Meglepő és kellemetlen, de hasznos dolgok történnek alvás közben a szervezetünkkel

Egészség

Meglepő és kellemetlen, de hasznos dolgok történnek alvás közben a szervezetünkkel

A kialvatlanságtól nemcsak a kedvünk vagy a koncentrációnk romolhat, de a fizikai egészségünkre is káros hatással lehet. Amíg alszunk, addig az agyunktól kezdve a hormonokon keresztül az izmainkig minden működik, védekezik, regenerálódik. Íme ezek közül néhány meglepő és kellemetlen, de hasznos dolog, ami a szervezetünkkel történik alvás közben.

 

Egy hosszú és fárasztó nap után alig várom, hogy végre ágyba bújjak, és jól kialudjam magam. Tudom, hogy ha felébredek, energikusabb leszek, kipihenik magukat az izmaim, jobb lesz a kedvem, még az előző napi gondok is valahogy kevésbé látszanak rémesnek, de legalábbis egy kicsit mintha másképp látnám a világot. Ha csak egy leheletnyivel is, de könnyedebbnek és egyszerűbbnek tűnik minden.

És persze ott van még a kellemetlen szájszag, a csipa és a napi első látogatás a mosdóba… Vajon miért történik ez minden reggel? Természetesen a kutatók is sokat foglalkoznak az alvással, kíváncsiak arra, hogy miért alszunk, és hogy mi történik alvás közben a szervezetünkkel – ezek a dolgok olykor meglehetősen meglepőnek vagy éppen gusztustalannak tűnnek.

Agyműködés és izombénulás

Az agyunkról például jól tudjuk, hogy alvás közben sem kapcsol ki, valójában nagyon is elfoglalt, amíg mi az igazak álmát alusszuk. Többek között ugyanis ekkor tárolja és dolgozza fel a napközben bennünket ért információkat, például ilyenkor jönnek létre a hosszú távú memóriánk emlékei is. A hormonjaink is dolgoznak, ráadásul több olyan is van közöttük, amelyek alvás közben aktívabbak, nagyobb mennyiségben árasztják el a szervezetünket, mint amikor ébren vagyunk. Ilyen például a melatonin vagy éppen a növekedésért felelős hormonok – ez utóbbiaknak szintén fontos szerepe van a növekedés mellett a „károk” helyreállításban és a regenerációban.

A kortizolszintünkkel (stresszhormon) épp ellenkező dolog történik: az alvás első óráiban lecsökken, hogy majd ébredés után szinte az egekbe szökjön, ezzel is motiválva bennünket a nap elindítására. Ráadásul egy időre még az izmaink is lebénulnak, emiatt amikor a legélénkebben álmodunk (ez a REM – vagyis a gyors szemmozgásos alvás – közben történik), szinte moccanni sem tudunk. Egyes tudósok szerint azért, mert nem fizikailag valósítjuk meg az álmainkat…

Tapasztaltam már korábban magamon (és ez minden bizonnyal nem egyedi jelenség), hogy alvás közben mintha gyorsabban gyógyulnék.

Ez azért (is) lehet, mert ekkor az immunrendszerünk egy olyan fehérjét bocsát ki, amely segít a szervezetünknek a különböző gyulladások, fertőzések és traumák elleni küzdelemben. Elegendő alvás nélkül azonban az immunrendszerünk sem tud optimálisan működni, ezért vezethet például a kialvatlanság vagy a túlhajszolt életmód különféle betegségekhez.

Irány a fürdőszoba!

Jól meggondolom, hogy mikor és mit iszom este: szerintem az egyik legkellemetlenebb dolog az, amikor az éjszaka közepén fel kell kelni a puha, meleg ágyból, és ki kell menni a mosdóba. Ha azonban ügyesen tervezünk, ez kiküszöbölhető. Van ugyanis egy hormon, amit alvás közben az agyunk felszabadít, s ennek köszönhetően megszűnik a gyakori vizelési szükség. Ezért történhet meg az, hogy míg napközben nemigen bírunk ki 6-8 órát anélkül, hogy kimennénk a mellékhelyiségbe, alvás közben azonban csak kirívó esetekben érezzük ezt az ingert. Nem így ébredés után! A reggeli első vizelet ráadásul jellemzően sötétebb, mint napközben bármikor (ha napközben is sötét, az gyakran a kiszáradás jele). Ez azt mutatja, hogy a szervezetünk megfelelően működik: a vesék éjszaka kipihenik magukat, s ez az oka annak, hogy a reggeli első vizelet sötétebb, koncentráltabb.

