Két keréken járó boldogság – kedvenc hazai túraútvonalaink

Aktív

Ahogyan a futás, úgy a kerékpározás is reneszánszát éli: az elmúlt években egyre nagyobb divatja lesz két kerékre pattanni, és így fedezni fel országunk szépségeit. A természet és a tekerés szerelmeseinek szeretnénk most kedvezni válogatásunkkal, amelyekben a legszebb hazai útvonalakat igyekeztünk összegyűjteni.

Két keréken a Tisza-tó körül

2019-ben ért véget az a fejlesztési projekt, amelynek köszönhetően ma már teljesen körbe lehet tekerni a tavat, és amely lehetővé tette, hogy 2021-ben ez az útvonal legyen az Év kerékpárútja. Utunk során csodálatos kilátás nyílik a tóra: elmerülhetünk a természet adta élményekben.

A rövidebb távokhoz szokott turistáknak sem kell aggódniuk: útközben több pihenőt és kempingező helyet is kialakítottak,

hogy mindenki számára teljesíthető legyen a 95 km hosszú kör. No persze azoknak sem kell aggódnia, akiknek ez még túl nagy falat: a Poroszló és Tiszafüredi összekötő hídon vezető kisebb kör csupán 68 kilométeres…

Fotó: Pixabay / Varga Erika

A beregi kör

Magyarország keleti csücskében lovagolhatjuk meg a 2024-es év Kerékpárútját, a Gergelyiugornyáról induló 50 kilométeres kört. Utunk során felkereshetjük a tákosi református templomot, amit mezítlábas Notre Dame-ként is emlegetnek.

A tákosi református templom – Fotó: Wikipedia / Szilas

A következő állomásokon igazi természetkapcsolódásokban lehet részünk:

a Nagy-hegy romvulkánja a földtörténeti múltba repít bennünket.

Ha kimelegedtünk, a jándi és a gergelyiugornyai szabadstrandon fürdőzésre is lehetőségünk nyílik, és utunk során számos pihenőben megpihenhetünk.

Kastélytúra

A Wenckheim család építészeti hagyatékának megismerését lehetővé tevő Wenckheim-kerékpárút 2023-ban nyerte el az „Év Kerékpárútja” címet. Egy igazi főúri kultúrkör nyílik ki előttünk, aminek első állomásaként az Ybl Miklós által tervezett gerlai Wenckheim-kastélyt fedezhetjük fel, majd a Pósteleki Parkerdő közepén található Széchenyi-Wenckheim-kastély romjain pihenhetünk meg.

Emlékezetes élmény, amikor a telepített kronoszkóp segítségével elénk tárul a kastély eredeti önmaga is, amit az Élővíz-csatorna mentén kanyargó zöldfolyosók nyugalma tesz igazán maradandóvá.

A pósteleki kastély – Fotó: Wikipedia / Szodorai Imre

A Jaminai-bányatavaknál madárlesre is felkapaszkodhatunk, az egykori agyagbánya ugyanis mára gazdag vízi élőhelyként fogadja az állatvilágban gyönyörködni szándékozó látogatókat.

Tokajon

Ma már arra is lehetőségünk adódik, hogy az egész tokaji vidéket két keréken fedezhessük fel-egy nap nem is elég rá, ha mindent szeretnénk megismerni. Túránk során érdemes felkeresnünk Tarcalt és Bodrogkeresztúrt, és végig tekernünk az EuroVelo 11 tokaji 20 km-es szakaszát.

Túránk vadregényes része lehet a Bodrog árterében letekert pár kilométer, majd a bodrogzugi kenuzás, aminek átéléséhez kerékpárunkat egy kis időre a fáknak kell támasztanunk.

A Tisza és a Bodrog találkozása – Fotó: Wikipedia / Jan Starec

Ha kellemesen elfáradtunk, mi sem lesz jobb, mint egy kellemes esti borkóstoló a Szerelmi pincesoron, ahol felfedezhetjük Tokaj szőlőnedűinek csodáit

Gemenc, te csodás!

A gemenci erdőt felfedező túránk kezdőállomása Baja-Dunafürdő, ahonnan a Kéktúra vonalát kell követnünk a Cserta-hídig. Izgalmas út áll előttünk, a túraútvonal ugyanis szinte a teljes szakaszán földúton vagy murvás gáton halad. Érdemes kicsit több időt szentelnünk a Pörbölyi Ökoturisztikai Központnak, ahol egy interaktív kiállítást is megtekinthetünk, és eltekerhetünk a vadmegfigyelőhöz is.

Ha a gáton déli irányba tekerünk, akkor egy kis kitérővel felkereshetjük az ország legnagyobb fáját, a pörbölyi titánt is,

de előtte érdemes felülnünk a kisvasútra is, ami elvisz minket a méhészeti kiállításhoz, a kilátóhoz vagy éppen egy szuper erdei játszótérhez, ami áldás, ha a gyerekek is velünk tekertek.

A gemenci erdő – Fotó: Wikipedia / Élisabeth Clary

Döröske

Döröske nem mindennapi kis falu, aminek felfedezése sem mindennapi helyszínről veheti kezdetét: a falu központjában található mérleggyűjteménynél indítjuk a napot. Itt Földünk kontinenseinek érdekesebbnél érdekesebb mérlegeit ismerhetjük meg, és ha elég kíváncsiak vagyunk, akár ki is próbálhatjuk őket.

Az interaktív kiállításon kísérőnk maga a mérleggyűjtő, Kolozár György, aki izgalmas történelmi példákkal vezet be bennünket a súlymérés rendkívül izgalmas világába.

Az időutazás után irány a szőlőhegy, aminek tetején egy Árpád-kori templom fogad bennünket. Egy országos védettségű műemlék a 13. századból, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a környező tájra. Innen már látható is a festői Döröskei-tó, amihez egy kifejezetten gazdag növény- és állatvilággal rendelkező út vezet le.

Szent Jakab római katolikus templom, Döröske – Fotó: Wikipedia / Jakab Zoltán

Ez csak pár a közül a sok tucatnyi csodálatos útvonal közül, ami bemutatja nekünk országunk szépségeit. Ezért érdemes utunkat egy előzetes felfedezéssel kezdenünk, amiben nagy segítségünkre lesz az Aktív Magyarország oldalán elérhető kerékpáros túrakereső és útvonal ismertető.

Jó túrázást kívánunk!

Nyitókép: Pixabay / Jill Wellington

Túrázni az Alföld tengersík vidékén? Felér egy belső utazással

Nemcsak szabad, de erősen ajánlott „a Dunától a Tiszáig nyúló rónát” bebarangolni. A síkvidéki túrázásnak számos előnye van: nincsenek nagy, leküzdendő meredélyek. Nem kell nyelvet lógatva hegyet mászni, de nem is fog elterülni előttünk, mint térkép, a táj. A rónák végtelenjében gyalogolva megérezhetjük a végtelen időtlenséget. Eszünkbe juthatnak nagy költőink, akik szívhez szólóan írták le az Alföld tengersík vidékét, akik megénekelték a ringó búzamezőket. Ha jól figyelünk, akkor megláthatjuk a természet és az ember szimbiózisának eredményét: a megkötött futóhomokot, a tikkadt szikes talajt, az elhagyott tanyákat jelző kútgémeket, a betolakodó özönnövényeket, az elsivatagosodás jeleit. Felér egy zarándoklattal, egy klímaváltozás-tanulmánnyal.