Kiránduljunk a Bodrog mentén: kincsek a keleti csücsökből

A Bodrog folyó Sátoraljaújhely alatt lépi át hazánk határát, és félszáz kilométernyi kanyargózás után Tokajnál egyesül a Tiszával. Patinás kisvárosok, dicső történelem, tengerszem és pincesor, ecetmúzeum és ágyúöntőműhely is akad erre – érdemes felkerekedni, hogy felfedezzük hazánk keleti csücskét!

A Bodrog különös folyó, mert a nevét csak akkor veszi fel, amikor több folyóból egyesül: A Topoly, az Ondova, az Ung és a Latorca vizéből lesz együttesen a Bodrog. Lassú folyású, nincsenek benne örvények, kezdőknek ajánlott itt vízitúrázni. Vonattal könnyen elérhetjük a Bodrogot Sárospataknál vagy Tokajnál, és onnan fedezhetjük fel a környékét, ezt az eldugott, ám annál érdekesebb régiót. Mi is így tettünk, a Hernád IC-re ülve egészen Sárospatakig vonatoztunk. Közben volt alkalmunk felidézni, mit is tanultunk történelemből, mi minden történt ezen vidéken, dicső és könnyes egyaránt.

Sárospatak, a bodrogparti Athén

Kazinczy Ferenc, Petőfi Sándor, Arany János, Móricz Zsigmond vagy Kossuth nyomait fedezhetjük fel lépten-nyomon Sárospatakon. A Tokaj Hegyalja Egyetem előtt a Makovecz téren megtaláljuk a pataki diák szobrát is, amellyel minden ide látogatónak illik egy szelfit lőnie.

A Református Kollégium Nagykönyvtára ámulatba ejtő, gyönyörű freskóival, huszonötezer kötetével a nem-könyvmolyokat is lenyűgözi. Az Iskolakert árnyas fái alatt sétálva további pataki hírességek szobrai közt idézhetünk fel tőlük verseket. Úti levelében 1847-ben így írt Patakról Petőfi Sándor: „Szent föld. E város volt a magyar forradalmak oroszlánbarlangja. Itt tanyáztak a szabadság oroszlánjai”.

Egy teljes cikket is szenteltünk Sárospataknak és az itteni látogatóknak, ezt itt találod:

Csöndes utcákon, patinás házak közt gyalogolhatunk a Bodrog partjára, közben pedig körülöttünk az élő történelem. A Rákóczi-vár hazánk egyik leglátogatottabb műemléke, a reneszánsz vár I. Rákóczi György és felesége, Lorántffy Zsuzsanna életének színtere volt. Férje távolléte alatt kiválóan irányította és gyarapította a zempléni birtokot. A ma műemlékként látogatható pataki vár legértékesebb része az általa építtetett, a keleti szárnyat és a Vörös-tornyot összekötő oszlopos-árkádos lépcső és a róla elnevezett loggia. A sarokbástya szegletén ugrik ki a homlokzatból a híres Sub-Rosa erkély”. Nevét az íves erkélyszoba festett boltozatának zárókövét díszítő stilizált rózsáról kapta. Ebben a szobában tartották a Wesselényi-féle összeesküvés titkos tárgyalásait, I. Rákóczi Ferenc, Nádasdy Ferenc, Zrínyi Péter, Frangepán Ferenc részvételével. Innen ered a mondás: titokban, a rózsa alatt, ami latinul: sub rosa. A várban megnézhetjük a Rákócziak dicső kora című nagyszabású kiállítást, bekukkanthatunk az ágyúöntő műhelybe és a kazamatákba is.

A Bodrog partján a fürdőzni és gyógyulni vágyókat a Végardó fürdő termálvizes medencéi várják. Aki pedig megéhezett, annak A Boros borbár kínál házias ízeket elegáns, polgári hangulatban, a Kövér Cukrászdában pedig mennyei süteményekért ülhetünk be.

