Így válj egy év alatt minimalistává

Aktív

Így válj egy év alatt minimalistává

A kevesebb néha több, de vajon leszokhatunk a túlfogyasztásról mindössze egy esztendő alatt? Kipróbáltam, és ez az öt lépés nekem segített elindulni az új úton!

Az önellátó vagy önellátásra törekvő tanyavilágok modern reneszánszukat élik mostanság, úgy tűnik, mintha ezek lennének az elíziumi mezők: egy ilyen kis gazdaságban nem kell másnak dolgozni, béke van, nyugalom és nem vágyunk semmi másra, csak arra, amit meg tudunk magunknak termelni. Tiszta vidéki minimalizmus.

A valóságban azonban többségünk nem szeretne tanyára költözni, feladni a jól megszokott „anyagi biztonságot”, ami rendben is van. Nem mindenkinek való az önellátás, vagy arra törekvés, a városi dolgozó létforma ugyanakkor nem zárja ki, hogy rövid távon vezérfonalunkká váljon a minimalista életmód.

Hogyan lehetséges mindössze egy év alatt ráállni a fogyasztáscsökkentésre?

1. Járj utána a témának!

A nulladik lépés kétségkívül az lenne, hogy olvasgass könyveket, blogokat, cikkeket az önkéntes egyszerűsítésről, de ha megnyitottad ezt a cikket, feltehetően tudod már, miről szól a minimalizmus. Ha mégsem, kezdd az ismerkedéssel!

2. Végezz egy hatalmas lomtalanítást az otthonodban!

A selejtezés felszabadít és rámutat arra, mennyi kacatot halmozol fel a lakásodban, azaz mennyi felesleges cuccot vásároltál az elmúlt években. Szánj pár napot arra, hogy végigmenj a lakáson, az összes fiókon, polcon, eldugott kosárkán és szanálj ki mindent, amire nincs szükséged, a sosem hordott ruháktól kezdve a dobozokban gyűlő telefontöltőkön keresztül egészen az ötödik merőkanálig. De vigyázz: ne dőlj be annak a tévhitnek, hogy egyszer majd szükséged lesz rá. Ha eddig nem kellett valami, 99 százalék hogy a jövőben sem fog kelleni. Amennyiben mégis, majd kölcsönkéred valakitől.

3. Tudatosítsd magadban, mi az, ami valóban szükséges az életedben

A lomtalanítás valószínűleg jó lecke volt, hogy lásd, mely tárgyak hevertek kihasználatlanul az otthonodban. Természetesen, minimalistának lenni nem azt jelenti, hogy csak vízen és kenyéren élsz, a dekorációk és hobbieszközök is nyugodtan a mindennapjaid részei lehetnek – de csak akkor, ha valóban örömet okoznak, mondjuk azzal, hogy rájuk nézel, nem pedig porfogóként funkcionálnak. Ne felejtsd, minél kevesebb holmid van, annál kevesebb pénzt, időt, helyet kell rájuk áldoznod.

4. Tarts vásárlásmentes hónapot!

Egy minimalista játékra hívlak ebben a pontban: miután a lomtalanítás felnyitotta kicsit a szemed, próbálj meg egy(-két) hónapon keresztül úgy élni, hogy kizárólag arra költesz, amire muszáj. Alapvető élelmiszerre, higiéniai eszközökre, buszjegyre. A ruhavásárlást totálisan felejtsd el, keress ingyenes programokat a környéken, ha unatkozol. Meg fogsz lepődni, hogy mennyi mindenről tudsz úgy lemondani, hogy valójában ne fájjon neked – higgyétek el, kipróbáltam!

5. Ne vásárold újra azt, amitől egyszer megszabadultál

Ismerős az a jelenet, amikor rendet raksz a fürdőszobában a tusfürdők között, úgy döntesz, elhasználod, ami van, aztán két hónap múlva azt látod, hogy megint ötféle flakon tornyosul a kád szélén? Ne ess abba a hibába, hogy tudatosítod magadban, mire nincs szükséged és a kísértésnek engedve mégis újra meg újra megveszed a felesleges dolgokat. A minimalizmus olyan, akár a tiszta otthon: egyszer kell alaposan kitakarítani, aztán már csak tartani a rendet – ezúttal a fogyasztási szokásaidban.

A minimalista életmód kialakítása a fentiek alapján olyan egyszerűnek tűnik, mintha nemhogy egy év, egy hónap se kellene hozzá. De higgyétek el, a (rossz) szokások megváltoztatásához sokunknak még egy egész élet sem elég.

Könnyű azt mondani, hogy kevesebbel is beérjük, de nehéz valójában beérni vele.

Szerencsére, nem hajt bennünket a tatár – csak az egyre növekvő szeméthalmok, de azok nagyon –, úgyhogy nem kell kétségbeesned, ha egy év után ismét felesleges göncöket találsz a szekrényedben. Kezdj újra lomtalanítani. Olvass még többet a minimalizmusról. Ismerd meg jobban önmagad. Előbb-utóbb megtanulsz örülni a kevesebbnek is! 

Ajánljuk még:

Jóga kezdőknek: ezért, és így állj neki
Ízületi fájdalommal élve könnyű belekerülni egy olyan ördögi körbe, ahol a fájdalom miatt nem mozgunk. Ez ugyanakkor rossz hatással van az izmok és ízületek állapotára, így egy még erősebb fájdalom lehet az eredmény, amitől pedig még kevésbé lesz kedvünk mozogni... Ismerős?