Kult

Bodzavirágzáskor a zsámbéki Zárdakertben

Az 1904-től a Keresztes nővérek leánynevelő intézetének parkja, a ma Zárdakertként ismert, 2009 óta műemléki védettséget élvező zsámbéki kert az itteni lakosok számára az egyik legfontosabb közterület. A kőfallal körülvett romantikus parkban, ahol a Török-kút forrása által táplált tavacska, sétányok és öles fák között sétáltak, imádkoztak és elmélkedtek az apácák, ma izgalmas rendezvényeket tartanak. Olyanokat, mint például a bodzavirágzás ünnepeként meghonosodott Sambucus Zsámbéki Bodzafesztivált, melyre idén június 7-8. között kerül sor. Balzsamos muzsikák és jó hangulat – ezt ígéri a program.

Történeti kertbe látogatni önmagában is lélekmelengető érzés, és minden okunk megvan a zsámbéki Zárdakertet is fölvenni a kötelező megnézendők listájára. A Nyakas-hegy gerincének tövében, Budapesttől mindössze 30 km-re elterülő Zsámbék a Zsámbéki-medence észak-nyugati szélén fekszik. A 2009-ben városi rangra emelt település központjában áll a hajdani Zichy-várkastély, melyben jelenleg a Zsámbéki Premontrei Keresztelő Szent János Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény működik. A kastélyhoz történetileg kapcsolódik az a Zárdakert is, amely 1904-ben került a Szent Keresztről elnevezett irgalmas nővérek birtokába, hogy pihenőhelyül, tanulási és elmélkedési oázisul szolgálhasson számukra. A park és a kastély története a középkori időkig visszanyúlva fonódik eggyé.

A honfoglalás után, egészen a tatárjárásig Székesfehérvárt – az ország világi fővárosát – Esztergommal – az ország vallási központjával – a Zsámbékon átvezető út kötötte össze.

helytörténeti értelmezések egyike szerint a két legfontosabb település között félúton lévő Zsámbék és környéke oly becses kincs volt, hogy III. Béla király a felesége – Capet MargitVII. Lajos francia király lánya – kíséretében 1186-ban az országba érkező Aynard lovagnak adományozta. A források azonban nem pontosak, és több, egymásnak ellentmondó adat is létezik. Az egyik szerint már korábban is léteztek Aynardok Zsámbék környékén, és a lovag a keresztes hadjáratok idején kerülhetett Magyarországra. A források szerint azonban úgy tűnik, udvarház épült először a vár helyén, amit 1200 körül alakítottak át kővárrá.

A várkastély mai látképe – Fotó: Wikipedia

Az 1166-ból ismert Smaragd ispán fiai, Egyed és II. Smaragd – egyike a 16 méltóságnak, akik elkísérték II. Andrásszentföldi hadjáratára – alapították meg a zsámbéki premontrei apátságot. A család többi leszármazottai közül Atyai Szár János Luxemburgi Zsigmonddal szembeni hűtlensége miatt birtokait elkobozták, és a várkastély később Maróti János macsói bán tulajdonába került. A várkastély és a birtok sorsa nem kevésbé kalandos szálakon bonyolódott tovább. Adatunk van arra is, hogy 1445. december 17-én a várban tanácskozó országos főurak között ott ült Hunyadi János is. A Maróti ág kihalásával a birtok a várkastéllyal együtt 1476-ban visszaszállt a koronára, majd Mátyás király fiának, Corvin Jánosnak adományozta, aki – az oklevelek szerint – sokszor szívesen elidőzött a zsámbéki castellumban.

A zsámbéki várkastély 1496-ban újfent rendkívüli események színterévé vált: a budai pestisjárvány idején II. Ulászló király ide menekült, magával hozva a Szent Koronát és a koronázási jelvényeket is.

1500 körül mezővárosi rangot adományoz a településnek, amely több gazdát is cserélt a későbbi századok során. Történetének egyik állomása a Buda elfoglalása utáni török uralom idejére tehető: a castellumot az apátságot végvárrá erősítik a törökök, akiket 1557-ben megtámadtak a győri és a komáromi végváriak – elindítva ezzel egy sorozatos támadást. Zsámbék ugyanis elzárta a végvárakat összekötő kereskedelmi útvonalakat, ezért folyamatosan próbálták visszaszerezni, szórványos sikerekkel. Mígnem 1659-ben idősebb Zichy István birtokába került, adományozás útján – a történet pikantériája, hogy a papírforma szerinti birtokvétel nem jelentette a törökök távozását.

