Kult

Súlyos titkok, kegyetlen sorsok, nehéz újrakezdések – 5 sorozat a családi drámák kedvelőinek

Nincs olyan történet, olyan csavar, amit ne vittek volna valamilyen köntösben a képernyőre. Az azonban nem igaz, hogy mindent láttunk, még akkor sem, ha a szépkorúak táborát erősítjük. Na de hova nyúljunk, mit nézzünk, amikor a választék ilyen bő? Sorozatajánlónk következik!

1. Isten kardja – „Amikor meglátnak minket” (2019, feliratos)

Még mindig a megtörtént eseményt feldolgozó műveknél maradunk – nagy divatja van most ezeknek –, de kicsit más világba kóstolunk bele. A When they see us egy rövid, négy részes, de velős és megrázó igaz történet egyenesen Amerikából, a nem is olyan távoli 1980-as évek végéről. Az igazság keresése, az igazságszolgáltatás témája mindig kínál számunkra morális kérdéseket feszegető, nehezen fogyasztható történeteket. Természetesen e kálvária legborzasztóbb verziójában egy ártatlan kénytelen szenvedni valaki másnak a bűnéért. A Bibliából is vehetnénk ezt a sztorit, de attól eltérően jelen történetünk végén elmarad a feloldás, a megváltás. Miről is van szó? 1989. április 19., New York, Central Park. Az éjjeli órákban egy nőt súlyosan bántalmaznak, mely cselekményért 5 kamasz fiút ítélnek el szemrebbenés nélkül, pedig egytől egyig ártatlanok. 5-15 évről beszélünk, a feltételezett elkövetők 14-16 évesek. Egy szülő abban reménykedik, hogy gyermeke a kamaszkorban maximum a kortársak, az érzelmi viharok, és felnövekedés első lépcsőivel fog majd viaskodni. Ki gondolná, hogy egy ártatlan parkbéli bandázás után meghurcolás, érzelmi zsarolás, manipuláció és igazságtalanság martaléka lesz nem csak a gyermekkor, de a családi béke is? Szívfacsaró, okos mércével felépített sorozatot kapunk, ahol bizony szükség lesz a zsebkendőre.

2. Puskapor kívül belül – Birmingham bandája (2013-)

Stílusos, laza, izgalmas, emberi, esendő. A 20. század eleji birminghami banda hétköznapjaiba csöppenünk bele, az utcák puskaportól és az első világháború emlékétől terhesek, az ír felkelésekről és függetlenedési törekvésekről nem is beszélve. Főhősünk, Thomas Shelby a frontról épphogy hazaérkező, nyughatatlan vezéregyéniség. Eszes, karizmatikus, telhetetlen, magányos, megtört. Kívánjuk neki a boldogságot, szurkolunk és izgulunk érte. A gengszterháborúk, a játszmák, a hatalomért folytatott ügyködések közepette a helyi erőkkel folytatott macska-egér játék, némi politika, családi drámák és személyes traumák hömpölyögnek a felszínre. A hiteles korrajz mellett szerethető, tökéletlen karaktereket és szívünkbe zárható történeteket, sorsokat ismerhetünk meg. Kockáról kockára az az érzésünk támad, hogyha létezett volna, ez a fiktív történelmi banda pont így koptatta az angol utcákat.

3. Az idill kulisszái mögött – Hatalmas kis hazugságok (2017-2019)

Akár a következő Született feleségek is lehetne ez a sorozat, azonban ne higgyünk az első benyomásunknak. A Hatalmas kis hazugsások sorozat két évadával ügyesen ás le egy családokat összekötő titok mélyére, hogy aztán ugyanolyan munkával varrja el a szálakat. Nem szájbarágós, könnyednek és hétköznapinak induló sorozatról van szó. Adott 3, idilli családi háttérrel rendelkező és 2, egészen más világot megtestesítő nő. Sorsukat egy ponton sötét csomóba görgeti a film történetvezetése, és a sok titok szépen apránként átüt a makuláltan posztón. A csillogást, felszínességet sejtető kezdő képsorok nagyon is komoly témákat feszegetnek: szexualitás és agresszió; a párunk birtoklása; az egészséges kapcsolat; a hűség; a válás; a gyermekeinkbe vetett hit; az új élet reménye és az újrakezdés lehetőségei; az egyedülálló szülő társadalmi megítélései. Lehet itt szemezgetni, és előbb utóbb mindannyian találunk olyan vonalat akár a női, akár a férfi karakterek oldaláról, ami megmozgat bennünket. Valósággal a képernyő elé szögez, hogy megtudjuk, mi rejlik a kulisszák mögött valójában.

