Kult

„Girlpower”-filmek nőkről – hogy te is érezd, az erő veled van!

Nem szeretem a „girlpower” szót. Az az univerzális, már-már természetfeletti erő, amit a szó hivatott tükrözni, a szememben egyszerűen nem társítható a „girlpower” Pindúr pandúros, glitteres beütéséhez. A negatív konnotációmat most mégis félrerakom, hogy bemutassak öt „girlpower”-típusú filmet – természetesen nem csak nőknek –, amik azt a bizonyos zsigeri erőt képviselik. Filmművészeti áttekintésem közel ötven évet ölel fel, és egészen napjainkig tart. 

Unorthodox – A másik út (2020)

Manapság is léteznek olyan közösségek, amik teljesen elkülönülve, szigorú szabályok, kőbe vésett törvények szerint élnek. A Netflix négyrészes minisorozatában egy ultraortodox zsidó nő, Esty (Shira Haas) kitörését követhetjük végig, aki nem vágyik másra, csak hogy végleg kilépjen a szatmári haszidok zárt világából: az erőltetett házasságból és a patriarchátusi uralomból. Abból a világból, ahol dolgoznia, zenélnie sem szabad, hiszen két kizárólagos „feladata” van: feleségnek és anyának lenni. Elvágyódik abból a világból, ahol nem is a férfiak, hanem a nők bántották és nyomták el. Esty egy új, tiszta lap reményével 19 évesen újrakezdi az életét, amikor New Yorkból Berlinbe szökik, azonban nem számol azzal, hogy a múltját nem tudja kiirtani.  

Unorthodox | Official Trailer | Netflix

In pursuit of self-determination, a young woman leaves her ultra orthodox Jewish community in New York City to start a new life in Berlin. But just as she st...

#Female pleasure (2018)

„Öt kultúra. Öt nő. Egy történet” – olvasható a dokumentumfilm leírásában. Barbara Miller dokumentumfilmje öt bátor, okos nőt mutat be, akik kitörnek archaikus-patriarchális társadalmuk és vallási közösségük zárkájából. Deborah Feldman, Doris Wagner, Leyla Hussein, Vithika Yadav és Rokudenashiko hihetetlen erővel küzd a nők autonómiájáért és szexuális felszabadulásáért, de győzedelmüknek magas ára van: nemcsak a rágalmazások és a fenyegetések megrázkódtatásait kell elviselniük,

de társadalmuk kiközösítését, a vallási vezetőktől és fanatikusoktól kapott halálos fenyegetéseket is.

A #Female pleasure kétségbevonhatatlan példát állított arra vonatkozólag, hogy a bátorság, erő és az életkedv képes megváltoztatni a kőbe vésett társadalmi struktúrákat. Kultúrákon, vallásokon és kontinenseken átívelő, a nők helyzetét napjainkig meghatározó mechanizmusokat mutat be a film: Indiától a Brooklyn-i haszid közösségig és az európai katolikus papságig széles spektrumban sokan érintettek. 

# FEMALE PLEASURE (Official Trailer / Deutsch)

Ein Film von Barbara Miller, ab jetzt im Kino! # FEMALE PLEASURE ist ein Plädoyer für die Befreiung der weiblichen Sexualität im 21. Jahrhundert. Jahrtausend...

Kisasszonyok (1994)

Louisa May Alcott 1868-as önéletrajzi regényéből számtalan adaptáció készült, ám a legfrissebb, 2019-es Kisasszonyokkal szemben mégis – talán nem csak – az én szívemnek kedvesebb, bájosabb, szerethetőbb 1994-ben elkészült verziót emelném ki.

A Kisasszonyok az átlagos, szűkösebb anyagi helyzetben élő March család, azon belül is a négy lánygyermek életét, felnőtté válásának és önkeresésének küzdelmes történetét meséli el. A polgárháború idején, azaz a 19. század végén nevelkedő lányok tisztában vannak azzal, hogy anyagi problémáikra az egyetlen megoldást az jelentheti, ha a kortrendnek megfelelően nem szívvel, hanem ésszel házasodnak, azaz „sikeresen” mennek férjhez. Ám a March testvérek – nem meglepő módon – igazi úttörők e tekintetben.