A Zárdakert északi fala és a templomrom – Fotó: Wikipedia

Ifjabb Zichy István győri vicegenerális 1686 nyarán kiűzte a törököket a várból és környékéről, és azon huszárok és hajdúk családjait telepítette be, akik részt vettek a várkastély visszafoglalásában. Nem mindenki örült egyformán ennek a hatalomszerzésnek, és többször is próbálták elvitatni jogait világi és egyházi méltóságok egyaránt, sikertelenül. 1690-ben hozzáfogott a romos várkastély barokk stílusban való átépítéséhez: 1710-re épült meg az L-alakú kastély, mely Zichy István fia, Zichy Péter halála után a királyi kamara tulajdonába került. A sokáig rendezetlen sorsú épületet és a kastélykertet 1887-ben Zsámbék község vásárolta meg, majd 1904-ben ingyen átengedte a Szent Kereszt irgalmas nővérek rendjének, akik iskolát és zárdát működtettek benne. Itt működött a rendtartomány központja és a Keresztes nővérek magyarországi anyaháza az 1949-es államosításig. 

A kert történetét kutató Kiss József táj- és kertépítész szerint

a zsámbéki Zárdakert története a török korban kezdődött.

A 2009 óta műemlékként védett természeti és épített örökség eredetét az északi falazat bővizű forrására épített Török-kútnál érdemes keresnünk. A XVI. században megépített ivó- és fürdőkút ugyan nem maradt fenn, de a kutat 1892-ben és 1936-ban helyreállították. A Zárdakert dél-keleti sarkán már az 1782-es térképeken látszik az L-alakú várkastély, az 1930-as térképeken pedig egyértelműen kirajzolódik az irgalmas nővérek kertje a kúttal és a kastély épületével. Szentimentális stílusban berendezett kertet szemlélhetünk ma is, ha a Zárdakertben elidőzünk: a kanyargós sétányok, a fák elhelyezkedése, a tó és a körülötte lévő növényzet és a kertből nyíló kilátás is hosszú sétára invitál.

A Zárdakert alsó tavacskája – Fotó: Wikipedia

A zsámbéki Zárdakert különlegessége, hogy – a kolostor- és kastélykertekhez képest – nem kapcsolódik közvetlenül ahhoz az épületegyütteshez, amellyel egy birtokot alkotott hajdanán, hanem önálló egységek képez, és kialakulásakor is önálló funkciókat szolgálhatott. Másik érdekessége, hogy a mai Zárdakertként ismert területbe valószínű beleolvadt egy hajdani török kert is, melynek létezését már a 17. században nevesítenek a források. Leginkább a forrás vizének használata utal erre: a több oldalról is kifolyó víz egy alsó tálban gyűlt össze, ami az iszlám előírások szerinti tisztálkodásra is alkalmas lehetett. Joggal feltételezhetjük, hogy ilyen környezetben a török kertkultúra egyik hazai színfoltja létesült itt a hódoltság idején. Ilyen kalandos előélettel rendelkezik Zsámbék egyik legértékesebb épített és természeti öröksége, a Zárdakert és a mellette álló várkastély.

A múltidézésre is kiválóan alkalmas tér ad otthont bodzavirágzáskor a 7. Sambucus Zsámbéki Bodzafesztiválnak.

Válogatott zenei programmal, nagykoncertekkel, családi eseményekkel telik meg az ősfás kert június 7-8-án (pénteken és szombaton), amelyekre ingyenes a belépés. Fellép a legendás Csík zenekar és a zsámbékiak kedvence, a helyből indult Aurevoir. Itt lesz a Gypo Circus, a Duckshell, a Liana és a Magyar banda is. A gyerekeket várja Fabók Mancsi Bábszínháza és Paár Julcsi dalai. A Zsámbékon már hagyománnyá vált zenei fesztiválon természetesen meg lehet kóstolni a helyi termelők kínálta bodzás és egyéb gasztrokülönlegességeket is.

