„Fontosak a koronavírus-mentes órák” – Így beszélj a gyerekkel a járványról!

Család

„Fontosak a koronavírus-mentes órák” – Így beszélj a gyerekkel a járványról!

Mit mondjunk a gyerekeknek? Kommunikáció a koronavírus idején.

A pár nappal ezelőtti interjúnk után, ismét a gyermekorvos Pusztai Zsófiát, a WHO Magyarország korábbi vezetőjét kérdeztük.

Az első és legfontosabb, hogy életkorra szabottan próbáljunk meg beszélni a gyerekekkel a koronavírusról. A gyerekek őszinték, és hallani szeretnék az igazságot, de egyáltalán nem mindegy, hogy kinek milyen módon csepegtetjük az információkat. Nyilván hallottak már olyat, amitől megijedtek, így

próbáljuk meg megnyugtató üzenet formájában elmesélni, hogy éppen mi zajlik körülöttük.

A tinédzserekkel már lehet komolyabban beszélgetni a helyzetről, de semmiképpen ne generáljunk pánikot, inkább próbáljuk meg kipuhatolni, hogy milyen náluk a kortárs befolyás, és beszélgessünk velük sokat. Arra figyeljünk, hogy ne menjen otthon a híradó a háttérben folyamatosan, a nagyobb gyerekek mellett sem, inkább együtt keressünk hiteles forrásokból információt. A WHO például számos, gyerekek által nézett oldalon, például a TikTok-on is rendszeresen jelenít meg hasznos javaslatokat.

Egy 3-4 évesnek elég, ha mutatunk például egy kis rajzfilmet (angol nyelven érhető el több, de előbb-utóbb magyarul is lesznek), és akár meg is lehet mutatni, hogy, hogy néz ki egy koronavírus. Már számos hiteles forrás a rendelkezésünkre áll, interneten megnézhetjük velük együtt, hogy mikroszkóp alatt nézve ennek a vírusnak koronája, sugarai vannak, mint a napnak.

Fontos hangsúlyozni, hogy bár ez nem új vírus, de egy új fajtája a koronavírusnak, amivel eddig az orvostudomány még nem találkozott, és mint minden ismeretlen dolog, ijesztő tud lenni.

Az eddigi adatok alapján úgy tűnik,

a gyerekekre nem veszélyes, tünetmentesek maradnak vagy minimális tüneteket produkálnak,

de azért nagyon fontos, hogy a szabályokat betartsák és nagyszülőkkel, idősebbekkel egyáltalán ne találkozzanak, a többi emberrel pedig kerüljék a személyes kontaktust. A „maradj otthon” kifejezés talán nem is annyira találó, mint a: „tarts távolságot a másiktól”, hiszen a tudomány azt mondja, hogy a járvány lassításának egyik kulcsa a fizikai távolság tartása, a szoros kontaktus elkerülése.

Fontos ezekben az időszakokban az is, hogy

minden családban legyen egy pár koronavírus-mentes óra, amikor végre nem ez a téma.

Alkossunk egy stabil napirendet, úgy, hogy közben a megfelelő, rendszeres fizikai aktivitás is megmaradjon. Ennek a mostani, bizonytalanságokkal teli helyzetnek is vannak pozitívumai, ilyen például a minőségi családi együttlét. A gyerekeknek jóval nagyobb odafigyelésre van szükségük ilyenkor, mert sok bizonytalanság alakulhat ki bennük. Itt az ideje a beszélgetéseknek, a társasjátékozásnak, a közös és rendszeres mozgásnak, ami nagyon jótékony tud lenni. Akinél van kert vagy terasz, adja magát a lehetőség, hogy hol mozogjon és tombolja ki magát a gyerek, ahol viszont ez nem lehetséges, ott is naponta többször szellőztessenek, és mozgassák át a négy fal között a gyerekeket, akár guggolások, fekvőtámaszok, sorjátékok formájában.

Sok nagyon jó és hasznos alulról jövő kezdeményezést találni az interneten az otthoni oktatásra, együttlétre. Inspirálódjunk belőlük, segítsük egymást az előttünk álló hetek során! 

További cikkek a témában: 

KULTÚRA ÉS KIKAPCSOLÓDÁS OTTHONRA – ÍGY NE UND A KARANTÉNT!

EZEKET FERTŐTLENÍTSD, HA HAZAÉRSZ VALAHONNAN!

SEGÍTSÜNK AZ IDŐSEKEN, #OTTHONOLVASOK, #VELETEKVAGYUNK – JÓ DOLGOK, AMIKET A KORONAVÍRUSNAK KÖSZÖNHETÜNK