Hercegkút

Az egykor a Rákócziak uradalmához tartozott Hercegkút is, ahol a népi építészet remekeiként számontartott emeletes pincesorok különleges látványt nyújtanak a település két szélén. A Kőporoson és a Gombos-hegyen a gazdákkal egyeztetve pincelátogatásra és borkóstolásra is lehetőség van. A Gombos-hegy a környék gyöngyszeme, a kőbánya feletti domboldal a védett kökörcsin élőhelye, és remek kilátás nyílik Hercegkútra, Sárospatakra, a közeli és távoli Zempléni hegyekre.

bodrog-mente

Megyer-hegyi tengerszem

Ugyan ideáig nem látunk el a várból, de ellátogatni e helyre is feltétlenül érdemes! Ékes bizonyítékát láthatjuk annak, hogy az egykor malomkőbányát hogyan foglalta vissza a természet. A 303 méter magas, vulkáni eredetű kúp felhagyott fejtési gödrében kéklik vagy zöldellik a tengerszem, lélegzetelállító sziklameredélyekkel. Jó ötlet egy egésznapos túrát tervezni a tengerszemhez, hogy a környék látnivalóit, mint a Malomkő tanösvényt, pihenőparkot, a gejzírkúpot és a kilátót is felfedezhessük. Bátrabbak a via ferratát is kipróbálhatják.

Tolcsva

A hangulatos Tolcsva különösen gazdag építészeti emlékekben. Nemcsak hívogató pincék, hanem Hegyalja neves szőlősgazdáinak kastélyai sorakoznak fel egymás után: Rákóczi-kastély, Dessewffy-kastély, Szirmai-Waldbott-kastély, Szemere-, Szirmay-, Stépán-kúriák.

Bodrogkeresztúr

Tokaj árnyékában kicsit elvész Bodrogkeresztúr, de ha jobban körülnézünk, észre kell vennünk, hogy kiváló borászatokat és izgalmas látnivalókat találunk ebben a nem egészen ezer főt számláló községben. Egyre szépül, a főutcán tavasszal számtalan gólyafészekben gyönyörködhetünk. Bodrogkeresztúron a híres csodarabbi, Reb Steiner Saje sírjához sokan zarándokolnak el.

A hangulatos Bodrog-parti település pincészetei éppolyan ismertek, mint a Dereszla kincse: az 1918-ban, a Dereszla-domb keleti lejtőjén talált arany ékszerekből álló, Krisztus előtti 1200-as évekből származó leletanyagot egy szép, modern, audiovizuális elemekre épülő kiállítás mutatja be a Kincsestárban.

A település szélén található hazánk első és egyetlen ecetmúzeuma, az Acetánia. Furcsának hat elsőre, mi mindennek készítenek már múzeumot, ám ide is feltétlenül megéri ellátogatni! A kóstolóval és filmvetítéssel egybekötött tárlatvezetés során betekinthetünk az ecet történelmébe, az ecetkészítés titkaiba – jó eséllyel ki fog derülni, hogy eddig semmit sem tudtunk gasztronómiánk eme kiválóságáról. Bizonyára néhány különleges borecettel fogunk távozni...

bodrog-mente

Tokaj, ahol a királyok bora és a borok királya terem

Tokajt a leghíresebb borvidékünk révén ismerjük, de a borkóstoláson kívül akad látnivaló bőven. Tokajnál siet a Bodrog a Tiszába, ha felmászunk a Finánc-hegyre, megcsodálhatjuk, ahogyan a különböző színű vizek összeölelkeznek. Tiszta időben messzire elláthatunk, feltűnik az Alföld végeláthatatlan rónája. Hajóra is ülhetünk: egy kellemes vízi kirándulás keretében lehet gyönyörködni a város fölé magasodó Kopasz-hegy látványában. A városban sétát tehetünk, ez kiváló alkalom arra, hogy megismerjük a tokaji bor zamatát és legendás történetét. Pincék, présházak várják szívélyes vendégszeretettel az ide érkezőket. A Jézus szíve templom, a Tokaji Múzeum, a Rákóczi pince, a Szerelem-völgy, mind kihagyhatatlanok. Fesztiválkatlanban tavasztól őszig remek koncertek kínálnak jó szórakozást.

A természetkedvelők gyalogosan is bejárhatják a környező, szőlővel gazdagon borított hegyoldalakat. Felmászhatunk a tévétoronyhoz 512 méter magasból élvezni a pompás panorámát, aztán leereszkedhetünk a tarcali bányatóhoz, amelynek valószerűtlenül szép víztükre van!

Minden évszakban érdemes a Bodrog környékére felkerekedni,

télen a csönd és a békesség kedvelőinek való, nyáron a kerékpározás, a vízitúrázás szerelmeseinek paradicsoma, és gazdag fesztiválprogram várja a látogatókat. Az egyik legszebb időszak az ősz, amikor a szőlők megszínesednek, az erjedő must illata lengi be vidéket, alkonyati fények játszanak a víz felett. Nekem a legszebb a rügyfakadás időszaka, az éledő természet csábítása, amikor felsóhajtanak a szőlők, és a téli álom után újra kinyitnak a múzeumok, a vendéglők, életre kel a folyóparti táj.