Hegyen-völgyön zakatol a magyar Guinness-rekord 75 éve: programajánlónk tavaszi hétvégékre

A Budai-hegyek kisvasútja, az egykori Úttörővasút ma Gyermekvasút néven zakatol, szállítja a szebbnél szebb kirándulóhelyekre az utasokat. Kihagyhatatlan, hogy legalább egyszer-kétszer elvonatozzunk az erdőbe – már csak azért is, mert van, amiben világelső ez a vasút!

Egykori úttörővasutasként szívem csücske a vasút. Barátaimat, gyerekeimet, unokáimat rendszeresen viszem kisebb-nagyobb kirándulásokra, amelyek vasutazással kezdődnek vagy végződnek. Bár az elmúlt sok-sok év alatt változott az a budai erdei világ és megváltozott a környék – egyre jobban beköltöztek az erdőbe a házak, az egykor a sűrűben zakatoló vonat ablakaiból több épületet látunk, sőt, feltűnik egy kisebb pláza kontúrja is –, de maradt még a természetből és a pompás kirándulóhelyekből, ezek továbbra is felfedezésre csábítanak bárkit.

Budai Gyermekvasút: honnan, hová, hogyan?

Szerintem érdemes a hűvösvölgyi végállomásra kivillamosoznunk, itt gyönyörű, fából ácsolt feljárón közelíthetjük meg az indulóhelyet. Jobbkéz felől áll majd a Gyermekvasutas otthon, ahol a szolgálatot teljesítő pajtások átöltöznek, esznek, táboroznak, tanulnak – érdemes ezt megnézni. Szerencsére rendszeresen foglalkoznak az épülettel, évről évre szépül. Ha van időnk, már innen is elkezdhetjük a kirándulást: elsétálhatunk a Nagyrétre.

Aki ismerte régen e vidéket, meglepődhet a mai látványtól. Amikor mi voltunk vasutasok, még csak egy egészen egyszerű épület állt itt, a tábort katonai sátrak és vaságyak alkották. Mi még piros nyakkendőt kötve masíroztunk a zászlófelvonáshoz, ma világoskék tartozik az egyenruhához. Egykor hatalmas, fanyelű dátumbélyegzőt ütöttünk a jegyekre, ma a nyomtatóból bújik elő a szelvény – hiába, az idő telik, a világ változik...

Hűvösvölgyből indulni azért jó, mert mire elhelyezkedünk, máris egy 198 méter hosszú alagútba siet a vonat. Itt mintha kötelező lenne sikítani – nem tudom, miért, de szinte mindenki visít, akár felkapcsolja a jegyvizsgáló a világítást, akár nem.

Fotóválogatásunk arról, milyen a kisvasút mostanában:

Némi zötyögés után a Hárshegy állomáshoz érkezünk. Innen indulva kellemes kirándulásokat tehetünk a védett Hárs-hegyre, ahol már lovas rendőrjárőrök is segítik a kirándulókat eligazodni. De ha maradnánk a járművön, sincs okunk panaszkodni: mielőtt a vonat befutna a Szépjuhászné állomásra, balkéz felől gyönyörű budapesti panorámában gyönyörködhetünk. (Augusztus huszadikán külön tűzijáték-néző vonatot indítanak, amelyek ezen a helyen állva kínálnak páratlan élményt.)

Szépjuhászné fontos csomópont: itt találkoznak az egymással szemben közlekedő vonatok, lehet szerelvényt fotózni. Át lehet szállni autóbuszra a Széll Kálmán tér felé, vagy Budakeszire – vagy éppen itt ülni át a vonatra. Remek büfé vár bennünket télen-nyáron, egyszerű, békebeli ételkínálattal. Turistautak szelik át az állomást, válogathatunk belőlük kedvünk, időnk és erőnlétünk szerint. Aki csak könnyed sétára vágyik, visszabandukolhat Hűvösvölgybe. Aki mászna egyet, a Kaán Károly-kilátóba meredek úton juthat, cserébe pazar a kilátás fentről! Ha úgy tetszik, rövid sétával elérhetjük a Fekete István-tanösvényt, a Makovecz-kilátót is, a szívecske jelzést követve pedig egészségmegőrző tanácsokat kaphatunk a jelzett körtúrán haladva. Mivel csomópontról van szó, vezet út innen Budakeszire, a Vadaspark felé és a János-hegyre is. A megállótól meredek, lépcsős úton érhetjük el a hegy tetején ékeskedő Erzsébet-kilátót. Itt van a libegő felső állomása, amivel leereszkedhetünk Zugligetbe. Persze választhatjuk lefelé menve a sétát is, ha elég jó lábbelivel készültünk.