Bár meglehetősen magánjellegű, talán mégis érdemes néhány szóval érinteni: sokan reggelente végzik a „nagy dolgukat” is. A vastagbelek ébredés utáni aktívabb működése azonban (amellett, hogy olykor esetleg kellemetlen) teljesen normális a kutatók szerint, s azt jelezheti számunkra, hogy az anyagcserénk szabályosan, az emésztőrendszerünk egészségesen működik. Sőt, az emésztőrendszerünk megfelelő működésének lehet a jele az is, ha reggelente kissé gázosabbnak érezzük magunkat. Kétségtelenül kellemetlen, amikor úgy érezzük, el kell(ene) engednünk egy galambot, a szakemberek azonban azt állítják, hogy ez valószínűleg csupán annak az eredménye, hogy megfelelő mennyiségű zöldséget és gyümölcsöt fogyasztottunk előző nap.

ásító lány

 

Kellemetlen szájszag

Nap mint nap teszünk ellene, a reggeli, kellemetlen szájszag mégis az életünk része marad – a száj- és fogápolási rutinunktól függ, hogy milyen mértékben. Alvás közben azonban csökken a szájüregben a nyáltermelődés, így nincs, ami eltávolítsa az ott maradt, rossz leheletet okozó baktériumokat. Ezért ébredhetünk szájszárazsággal és kellemetlen szájszaggal. Ha rendszeresen és lelkiismeretesen mossuk a fogunkat, használjuk a szájvizet, a fogselymet, s olykor akár még egy-egy szájzuhanyt is beiktatunk, vagyis mindent megteszünk a megfelelő szájhigiéniáért, akkor nincs okunk különösebben aggódni. Persze ebben az esetben sem árt félévente egyszer felkeresni a fogorvosunkat!

Védelem és megújulás

A por és a különféle allergének ellen úgy védekezik a szervezetünk, hogy az orrunk váladékot termel, s ennek segítségével tudjuk eltávolítani azokat – kifújjuk az orrunkat. Esetleg megköszörüljük a torkunkat, s az ott felgyülemlett váladéktól próbálunk diszkréten megválni. S bár (főleg az utóbbi) meglehetősen kellemetlen helyzetbe sodorhat bennünket, valójában megnyugodhatunk, mert az immunrendszerünk épp egy nagytakarításon van túl – míg mi aludtunk, a szervezetünk összegyűjtötte a káros anyagokat, porszemeket. 

És még a szemünk is ezt teszi. Míg napközben többek között a könnyünk és a pislogás segítségével rendszeresen tisztul a szemünk, alvás közben felgyülemlik a por, a szemváladék és az elhalt bőrsejtek kombinációja. Ez az, ami csipa formájában megjelenik a szemünk sarkában. Azaz a szemünk alvás közben is védekezik, s bár nem pislogjuk ki azonnal a szennyeződéseket, attól ébredés után egy mozdulattal, könnyedén megválhatunk. 

A bőrünk állandóan változik – a bőrsejtek folyamatosan regenerálódnak, ez a folyamat alvás közben még aktívabb.

Ezért is készítenek a kozmetikai cégek külön éjszakai krémeket – ilyenkor gyorsabban cserélődhetnek az elhalt és az új hámsejtek, hatékonyabban működhetnek a kifejezetten alvás közben alkalmazandó készítmények.

Mennyiség és minőség

Mi tagadás, a testünk fontos munkát végez, miközben alszunk. Ezért is különösen fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás. Nemcsak a mentális, de a fizikai egészségünk is függhet attól, hogy mikor, mennyit és hogyan alszunk. Ha úgy érezzük, hogy valamiért mégsem sikerül eleget aludnunk (hosszabb ideje), fáradtnak és enerváltnak érezzük magunkat, érdemes felkeresni az orvost, hogy minél előbb kiderüljön a probléma oka. Különben pedig nyújtózzunk egy nagyot ébredés után, végezzük el a fürdőszobában a dolgunkat, s közben rendezzük a gondolatainkat, kezdjük el megtervezni a napot.

 

Ajánljuk még:

„Nem dőlt össze a világ, de nem lesz könnyű így élnem”– Egy demenciával élő, 52 éves ember vallomása

Az, hogy az időskor egyik legelterjedtebb betegsége a lassú agyi leépülést, sorvadást (atrófiát) hozó demencia, lassan minden magyar tudja. Annál is inkább, mert sajnos minden formája egyre elterjedtebb, s lassan nem lesz olyan család, ahol ne akadna egy-egy, ezzel a betegséggel élő ember. Az, azonban nagyon ritka, hogy maga a beteg beszél erről, örömeiről-bánatairól. Következzék most gyerekkori barátom, a demencia tekintetében még nagyon fiatal Péter története, aki őszintén beszél betegségéről, és mindenkit bíztat arra, hogy az első komolyabb jeleknél forduljunk szakorvoshoz.

 

Már követem az oldalt

X