„Kultúránk egyink legfontosabb témája a kert” – hiánypótló sorozattal jelentkezik a Magyar Kertörökség Alapítvány

Kult

„Kultúránk egyink legfontosabb témája a kert” – hiánypótló sorozattal jelentkezik a Magyar Kertörökség Alapítvány

Telt ház előtt mutatták be a magyar kertművészetről szóló, Táj-kép című ismeretterjesztő filmet a budapesti Uránia Nemzeti Filmszínházban. Hazánkban ez az első, a hazai kertkultúrát történeti kontextusban, a társművészetekkel együtt bemutató alkotás.

A TÁJ-kép címmel készült, 10 részes, a magyar várak, kastélyok, apátságok hihetetlenül sok történettel, leleménnyel és tudással átszőtt zöld felületeinek igaz meséje az eddigi legátfogóbb látlelet hazánk történeti kertjeiről: csaknem negyven helyszínen – vár- és kastélykertekben, arborétumokban, és apátságokban – forogtak az epizódok. Több mint 30 szakember – kertépítésztől, forráskutatón és vízjogászon át, zenetörténészig és pomológusig –, valamint sok-sok érintett és szemtanú osztja meg tudását, emlékeit a hajdani kertekről, növénygyűjteményekről, és azok jelentőségéről.

Fotó: Magyar Kertörökség Alapítvány

Az ismeretterjesztő filmsorozat rávilágít arra, hogy ezek a zöldfelületek azontúl, hogy általában látványként is emelték az általuk körbeölelt épület fényét, rendkívül változatos és sokrétű „szolgáltatást nyújtottak”. A gyönyörködtetés, pihenés, hűsölés, vagy éppen szórakozás mellett, a gyógyítás, gazdálkodás, művészet, tudásátadás helyszíne, eszköze volt és lehet ma is a kert.

A TÁJ-Kép című filmsorozat minden részben más-más tematika mentén halad.

Indul a kertek történetével, születésük évszázadokra, évezredekre nyúló kezdeteivel, feltárja fejlődésük, változásaik korszakait, a főbb stílusjegyeket és példákat hoz rájuk. Másrészt rávilágít összetett funkciójukra és nem kerüli el a fenntartásuk kérdését sem. Megmutatja, régen hogyan működött ez, és miként lehetséges méltó gondozásuk, fejlesztésük a mai viszonyok között. Ez pedig több szempontot is takar, köztük a gazdasági fenntarthatóságot, azaz: ki és miből fizeti a kertészt? Másrészt nem hagyja figyelmen kívül az éghajlati viszonyok változását sem, tehát választ keres a „Milyen kertünk lehet a klímaváltozás idején?” kérdésre is.

A filmsorozat a Magyar Kertörökség Alapítvány (MKA) kezdeményezésére és szakmai irányításával készült.

A filmbemutatón Dr. Herczeg Ágnes, az MKA elnöke emlékeztetett: a 2021-ben életre hívott civil ernyőszervezet – sok más mellett – az ismeretterjesztést is feladatának tekinti. „A kert- és a filmművészet kéz a kézben jár, hiszen amikor egy kertben járunk, szemünk a kamera,  az általa rögzített képeket a kerthez fűződő lelki viszonyulásunk hozza mozgásba” – fejtette ki a Mőcsényi-díjas tájépítész.

Dr. Herczeg Ágnes, a Magyar Kertörökség Alapítvány elnöke – Fotó: Magyar Kertörökség Alapítvány 

Demeter Szilárd, a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ főigazgatója a filmbemutatóra küldött köszöntőjében a többi között arról írt, hogy

napjainkban az egyik legfontosabb kulturális téma a kert.

Szülőföldjére utalva kifejtette, szerencsés az a nemzet vagy nemzetrész, amely Tündérkertként határozza meg hazáját. „Az egyik legfontosabb kulturális témánk a kert, merthogy – úgy érzem – az Édenkert után mintha a Tündérkertet is elveszítenénk. Meggyőződésem, hogy ez visszafordítható, de csakis akkor, ha nagyobb rangot, hangot és súlyt kapnak a kertemberek. Emiatt fontos az a film, amit ma este láthatnak” – fogalmazott Demeter Szilárd.

Fotó: Magyar Kertörökség Alapítvány  

A filmbemutató az Európai Kulturális Utak 13. Éves Szakmai Fórumának kísérőrendezvénye is volt. Az eseményen felszólalt Stefano Dominioni, az Európai Tanács Kulturális Utak Intézetének igazgatója is, aki kifejtette: az Európa Tanács által 1987-ben létrehozott, a történeti kerteket is magába foglaló Kulturális Útvonalak Program a példája annak, hogy a különböző európai kultúrák miként járulhatnak hozzá kulturális örökségünk védelméhez és megosztásához.

A tíz részes, csaknem negyven kárpát-medencei kertörökségi helyszínt bemutató filmsorozat finanszírozását a Petőfi Irodalmi Ügynökségen keresztül a Magyar Kultúráért Alapítvány biztosította.

A filmsorozat megtekintésének lehetőségeiről hamarosan hírt adunk.

Nyitókép: A Fertődi Esterházy-kastély kertje

Ajánljuk még:

A jegyrendszer és a tálbafőtt

A XX. században szinte minden európai országban, de a világ sok más államában is bevezettek jegyrendszert hosszabb-rövidebb ideig, akár többször is. Az elnevezésük változott, mert a kormányok szégyellték, hogy ilyen gazdasági eszközhöz kell nyúlniuk: adagolásnak, elosztási rendszernek, gazdasági észszerűsítésnek, adagkártyának, elosztási kvótának, egyéni táplálkozási-füzetnek, háborús könyvnek nevezték. Churchill például aggodalmaskodott a jegyrendszer elnevezés miatt, mert a szovjet elosztás rémét vélte felfedezni benne, ezért Angliában adagolásnak hívták. Magyarországon is jegyrendszert vezettek be a második világháború alatt, majd 1951 januárja és decembere között. A Ceauşescu vezette Románia tökélyre fejlesztette a népesség sanyargatását.