Fényképelemzés után személyre szabott hidratálókrém – A beuaty tech nem a jövő, hanem már jelen

Szép

Fényképelemzés után személyre szabott hidratálókrém – A beuaty tech nem a jövő, hanem már jelen

A mesterséges intelligenciára épülő szépségtechnikai fejlesztések úgy fedik el a valóság és a virtualitás közti határokat, akárcsak egy jó korrektor a bőrhibákat. Okos tükör, LED-fényes arcápolás, bőrkondíciót elemző és „try-on” lehetőséget kínáló appok, otthoni szépségrutint megkönnyítő eszközök... Mit takar pontosan a beauty tech kifejezés napjainkban? 

Őszintén szólva, nem vagyok egy nagy beauty őrült. Kevés sminkcuccom van, az ápoló, hidratáló kencékből a jól bevált kedvenceket használom, a körmöm is egyszerű, természetes. Ami viszont a szépségiparral kapcsolatban mostanában lázban tart, az az úgynevezett beauty tech óriási iramú fejlődése. Ez egy erősen fogyasztóorientált, személyre szabott megoldásokkal működő, innovatív terület, ami a világjárvány okozta korlátozások következtében még inkább erőre kapott. 

Személyre szabottság és inkluzivitás

A szépségtechnológia a dobozos számítógépes programok idejére nyúlik vissza (a Cosmopolitan magazin „virtual make-over software”-eknek nevezte ezeket még 1998-ban). A kozmetikai nagyvállalatok már évek, sőt, évtizedek óta integrálják márkastratégiájukba a „big data” információkat , hogy az intelligens algoritmusok segítségével elemezhessék a vásárlási szokásokat és a fogyasztói magatartást.

A terület iránti növekvő érdeklődést viszont napjainkban az okostelefon-technológia fejlődése és a független, „digitálisan őshonos” szépségmárkák egyre gyarapodó száma idézte elő, amik a közösségi média, az influencer marketing és a környezetbarát gyakorlatok felhasználásával növelték piaci részesedésüket. Az előrejelzések szerint a beauty tech iparág által termelt pénzforgalom 2024-re meghaladja majd a 34 milliárd dollárt!

A szépségipari termékeknek muszáj egyénre szabottnak lenniük. A Forrester felmérése szerint a vásárlók hetvenhét százaléka dönt olyan márka mellett, mely figyelembe veszi egyedi igényeit. 

Az inkluzivitás is egyre fontosabb ezen a relatíve új horizonton; a Z generáció tagjai már inkább az érzékenyítő kampányokkal dolgozó márkákra mondanak igent, illetve az etikusan előállított, nemtől független termékeket keresik. A nagy szépségápolási márkák gyorsan reagáltak erre az igényre: idősebb nőket, transzszexuális karaktereket és férfi márkanagyköveteket is toboroznak, illetve piacra dobtak környezetbarát és nemsemleges termékcsaládokat is.

Élen a nagy márkák

A világmárkák számára – melyek megengedhetik maguknak ezeket a fejlesztéseket – a szépségtechnológia lehetőséget kínál a fogyasztókkal való újfajta kapcsolatfelvételre. A kiterjesztett valóság révén a felhasználók percek alatt kipróbálhatják a vállalatok által gyártott sminktermékek minden típusát az online térben, míg az olyan intelligens eszközök, mint a L’Oréal által kifejlesztett Perso, személyre szabottan teszi még egyszerűbbé, hatékonyabbá a bőrápolási rutint helyadataink és egyéni preferenciáink elemzésével.

A Perso-t fizikusok, mérnökök, UX-szakemberek, hardvertervezők és adatkutatók fejlesztették ki, akik annak piacra dobása előtt többek között olyan termékeken dolgoztak, mint a viselhető UV nyomkövető, az AR tüköralkalmazás vagy az intelligens hajkefe.

„Végső célunk olyan termékek létrehozása, amiket a fogyasztók nem technológiai fejlesztésnek, hanem mindennapi életük központi elemének tekintenek” – mondta Guive Balooch, a L'Oréal technológiai inkubátorának vezetője az Authority Magazine-nak adott interjújában.

