Egészség

Az a sanyargatott testrészünk – így gondoskodhatunk a lábfejünkről

Egy kis nyomkodás, hidratálás, és hálás lesz érte a talpunk – hajlamosak vagyunk megfeledkezni a lábfejeink védelméről, pedig meglehetősen fontos, hogy sokáig egészségesen működjenek. Bőrkeményedések, benőtt körmök és gombás fertőzések veszélyeinek vannak kitéve, egy kis odafigyeléssel azonban ez mind megelőzhető.

Szeretek sétálni. A városban, egy közeli parkban vagy a messzebb található erdőkben is szívesen bóklászom akár órákon keresztül is. Élvezem a friss levegőt, a temérdek zöldet és a madárcsicsergést. De szívesen gyalogolok is, legyen szó a tőlünk két sarokra lévő boltról vagy a két kilométerre található postáról. Szerencsére jó az állóképességem, szinte meg sem érzem azt a bizonyos tízezer lépést, olykor egy nap még annál is többet megyek. Igaz, a nap végén jólesik pihentetni, végignyújtani a kanapén a lábaimat, vagy a fal mentén függőlegesen tartani azokat, esetleg egy kicsit megmasszírozni, krémmel kényeztetni a talpaimat.

Hiába visznek el bennünket akár hosszú kilométerekre, hajlamosak vagyunk elhanyagolni a lábfejünket. Rosszul szellőző zoknikat húzunk rájuk, kényelmetlen, szűk cipőkbe zárjuk. Alighanem az utolsó testrészeink egyike, amelyikről igyekszünk megfelelő módon gondoskodni. Pedig az emberek többségénél előfordul valamilyen, a lábfejhez köthető egészségügyi probléma,

a benőtt körmöktől kezdve a tyúkszemen keresztül a krónikus fájdalmakig.

Attól függően, hogy mennyi ideig tart az aktuális lábproblémánk, az lényegesen kihathat az általános életminőségünkre. A korlátozott, vagy fájdalommal járó mozgás ugyanis befolyásolja a fizikai és a lelki egészségünket, de még a szociális életünket is.

Káros szokások, amiket jobb kerülni

Általában igaz, hogy ha vigyázunk az egészségünkre, idővel kevesebb gondunk lesz vele. Így van ez a lábfejjel is, ha odafigyelünk a hétköznapokban néhány kisebb-nagyobb részletre, távol tarthatjuk a problémákat, vagy ha előfordulnak is, vélhetően enyhébb tünetekkel jelentkeznek, és a gyógyítás is könnyebb.

  • Ne viseljünk túl szoros cipőt.
  • Ne használjuk más cipőjét, ne adjuk kölcsön a sajátunkat.
  • Ne használjuk más lábápolási eszközeit, ne adjuk kölcsön a sajátunkat.
  • Ne takarjuk el körömlakkal az elszíneződött, problémás körmöket, inkább hagyjuk lélegezni és kezeljük a problémát.
  • Ne vágjuk le, ne borotváljuk a bőrkeményedést.
  • Ne végezzünk házi műtétet a benőtt körmökön.
  • Egy fárasztó nap végén vagy egy kemény edzés után pihentessük a lábainkat függőlegesen a fal mellett.
  • Nyomkodjuk, masszírozzuk meg a talpainkat, vagy keressünk fel egy szakembert, aki biztos kézzel megteszi ezt helyettünk.
  • Görgessünk egy teniszlabdát a talpunk alatt.
  • Áztassuk a lábunkat ecetes vízbe.

Miért éppen ecetes vízbe?

Az ecet (egy rész ecethez két rész víz) gombaellenes és antibakteriális tulajdonságokkal rendelkezik, ennek segítségével megelőzhető vagy lelassítható a lábgombásodás vagy más lábfertőzés, valamint megakadályozható a lábszag kialakulása. Az ecetszag elnyomásához néhány csepp illóolajat is tehetünk a lábfürdőnkbe. Állítólag hasonlóan jó megoldás lehet, ha ecet helyett egy kevés szájvizet öntünk a vízhez, de rakhatunk bele illatos virágokat is. Ha a tünetek nem enyhülnek, vagy súlyosbodnak, mindenképp orvoshoz kell fordulni. Fontos leszögezni, hogy

aki cukorbetegséggel küzd, ne kezelje magát házilag!

Cukorbetegek számára nem ajánlott a lábak savas kezelése. Az egészségügyi problémákkal keressék fel a kezelőorvosukat.

