18 ezer fiatal mérte össze tudását a Nagy Agrárteszten
Olvasási idő: 5 perc

18 ezer fiatal mérte össze tudását a Nagy Agrárteszten

Többfordulós feladatok, sok ezer versenyző, változatos témák és modern irányvonalak: így zajlott le a közelmúlt egyik legnagyobb agrártesztje, amin az innovatív lehetőségek és a jövő mezőgazdaság változatos arcai gondolkodtatták el a fiatalokat, motiválva őket az ez irányokba történő továbbtanulásra. A verseny izgalmas eredményeket hozott, és sok esetben csak egy hajszálon múlt az eredmény, amiért minden induló és díjazott is egyaránt büszke lehet. 

Harmadik alkalommal rendezték meg a Kárpát-medencei Nagy Diák Agrárteszt 3. – mezőgazdálkodj okosan vetélkedőt, amin a mezőgazdaság modern arca került a fókuszba. A versenyt a DUE Médiahálózat hirdette meg, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel (MATE) karöltve, céljuk pedig nem kevesebb volt, mint felhívni a figyelmet a modern magyar agrárium kínálta tanulási és munkalehetőségekre a pályaválasztás előtt álló fiatalok körében. A háromfordulós nyereményjátékba 14 és 20 év közötti fiatalok nevezhettek, akik az első, online fordulót követően a legjobb 1000 főt megmérettető középdöntőbe juthattak, majd innen az első tíz helyezett közötti rangsort felállító döntőbe.

Idén első alkalommal csatlakozhattak határon túli játékosok is a versenyhez, így összesen több mint 18 000 diák indult ezen a formabontó megmérettetésen, ahol a piros traktortól és a puttonyos szőlőszedéstől elbúcsúzva az agrárium innovatív irányai kerültek a középpontba. Közülük közel 1200 diák érkezett az országhatárokon túlról: a legjobb eredményt a hármaspataki Toth Mathias érte el: a legrövidebb idő alatt teljesítette a maximális 18 pontot a verseny első fordulójában.

Fotó: Petrányi Olivér / DUE Médiahálózat

De a nagy agrárteszt nemcsak egy verseny, hanem egyben egy izgalmas tanulási folyamat is: a verseny feladatainak segítségével a hallgatók megismerhették az agráriumban rejlő sokszínűséget, a fenntartható mezőgazdaság lehetőségeit, és a legújabb technológiákat, trendeket is. Lehetőségük adódott a gyakorlásra, a különböző témák alapos körül járására és a változatos forrásokból merítkező felkészülésre, ami nemcsak az ismereteiket bővítette, hanem egyben az agráriumi munka világát, a tovább haladás lehetőségeit is eléjük tárta.

Ezen a megmérettetésen ért el kiemelkedő eredményt Petrányi Olivér, a kiskunhalasi II. Rákóczi Ferenc Katolikus Gimnázium és Technikum közgazdasági szakának tanulója, aki szabadidejében a természetjárás, a biciklizés és az utazás szerelmese, és bármennyire is meglepő: nem kifejezetten agrárjövővel álmodó fiatal.

„Bár gondolkodtam már rajta, hogy a mezőgazdaság irányában folytassam tanulmányaimat, de sosem vált elsődleges célommá. Egy barátommal folyamatosan figyeljük a versenyeket: így találtuk meg a harmadik Kárpát-medencei Nagy Diák Agrártesztet is. És mivel a legtöbb versenyen, amit találunk igyekszünk részt venni és eredményesen szerepelni, ezért elindultunk ezen is” – vallotta be őszintén Olivér, akinél jobban talán senki sem lepődött meg az eredményeken.

„A szüleimnek van egy kis tanyája, ott zöldséget, gyümölcsöt termesztünk, hogy ne a boltban kelljen megvennünk –  ráadásul jó érzés a saját magunk által megtermelt termést leszüretelni és elfogyasztani.

Alapvetően viszont nem ezzel szeretnék foglalkozni. Nagyon szeretem a fákat metszeni, és a szüleimtől sok jó trükköt, módszert tanulok, de inkább a közgazdaságtan áll közel a szívemhez” – mesélte. 

