Tech

Az internetes bűnözés virágkorát éli: így lesz biztonságos az online fizetés

Hogyan fizessünk biztonságosan online, ha az internetes bűnözés aranykorát éli? Hogyan védekezzünk az adathalászok ellen, ha a járványhelyzet csak növeli az online vásárlások számát? Most, hogy gyakorlatilag bezárt az ország, ejtsünk egy-két szót a biztonságos internetes vásárlás ökölszabályairól.

A digitális fizetés aranykorát éli napjainkban, a járványhelyzet pedig csak növeli az online vásárlások számát. Nem meglepő, hiszen könnyen, gyorsan és érintésmentesen lehet az interneten vásárolni, mindössze pár kattintásra van szükség. Az viszont, hogy pontosan mire figyelünk és mit ellenőrzünk a „pár kattintás” előtt, döntő fontosságú.

Íme az alapszabályok:

1. Készíts egy kifejezetten internetes vásárlásra szánt virtuális bankkártyát!

Nem, nem hülyeség, sokkal inkább egy praktikus, előrelátó intézkedés. Gondolj csak bele, mivel fizetnél nyugodtabban az interneten, ha tudod, hogy az adathalászok bármikor lecsaphatnak: egy kártyával, amin többhavi fizetést spórolsz vagy egy másik, virtuális kártyával, amin csak a vásárláshoz szükséges összeg található? A virtuális bankkártyán csak egy kisebb, kifejezetten vásárlásra szánt összeget szokás tárolni. Erre a számlára jellemzően akkor érdemes utalni, amikor már tudjuk, hogy pontosan mit szeretnénk venni. Körülbelül öt másodperc alatt teljesülnek a magánszemélyek közti átutalások, így nem okoz kényelmetlenséget a virtuális kártya vásárlás előtti feltöltése – ellenben jó nagy adag stressztől és frusztrációtól kímélhet meg bennünket megléte. Legrosszabb esetben, ha meg is kaparintják az adathalászok a kártyaadatokat, nem tudnak vele mit kezdeni, mivel nincs a kártyán pénz, amit leemelhetnének. Mióta adathalászok áldozata lettem, én is kifejezetten az online vásárlásokra használt virtuális bankkártyámmal fizetek az interneten.

2. Gondold meg, hol vásárolsz a bankkártyáddal!

Azt is, hogy milyen honlapon, és azt is, hogy milyen hálózaton. Ha e-mailben jött egy akciós ajánlat, véletlenül se kattints át onnan a webshopra! A saját kezeddel írd be inkább a böngészőbe. Gépelés előtt természetesen informálódj a pontos webcímről, ne az e-mailfiók mély bugyraiból előkotort levélből nézd ki a címet! Előfordulhat, hogy az e-mailből egy hamis, az eredeti honlap címére megtévesztésig hasonlító felületre terelnek, ahonnan az adataidat lopnák le.

Nyilvános WiFi-hálózaton – például bevásárlóközpontban – se kezdeményezz soha fizetést! A legbiztonságosabb otthon, a saját magánhálózatodon elvégezni azt a pár kattintást. Ha a bolt, ahonnan vásárolni szeretnél, rendelkezik applikációval, érdemes inkább azt használni a böngésző helyett.  

Keresd a lakat ikont, vagyis a https-t! Az URL bal oldalán található lakat jelzi azt, ha a weboldal SSL tanúsítvánnyal rendelkezik, vagyis titkosított, védett csatornán folynak az adatok – ez pedig nélkülözhetetlen a biztonságos internetes vásárláshoz. Ebben az esetben a http helyett https-t fogsz látni az URL-ben. Ha ezt nem látod, semmiképp se fizess online! Mutatok egy képet, hogy érthető legyen:

 

3. Légy résen, mielőtt kattintanál!

Vásárlás során figyelj arra, hogy milyen adatokat kérnek tőled: ne adj meg mindent ész nélkül! A PIN-kódodat például soha, de soha nem kell megadnod ahhoz, hogy az interneten vásárolni tudj. Ha mégis kérik, az több mint gyanús, azonnal hagyd el a honlapot. Mindig csak a nevedet, a bankkártyaszámodat, a bankkártya lejáratát és CVC-kódodat kell megadni egy biztonságos vásárláshoz.

4. Ne a kényelem legyen a cél!

A böngészek előszeretettel felkínálják a lehetőséget, hogy elmentsék a jelszavainkat vagy a bankkártyaadatainkat. Bár roppant kényelmesnek tűnik, annál veszélyesebb, rengeteg kockázatot rejt. Noha evidensnek tűnik, hogy személyes adatokat nem mentünk le még a kényelem szempontjából sem, mégis előszeretettel használjuk a jelszavainknál. Egyvalamit érdemes tudatosítani magunkban: nem az a „jó” fizetés, ami kényelmes.  

Ha a fentebb felsorolt tényezőket figyelembe veszed az online vásárlás során, nagy valószínűséggel biztonságban tudhatod az adataidat – bár a legutóbbi tapasztalatom után soha nem mondom már azt, hogy soha. Ha mégis megtörténik a baj, egy dolgot tehetünk: azonnal felvesszük a kapcsolatot a bankkal. Onnantól kezdve csak ők fognak tudni érdemben segíteni.

Forrás: ITT és ITT

Nyitókép: Surface / Unsplash  

 

Már követem az oldalt

X