bevonódást mégis kiemeli, mint a sikeres vállalkozások alapját.

„Akkor lesz sikeres egy projekt, ha egy vállalkozó megtalálja benne önmagát. Ha van egy belső vágyad, arra kell keresni egy jól működő modellt. Ne abból induljunk ki, hogyan tudunk meggazdagodni, mert ezzel a szemlélettel nem lehet jó minőségű munkát tenni az asztalra. Ha valaki éttermet szeretne, akkor azért akarja ezt, mert szereti az embereket, a jó ételeket, a kiszolgálást, ne azért, mert sok pénzt szeretne. És ez elmondható mindenfajta projektről, megvalósításra váró ötletről!”

Ötletekkel Kövesdi Gábor is tele van, és az eddigiek alapján úgy sejtem, hogy lesz még miről beszélgetnünk egy-két év múlva is…

 

Már követem az oldalt

X