Fotó: Petrányi Olivér / II. Rákóczi Ferenc Katolikus Gimnázium és Technikus, Kiskunhalas

Olivér azt is elmondta, hogy a felkészülés során igyekeztek a modern mezőgazdaság területein ismereteket szerezni, de nem állt rendelkezésükre konkrét gyakorlósor, típusfeladatok vagy bármilyen más iránymutatás: „Sokat olvastunk mezőgazdasági témákról, de erre a megmérettetésre különösebben nem tudtunk készülni – célirányosan legalábbis nem. A modern agráriummal kapcsolatos kérdésekre kellett tudni a helyes választ, mint például:

le lehet-e égni erős napsütésben egy fóliasátorban vagy egy üvegházban, vagy hogy éppen mi a magyarázata a csokoládé kiszürkülésének, de kérdeztek a precíziós mezőgazdaságról is, és a vegetáriánus étrend is szerepelt a kérdések között.”

Olivér végül 6 perc 19 másodperc alatt töltötte ki a Nagy Diák Agrárteszt végső kérdéssorát, amivel elérte a maximális 18 pontot. Hogy az alapos felkészülésnek, a szerencsének vagy mindkettőnek köszönhető-e, azt nem tudjuk meg, de a végső sorrendet csak 1-1 pontnyi különbséggel, vagy a puszta kitöltésre szánt idővel meghatározva végül Olivér állhatott a dobogó legfelsőbb fokára, így 18 000 diák közül ő nyerhette meg a nagy agrárteszt fődíját, amit az Educatio Kiállítás nagyszínpadán vehetett át Dr. Gyuricza Csabától, a MATE rektorától és Dr. Szayly Józseftől, a DUE alelnökétől.

Fotó: Petrányi Olivér / II. Rákóczi Ferenc Katolikus Gimnázium és Technikus, Kiskunhalas 

„A verseny alapvetően vegyes volt: könnyebb és kevésbé könnyű kérdésekkel, de az biztos, hogy sok esetben elgondolkoztató volt. A modern mezőgazdaság szempontjából engem leginkább a drónhasználat kérdésköre fogott meg- érdekes lehetőségeket mutatott meg. Egyelőre közgazdaságtant tanulok, de érdekel az agrártan is- majd meglátjuk, hogy mi lesz.  A jövőbeli terveim között most elsősorban a középiskola elvégzése és a sikeres érettségi szerepel, de egy eredményes szakmai vizsgát is szeretnék letenni. Ezután szeretnék továbbtanulni egyetemen, most úgy érzem, hogy közgazdasági vonalon” – mondta Olivér.

Fotó: Petrányi Olivér / II. Rákóczi Ferenc Katolikus Gimnázium és Technikus, Kiskunhalas

Olivér számára nem ismeretlen terep a megmérettetések világa:

az agrárteszt előtt, a Kiskunhalasi II. Rákóczi Ferenc Katolikus Gimnázium és Technikum csapatának tagjaként megnyerte a Neumann János Egyetem országos gazdasági vetélkedőjét is, nemrég pedig a Corvinus Egyetemen megrendezett Közgazdasági Diákolimpia döntőjében képviselte iskoláját, a középiskolásoknak szóló nemzetközi megmérettetésen. 

A versenyzésen túl sok szempontból hasznos az iskolán kívüli tevékenységek ösztönzése: a munka világához közelítő fiatalok koruknak megfelelően és saját tempójukban ismerkedhetnek meg a rájuk váró kötelezettségekkel, ami egyben segíti a felkészülést, a szükséges kompetenciák megszerzését is. A versenyzés rutint, tapasztalatot, önbizalmat és kitartást adhat, és segíthet abban is, hogy céltudatosabban, biztosabb döntésre alapozva dönthessenek a továbbtanulás irányáról.

Fotó: Petrányi Olivér / II. Rákóczi Ferenc Katolikus Gimnázium és Technikus, Kiskunhalas

Olivér inspiráló példája jól mutatja, hogy az aktív hallgatói élet, a széleskörű és nyitott érdeklődés, a szorgalom és a kihívások vállalása sok izgalmat, lehetőséget és sikert hozhat egy fiatal életébe, ami nemcsak a munka világában betöltött szerepet formálhatja, hanem a kiforró személyiségjegyeket is. Érdemes tehát nyitottan, bátran és kíváncsian állni az ilyen és hasonló lehetőségek elé, hiszen sosem lehet tudni, milyen új utakat tartogatnak számunkra!

 

Kapcsolódó tartalom
Hetedjére is keresik az Év Mentes Séfjét
| 2025. január 20

Hetedjére is keresik az Év Mentes Séfjét

Idén is a METRO Gasztroakadémia ad otthont az Év Mentes Séfje versenynek, melyet amatőr és profi kategóriában rendeznek meg. Újdonság, hogy az idei évtől a szervezők még nagyobb hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra, ezért kizárólag szezonális alapanyagok kapnak helyet a választható alapanyagok listájában, és kötelező alapanyagokat is előírnak.