 

A Kossuth-díjas Csík Zenekar dalai mindannyiunk közös élményei lettek. Az ország minden pontján ismert együttes ikonikus dalai, népzenéje és feldolgozásai összekötnek generációkat, áthidalnak földrajzi távolságokat, közösséget teremtenek a zene által. Bízunk benne, hogy így lesz ez a zsámbéki Bodzafesztiválon is.

A részben zsámbéki fiatalokból álló Aurevoir. tagjai megalakulásuk, 2015 óta arra törekedtek, hogy magukat, illetve zenéjüket ne szorítsák szigorúan meghatározott műfaji keretek közé. Koncepciózusan jelen van náluk a sokszínűség;

ahogy a magyar, cigány, ír és délszláv népzene motívumai és az 1960-as évek beatzenéje, úgy a francia kávéházi sanzonok világa és a régi reneszánsz és barokk zene egyaránt alapul szolgál dalaikhoz.

Az idei fesztiválprogram egyik legkülönlegesebb színfoltja a Duckshell. Egy igazi zenei kavalkád, amire tréninggatyával és tornacipővel kell készülni, mert ülve maradni nem lehet! A rojongók szerint a Duckshell az a zenekar, amit élőben kell hallani, mert ezt az életérzést nem lehet felvenni!

Egyszer volt, hol nem volt, öt, gyökeresen eltérő zenei háttérrel rendelkező muzsikus létrehozta a Gypo Circus-t. A tagok régi álma volt egy olyan zenekar, ahol a balkáni ethno, a gipsy, valamint a punk műfajok találkoznak, ezzel bár stílust nem teremtve, Magyarországon eddig nem hallott hangzást felépítve, ami magával ragadja a közönséget.

Koncerthangulaz a Zárdakertben – Fotó: Sambucus Zsámbéki Bodzafesztivál / Fejér János 

Nemrég bukkant fel a Liana Zenekar a Zsámbéki-medencében, máris ismertté vált a zenéjük országszerte. Nemcsak folkos dallamokat és álomszerű hangulatokat, de egy magával ragadó énekesnőt is takar az együttes neve!

„Nem a régmúlt pillanatképeinek megidézése a célunk, hanem önmagunk korlátokon felülemelkedő kifejezése azon zenei anyanyelven, melyet idős mestereinktől örököltünk” – vallja a Magyar Banda.

Mariann Fabók vándorszínháza 2009 óta járja keresztül-kasul az országot, s az egész Kárpát- medence magyarlakta településeit. Bábtechnikájuk gyakorlatilag egyedinek számít hazánkban, ahol a bábos a maga által életre keltett bábjával lép kapcsolatba, egyszerre akár négy-öt szereplőt személyesítve meg. A páratlan előadás a Zsámbéki Zsöllyekertben tekinthető meg.

Paár Julcsi – Fotó: Sambucus Zsámbéki Bodzafesztivál

Igazi élmény kicsinek és nagynak, gyereknek és felnőttnek, azaz a család minden tagjának részt venni Paár Julcsi – Hangoló Zeneterápia egy előadásán.

A friss Fonogram-díjas énekesnő a Sambucus fesztivál egyik visszatérő vendége, és a nézők ezúttal sem fognak csalódni.

A Sambucus Zsámbéki Bodzafesztivál szervezője Zsámbék Város Önkormányzata.

A belépés minden helyszínen minden programra ingyenes! A további részleteket folyamatosan teszik közzé a fesztivál facebook oldalán.

Ajánljuk még:

A pogácsa szerepe az óév búcsúztatásában és az új év köszöntésében

A pogácsa a hétköznapokban és ünnepek alkalmával is asztalra kerülő étel, ami gyakori szereplője a legkülönfélébb menüsoroknak, vendégváró falatoknak és állófogadásoknak. Mégis kevesen tudják róla, hogy milyen fontos szerepet töltött be az új év és az új élet reménytejes várakozásában, és hogy mennyi hiedelem és szokás főszereplője volt az évszázadok során. Ezekből csemegézünk most.