Little Women (1994) Trailer #1 | Movieclips Classic Trailers

Check out the official Little Women (1994) Trailer starring Winona Ryder! Let us know what you think in the comments below. ► Watch on FandangoNOW: https://w...

 

Frida (2004)

Julie Taymor életrajzi filmje bemutatja az összenőtt szemöldökű, nehéz sorsú festőművészt, forradalmárt és aktivistát, akinek tizennyolc éves korában örökre megváltozik az élete egy súlyos buszbaleset következtében. Frida Kahlonak sérült gerince miatt újra kellett tanulnia járni, valamint az örökös fájdalomhoz, műtétek sorozatához, gipsz- és acélfűzőkhöz is hozzá kellett szoknia.

A festőecsethez eleinte csak terápiás céllal nyúlt, ám tehetségére hamar fény derült:

mentort keresve vette fel a kapcsolatot a kor egyik sikeres festőjével, az erős személyiségű, munka- és szexmániás Diego Riverával (Alfred Molina), aki később szeretője, majd házastársa lett. A házasság nem volt problémamentes, ahogy Frida utolsó évei sem.

Frida Kahlot nemcsak a XX. század egyik női kulcsfigurájának, de a feministák csillogó szimbólumának is nevezik: makrancos, bohém, lázadó és túlfűtött személyiségét életének legnehezebb időszakaiban sem adta fel.

Frida (2002) Official Trailer #1 - Salma Hayek Movie HD

Subscribe to TRAILERS: http://bit.ly/sxaw6h Subscribe to COMING SOON: http://bit.ly/H2vZUn Subscribe to CLASSIC TRAILERS: http://bit.ly/1u43jDe Like us on FA...

Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő utca 23 (1975)

Ez az alkotás szigorúan véve nem a „girlpower” témaköréről szól, de számomra valahogy mégis árnyalja azt. Ez a rendkívül hosszú, három és fél órás film az egyik legerősebb ilyen tematikájú film, amivel eddigi életem során találkoztam, viszont egészen különleges aspektusból közelíti meg a témát.

A szememben még az olyan ikonikus alkotásokat is lekörözi, mint amilyen a Szüfrazsett,

pedig ebben a történetben nincs lázadás, egyenlőségért vívott harc, önmegvalósítás, kitörés, „csak” házimunka,

és szexuális szolgáltatás, amit Jeanne (Delphine Seyrig), a kamasz fiát egyedül nevelő özvegy háziasszony a napi betevőért nyújt a férfiaknak.

Jeanne napjait a kényszeres, robotmunkaként végzett házimunka teszi ki: mos, főz, takarít, krumplit pucol és kávét főz naphosszat. A nő tulajdonképpen saját életének, ismétlődő napi rutinjának a foglya, amiből úgy próbál kitörni, hogy mélyről jövő szorongását elnyomja. A lelkében uralkodó káoszt és kétségbeesést a külső rend megteremtésével és a napi rutin pontos betartásával kompenzálja.

A pókerarcú, strapabíró, tökéletes háziasszony-szerep mögött megbújik az igazi Jeanne is, aki saját esettanulmányával igazolja: a túléléshez is irdatlan erő kell, nemcsak a nagy, forradalmi tettek véghezviteléhez.

Jeanne Dielman, 23 Quai de Commerce, 1080 Bruxelles Trailer

Trailer til Cinematekets visninger av Jeanne Dielman...

 

Ajánljuk még:

„Ne dobj ki semmit!” – így öltöztek liszteszsákokból az amerikaiak a nagy világválság idején

Minél nagyobb a nehézség, annál erősebb fokozatra kapcsol a kreativitás – többek között ezért tapasztalhatjuk, hogy aki igazán nagy bajban van, kevesebb energiát fordít panaszkodásra. Az 1930-as, 40-es évek Amerikájában lett volna ok a csüggedésre, hiszen a nagy gazdasági világválság mindenkit alapvető méltóságában tépázott meg. Ebben a nehéz helyzetben iparágakat és társadalmat összekovácsoló erővel született meg a lisztes- és gabonás zsákok újrahasznosításának ötlete, ami aztán egész divatirányzattá nőtte ki magát. A férfiaknak köszönhetjük, de a nők vitték sikerre.