Mi az összefüggés a kávézás és a vásárlás között? Kutatási eredményekkel mutatjuk
Olvasási idő: 3 perc

Mi az összefüggés a kávézás és a vásárlás között? Kutatási eredményekkel mutatjuk

Tudtátok, hogy nem kellene kávéznunk vásárlás előtt, mert sokba fog kerülni – és ezt már tudományosan is bizonyították? Mutatjuk a részleteket.

A Dél-Floridai Egyetem nemzetközi kutatása szerint a koffein számottevően befolyásolja, mit vásárolunk és mennyit költünk vásárlásaink során. A kutatócsoport három kísérletet végzett kiskereskedelmi üzletekben, és ezek alapján arra jutottak, hogy

azok a vásárlók, akik egy csésze, koffeintartalmú kávét ittak a vásárlás előtt, körülbelül 50 százalékkal több pénzt költöttek,

illetve közel 30 százalékkal több terméket vásároltak, mint azok a vásárlók, akik koffeinmentes kávét vagy vizet fogyasztottak.

A kísérlet elvégzéséhez egy franciaországi kiskereskedelmi lánc, egy háztartási cikkek boltja, és egy spanyolországi áruház bejáratánál felállítottak egy kávégépes standot. Itt a több mint 300 érkező vásárló kapott ajándékba egy italt: fele körülbelül 100 mg koffeint tartalmazó kávét, fele koffeinmentes változatot. Vásárlásuk után bemutatták a blokkot a kutatóknak. Ezen nyugták elemzésekor kiderült, hogy a „koffeines vásárlók” átlagosan több terméket szereztek be, és magasabb összegeket hagytak a boltban. 

Fotó: 123RF

A koffeinfogyasztás azt is befolyásolta, milyen típusú termékeket vettek az emberek. Azok,

akik koffeint tartalmazó italt ittak, több nem létfontosságú terméket vettek meg,

mint azok, akik nem fogyasztották a serkentőt. 

Luxurious pink make up and perfume set on the pink table. Generative AI
Fotó: 123RF 

Hogy az eredményekben biztosak lehessenek, laboratóriumi körülmények között is vizsgálódtak, és itt online vásároltak a delikvensek. Az eredmény nem változott: a koffeint fogyasztók több, az impulzív vásárlással összefüggésbe hozható holmit (például masszírozót) választottak, míg a koffeint nem fogyasztóknak praktikusabb termékekre (pl.: jegyzetfüzet) esett a választásuk.

Mindennek oka az, hogy a koffein erős stimuláns, fogyasztása hatására dopamin szabadul fel az agyban,

vagyis felspannolja az elmét és a testet is. Kávéivás után energikusabbak vagyunk, de impulzívabbak is, mindehhez pedig csökkent önkontroll társul.

Closeup on woman near shopping bags with fan of credit cards
Fotó: 123RF 

Az impulzusvásárlás dinamikája

Amikor hirtelenjében hozunk meg vásárlással kapcsolatos döntéseket, érzelmi aktivitásunk szintje magas lesz, miközben csökken a kognitív kontroll – azaz háttérbe kerül az ész, és előtérbe az ingerek. 

Az impulzuson alapuló vásárlások az összes vételezés 40-80 százalékát teszik ki, és a kutatások szerint az e téren hozott 

döntéseink 76 százaléka valójában az üzletben születik.

Számos oka van annak, ha gyakoriak életünkben az impulzusvásárlások: érzelmeink, múltunk, pénzzel kapcsolatos viszonyunk és éppen aktuális hangulatunk is meghatározza, mit és miért költünk. Mindennek alapja mégis hormonrendszerünkben keresendő: amikor vásárolunk, dopamin termelődik a szervezetünkben, és ettől jól érezzük magunkat. Szereztünk valamit, ami pillanatnyi kielégülést ad, ráadásuk magunkénak tudhatjuk a döntés és irányítás felemelő érzéseit.

Female customer buying sweets
Fotó: 123RF 

A gyártók és üzletláncok a legprofibb eszközökkel manipulálják döntéseinket, gyakran önbecsülésünkre vagy annak hiányára, és jövővel kapcsolatos elképzeléseinkre alapozva. Csakhogy mára azzal is tisztában vagyunk, hogy folyamatos pénzköltés rendkívül negatív hatással lehet életünkre: egészségromláshoz, önkontrollhiányhoz, de akár társas kapcsolataink elvesztéséhez is vezethet.

Érdemes tehát minél tudatosabbnak lennünk. Becsüljük meg azokra a forintokat, amiket kemény munkával megszereztünk, hiszen időnket, energiánkat, figyelmünket, és sokszor egészségünket is adtuk érte. Nem biztos, hogy jó üzletet kötünk akkor, ha egy kellemes dallam vagy egy csésze kávé hatására a huszadik illatgyertyát visszük haza a boltból.

Nyitókép: 123RF

Kapcsolódó tartalom
Jegeskávé háromféleképpen
| 2025. július 17

Jegeskávé háromféleképpen

Antal Csilla receptje