A sziklás terep legfőbb vonzereje a messziről tündöklő Tündérszikla sziklacsoportja.

A kisvasút is a János-hegy felé indul tovább, következő megállója a Virágvölgy. (Egykor Előre állomásnak hívták, és nekem a kedvenc beosztásom rendelkező-forgalmi szolgálattevőként itt volt.) Sokan nem tudják, hogy ha a Normafa játszótereire igyekeznek, akkor itt kell leszállni, és egy kényelmes erdei úton máris elérhető az Anna-rét. A panorámasétány mellett futópályák, játszóterek és büfék várják a kirándulókat. Az ellenkező irányban az utak a Csacsirétre, onnan Budakeszi felé vezetnek. Makkosmária irányában gyönyörű erdőkön keresztül elérhetjük a kegyhelyet, az Angyalok Királynéja templomot és a Mária-szurdokot.

Csillebérc állomás eredetileg az Úttörőváros bejárata volt, nevezetes tábor működött itt. Területén a postahivatalban is úttörővasutasok teljesítettek szolgálatot a nyári időszakban. Ma ezen a helyen szabadtéri színházat találunk.

A kisvasút innen szinte csak lakott területek közt kanyarog, így éri el a Normafa megállót. Itt átszállhatunk többféle buszra, amelyek visszavisznek a belvárosba. De ha van időnk, érdemes a járművön maradni, mert a Széchenyi-hegy végállomás is tartogat meglepetéseket: az apróbbaknak játszótér kínál szórakozást, a Kőbüfében finom falatok várnak. Innen gyönyörű, panorámás utakon ereszkedhetünk le a Hóvirág utca felé, a Farkasréti temető közelébe. Legyalogolhatunk az Ördög-orom felé, esetleg rövid pihenőt tartva az Úti Madonna kápolnánál. Célba vehetjük a Rupp-hegyet, vagy a Budaörs feletti kopár hegyeket. Aki pedig elfáradt, a fogaskerekűvel egyszerűen levonatozhat a hegyekről.

A Budai-hegyek minden évszakban csodás szépségekkel kecsegtetnek, az erdő mindig tárt karokkal hívogat!

A Gyermekvasút, amely idén ünnepli 75. születésnapját, szintén sok programot kínál a kirándulóknak. Van „előzd meg a kisvasutat” futóverseny, teljesítménytúra, esti fényvonatozás, Valentin- és Mikulásvonat, járműbemutató a fűtőházban, és ki tudja, még milyen új eseményeket eszelnek ki a vasutasok.

Aki még nem utazott a vasúton, feltétlenül pótolja ezt az elmaradását minél hamarabb, hiszen ez is egy magyar LEG: a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút 2015-ben bekerült a Guinness-rekordok közé, mint a világ leghosszabb olyan vasútvonala, ahol a forgalmi és kereskedelmi szolgálatot gyermekek látják el. És ezt látni kell!

Ha Budapest közelében keresel kirándulóhelyeket, ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Kirándul a család: öt szuper hely Budapest közelében, amit gyerekekkel is érdemes felkeresni
A rossz idő és hideg beköszöntével hajlamosak vagyunk bekuckózni, pedig a friss levegőn való sétánál keresve sem találhatunk jobb immunerősítőt. A természetben ráadásul nemcsak szabadnak érezhetjük magunkat a korlátozások ideje alatt is, hanem miközben kikapcsolódunk, élményeket is gyűjtünk. Úgyhogy öltözzünk fel melegen és kerekedjünk fel bátran, hogy új hazai helyeket megismerve gyarapodjon az a bizonyos bakancslistánk. Ha pedig mindezt gyerekekkel tennénk, íme öt olyan kirándulóhely, amelynek felkeresése garantált élményt nyújt az egész család számára.