A Shiseido nevű japán vállalat Optune nevű eszköze sok hasonlóságot mutat a Perso-val. Mindkettő mesterséges intelligenciával elemzi a felhasználó arcáról készült fotókat a bőrbetegségek, bőrhibák észleléséhez, és párosítja ezeket az információkat a helyalapú időjárási és légszennyezettségi adatokkal egy személyre szabott hidratáló krém létrehozása érdekében. Az Optune azonban az alvás minőségével kapcsolatos adatokat, valamint a felhasználó stressz-szintjére és a menstruációs ciklusokra vonatkozó információkat is figyelembe veszi.

A L’Oréallal ellentétben a Shiseido az Optune elindításakor nem nyilatkozott arról a szándékáról, hogy piacvezetővé szeretne válni a szépségtechnika területén. Inkább arra összpontosít, hogy technológiája a márkát a személyre szabottság éllovasává tegye.

A New York-i székhelyű Estée Lauder is beszállt a játékba, méghozzá a WeChat nevű, többfunkciós kínai közösségi média platform segítségével. A WeChat révén a vállalat Shanghajban lévő MAC üzletében a vásárlók időpontot foglalhatnak, valós idejű ajánlásokat kaphatnak influencerektől és a platform segítségével fizethetnek is vásárlásaikért. Lehetőség van virtuális tesztelésre, sőt, a felhasználók egyedi termékeket is készíthetnek maguknak 3D nyomtatással. Az Estée Lauder korábban már belefolyt a beauty tech fejlesztésekbe – a Perfect Corporationnel dolgozott együtt, amikor is rúzstesztelési és egyéb, kiterjesztett valóságra épülő eszközöket állítottak elő.

Okostükör, virtuális kipróbálási lehetőség, intelligens fényterápia

Felmérések szerint átlagosan heti öt órát töltünk a tükör előtt. Annak érdekében, hogy ezek az órák a lehető legélvezetesebben teljenek, egyes tech vállalatok intelligens tükrökkel álltak elő. Ezek a tükrök különböző formájúak és méretűek, és ami még fontosabb, különféle extra szolgáltatásokat nyújtanak a zene streamingtől és a közösségi médiától kezdve, a hírek és időjárás jelentések közvetítésén át a bőrelemzésig. Sőt, az okostükrök beépített Google Assistant-ot vagy Amazon Alexát is magukban foglalhatnak.

A virtuálisan kipróbálható alkalmazások népszerűsége percről percre növekszik. Eleinte ezek csupán szórakoztató és játékos alkalmazások voltak, de napjainkban a tudatos vásárlást elősegítő eszközökként tartják őket számon. A Benefit’s Brow Try-On elengedhetetlen azoknak, akik a szemöldökük alakjának megváltoztatásán gondolkoznak.

A Sephora is megalkotta saját try-on alkalmazását, hogy növelje az online vásárlási élményét. A Samsung Bixby vision nevű új AR funkció révén pedig bármit felpróbálhatunk és megnézhetünk a napszemüvegtől és a sminkektől kezdve a bútorokig. Igen, a kiterjesztett valóság révén otthonunkba illeszthetjük a kiválasztott bútorokat, hogy ellenőrizzük, mennyire passzolnak és hogy is néznek ki lakásunk tereiben.

De vissza a kozmetikumokhoz! Az innovatív LED-es fényterápia különböző hullámhosszúságú fényforrást alkalmaz a különböző bőrbetegségek, bőrhibák kezelésére. Ez egy forradalmi bőrápolási technika, korábban ilyen szintű ellátást csak bőrgyógyászok tudtak biztosítani számunkra. A FOREO nevű vállalat emelte a tétet: UFO 2 készülékük teljes spektrumú LED-es fényterápiát, melegítési és hűtési technológiát, valamint T-Sonic hanghullámokat foglal magában. Az eszköz a FOREO saját alkalmazásához csatlakoztatható, így pontosan végigvezet minket a szükséges arcápolási lépéseken.

A forradalmian új beauty tech eszközök tehát segíthetnek visszaszorítani a felesleges kozmetikai termékek felhalmozását azáltal, hogy személyre szabott megoldásokkal segítenek bennünket a tudatos döntések meghozatalában a vásárlás során. A gyors ütemű fejlődés miatt elképzelhető, hogy a fenti példákhoz hasonló készülékek és appok hamarosan szélesebb körben is népszerűvé válnak. Minden jel arra mutat, hogy megalapozták az első digitális sminkosztályok, az AR alapú szépségalkalmazások és intelligens bőrápolási eszközök új iparági szabványait.

Források: ITT, ITT, ITT és ITT

Nyitókép: Compare Fibre/Unsplash