4. Méhednek gyümölcse – A másik út (2020, feliratos)

Ismét egy valós eseményeken és karaktereken alapuló alkotás következik. Ez a négy részes minisorozat (angol címen Unorthodox) kiváló szemmértékkel nyúl a zárt közösségek, a vallás, a hagyományok tisztelete és az egyéni szabadság témájához. Mit tehet az ember lánya, ha Brooklyn városában él, és 19 éves fejjel házasságra lép csak azért, hogy a zsidó népesség számát gyarapítsa méhe gyümölcsével? Esty egy ilyen célokkal operáló ultraortodox közösség tagja, és szentül hiszi, hogy élete azzal fog beteljesülni, ha végre férjhez megy és gyereket szül. Elvakult, naiv meggyőződése szép fokozatosan vált át kétségbeesésbe, hite megbicsaklik, élete egyre jobban megkeseredik a közösségben. Egy ponton pedig meghozza a nehéz döntést, és Berlinbe szökik férje és a közösség tagjai elől. Itt nyílik lehetősége arra, hogy csőlátását félretegye, és megismerje azt a világot, amiről annyit hazudtak neki. Egy korántsem egyszerű érési, felnövekedési folyamat vár rá. A sorozat nem kíván újjal mutogatni, bíráskodni, mert a tények beszélnek maguktól is: senki és semmi nem egyértelműen fekete vagy fehér. Mindenféle túlzás nélkül helyükre kerülnek a dolgok, beáll egy egészséges egyensúly anélkül, hogy Esty teljesen megtagadná a hitét. Felmerül a kérdés: mit vár tőle Isten, mi lapul a hazugságok és tabuk mögött, mit tartogat neki valójában a világ, mit adhat ő a világnak?

5. Benned a létra - Patrick Melrose (2018)

Ez a sorozat egy érzelmi, családi mocsokba való mélyrepülés. Éppen ezért nem való mindenkinek, ezt már szeretném most hangsúlyozni! Aki viszont nyitott a nehéz, traumákat boncolgató történetekre, az most kiváló színészi gárda mellé egy velős filmélményt kap. A könyv után bátran mondható, hogy az arisztokrata háttérrel rendelkező Patrick hányaveti élete a filmvásznon is legalább olyan hiteles, helyenként kényelmetlen, sajgó és szerethető. A fiatalember felnőttfejjel kényszerül szembenéznie gyermekkorának szörnyű traumájával, amikor édesapja meghal. Ez a mumus, ami felnőtt korára egy heroinfüggő, tüskés, sznob és megtört emberré formálja, most elemi erővel lép elé, és ő kénytelen választania. Ha felnő, márpedig ez az egyetlen egészséges élhető választás számára, akkor ráhárul a feladat, hogy lezárja múltját, feldolgozza az apjától (és anyjától) kapott szörnyű, árulásokat és sérelmeket, és hogy leküzdje a benne is megszületni akaró szörnyet. A tékozló fiú hazatérése önmagához, a normális életre való vágyódás harca, a gyász, a harag és megbocsátás kálváriája. Bepillantást nyerünk gyermekkorába, a jelenkor vergődésébe és az új élet nehézségeibe. Ez a filmélmény még sokáig velünk marad, és ha az első részen átverekedjük magunkat, akkor valóban izgalmas küzdelem tárul fel előttünk, amelyben szeretnénk, ha Patrick győzne, még akkor is, amikor egészen megközelíthetetlen és goromba.

Ajánljuk még:

5 GASZTROFILM, AMIK BEIZZÍTJÁK AZ ÍZLELŐBIMBÓKAT!

ÚJRAKEZDENI A LÁTHATÓ ÉS LÁTHATATLAN HATÁRÁN – MURAKAMI HARUKI: A KORMÁNYZÓ HALÁLA, KÖNYVAJÁNLÓ

„AZ EFFÉLE FEMINIZMUS VALAMI OLYAT PUSZTÍT EL, AMI NÉLKÜL NEM LEHETNE ÉLNI: A HUMANIZMUST”

 

Már követem az oldalt

X