Lábszag ellen az ecetes lábáztatás mellett egyes életmódbeli változtatásokat is érdemes megtenni. Próbáljunk meg bőrből vagy vászonból készült cipőket viselni – ezek lehetővé teszik a lábak lélegzését. Ezenkívül viseljünk légáteresztő pamut- vagy gyapjúzoknit. Ha otthon vagyunk, legyünk minél többet mezítláb! Mossuk meg naponta a lábunkat szappanos meleg vízben és mindig alaposan szárítsuk meg, majd tehetünk rá hintőport, vagy megpróbálhatunk valamilyen antibakteriális krémet alkalmazni.

Az ecetes lábáztatás a száraz, repedezett lábakat is megnyugtathatja. Használjunk hozzá hideg vizet (a forró víz kiszáríthatja a bőrt). Esténként áztassuk, majd hidratáljuk a lábunkat, és húzzunk rá egy kényelmes, puha zoknit. Figyeljünk arra, hogy ha túl gyakran vagy túl sokáig áztatjuk, a lábunk még jobban kiszáradhat.

Jó méretű cipőnk legyen

Legyen mindig kényelmes és száraz cipő rajtunk. A szakemberek különösen a megfelelő cipő fontosságára hívják fel a figyelmet,

a rendellenes nyomás vagy dörzsölés következtében ugyanis megvastagodhat a bőr, ami bőrkeményedés vagy tyúkszem kialakulásához vezethet.

A rosszul kiválasztott cipő okozhat többek között:

  • tyúkszemet,
  • bőrkeményedést,
  • hólyagokat,
  • benőtt körmöket.

Talpalávaló ötletek

Mint más egészségügyi probléma esetében, a lábfej elváltozásait észlelve is az a legjobb és legcélszerűbb, ha szakemberhez fordulunk. De enyhébb esetekben otthon is megpróbálhatjuk orvosolni a helyzetet: például a kiszáradt, kirepedezett bőrt egy habkő és egy bőrpuhító krém segítségével idővel sikerrel kezelhetjük mi is.

Attól azonban óva intenek, hogy a bőrkeményedést borotvával vagy kisollóval vagdossuk,

mert hosszú távon árthatunk vele magunknak. Extrém esetekben mindenképp keressünk fel például egy profi pedikűröst, aki szakszerű segítségünkre lehet.

A vízhólyagok kialakulása is a nem megfelelő cipő bosszúja, viszont jobb ezeket sem piszkálni (nagyon). Kiszúrhatjuk a hólyagot, de utána ne szedjük le a tetejét, csak ragasszuk le egy ragtapasszal, nehogy fertőződjön vagy koszolódjon. És várjuk ki türlemesen a gyógyulást.

A benőtt körmöket megelőzhetjük például azzal is, ha egyenesre vágjuk a lábkörmeinket, nem kerekítjük le a széleiket. A benőtt körmöket se kezdjük el otthon „műtögetni”, hanem keressünk fel vele egy szakembert, aki szakszerűen kezeli majd a problémánkat.

A széptől a kényelmesig

Érezhetünk egy tízcentis magassarkú cipőt kényelmesnek, a tapasztalatok szerint azonban ez csak délibáb. A lábunk egészsége szempontjából ugyanis a laposabb talp a praktikusabb. Használhatunk talpbetétet is, aminek a kialakításáról előbb érdemes orvosi szakvéleményt kérni. A kényelmetlen, vagy az emberi test anatómiájától eltérő cipők viselése hosszú távon árthat. De erre általában maguktól is rájönnek az emberek, a megfigyelések szerint ugyanis minél idősebb valaki, annál inkább lemond a divatról a kényelem érdekében. A lábfej egyébként is jelzi az öregedést: idővel csökkenhet, lassulhat benne a vérkeringés, elvékonyodik rajta a bőr, egyre törékenyebbekké válnak a csontok, izomsorvadás és ízületi gyulladások jelentkezhetnek. Érdemes óvni és odafigyelni az egészségére, hogy emiatt ne kelljen lemondanunk a heti piacra járásról, egy nagy sétáról a közeli parkban vagy az unokákkal való játszásról az udvaron.

Ajánljuk még:

Magnézium: az egyik legfontosabb ásványi anyag, de nagyon nem mindegy, hogy viszed be!

Sokan tanácstalanok azzal kapcsolatban, melyik magnéziumkészítményt válasszák, és bizonytalanságuk abszolút megalapozott. Ugyanis a legtöbb esetben csak annyit hallunk, a magnéziumpótlás szükséges, de azt már elfelejtik hangsúlyozni, hogy számtalan formája van ennek az éltető anyagnak (is), és egyáltalán nem mindegy, melyiket visszük be szervezetünkbe. Igyekeztünk utánajárni a legjobb formáknak, és megpróbáljuk átláthatóan bemutatni, hogy hogyan is néz ki egy valóban hatásos, megfelelő és helyes magnézium-utánpótlás!

 

Már követem az oldalt

X