A COVID időszakában ugrásszerűen megnövekedett az internetes rendelések száma az egész világon. A 2000 körül született, ún. „digitális bennszülött” nemzedék elérte a huszadik életévét, tehát egyre növekvő számban önálló keresettel és megfelelő technikai-rendelési tudással megjelent a virtuális piactéren, és az ún. X-generáció, amelynek tagjai a nyolcvanas évek közepétől, azaz 10-15 éves koruktól a fejlett nyugati és keleti országokban már személyi számítógépeket használtak, szintén könnyen átállt a rendelésekre – jelentősen csökkentve ezzel a vírus terjedési sebességét.
Az évek múlásával várhatóan még több ember tér át az internetes rendelésekre, hiszen a fotelben ülve válogathatunk, és néhány óra múlva már kezünkben is vannak a kiválasztott árucikkek. Azonban az is elmondható, hogy számos okból a következő évtizedekben is fennmaradnak még a kisboltok és a plázák is, de az is bizonyos, hogy ezekben is átalakulnak majd a vásárlási szokások.
2022 nyarán az egyik hollandiai, utrechti élelmiszerboltban járva, komoly meglepetések érthették a vásárlókat. Csak úgy léphettek be az áruházba, ha előbb letöltötték az ingyenes Shop and Go applikációt, amelyen beállították saját bank- vagy hitelkártyájuk adatait. A bejáratnál elhelyezett QR-kód betöltése után nyíltak ki az automatikus ajtók, s megkezdődhetett a vásárlás. A vásárlás befejeztével jött az újabb meglepetés: sehol nem volt semmilyen pénztár, sőt: mindenféle sorban állás nélkül egyszerűen csak kisétálhattak az üzletből a termékekkel. Pár perc múlva jött a banki SMS a vásárlás összegével, s az applikációra kattintva részletes, tételes számlát is láthattak a termékekről.
Nyilvánvaló, hogy a jövő egyik áruháztípusa ez. Itt egy applikáció minden vásárlást érzékel, és a végén maga adja össze a termékek árát, és vonja le a teljes vásárlás értékét, sorban állás nélkül. Egy ilyen vásárlás sokkal gyorsabb, de még az internetes rendeléshez képest is rendelkezik előnyökkel: az ember látja, megtapintja az árucikkeket, s így a megfelelőt tudja kiválasztani, nem azzal kell, hogy boldoguljon, amit a rendelés után kihoznak neki.
Egészen bizonyos, hogy a jövő áruházai, ha a fizikai jelenléttel történő vásárlást választjuk, nem állnak meg ebben a folyamatban, egymással versenyezve még gyorsabb és hatékonyabb módszereket fognak kidolgozni. Eleve az a valószínű, hogy a nagy tech-cégek a telefonunkkal egy ikonra kattintva megnyitható külön vásárlóprogramba teszik majd a nagy áruházakat és a kisebb boltokat, s így az embernek belépéskor már nem is kell sehová sem kattintania, hanem a telefonunkat érzékelő áruházi program jóvoltából azonnal beléphetünk a bevásárlótérbe. Az is egyértelmű, hogy számos olyan applikáció születik majd, amely akár napi szinten bemutatja, melyik környező boltban ugyanazt az árucikket mennyiért vehetjük meg, s amikor megjelöljük, hogy mit szeretnénk venni, megtervezi nekünk a legideálisabb útvonalat is. Valószínű, hogy a jövőben ha igényeljük, a boltba belépve kapunk a telefonunkra tájékoztatást arról, hogy mik az éppen futó akciók, és ezeket a termékeket hol találjuk meg.
És ami nagyon fontos: ezek az újítások nem a sci-fi filmek és nem is a távoli jövő világában történnek majd meg. Nagyjából 4-5 éven belül már egyre nagyobb számban találkozunk ezekkel a vásárlást megkönnyítő megoldásokkal, amelyek lehetővé teszik azt is, hogy az eddigieknél gyorsabban jussunk kedvenc termékeinkhez. Így több időnk marad a pihenésre és az életnek a mindennapi vásárlásnál sokkal fontosabb eseményeire is...
Ajánljuk még: