Az élet ízei a filmvásznon – gasztrofilmek nem csak szombat estére

Kult

Az élet ízei a filmvásznon – gasztrofilmek nem csak szombat estére

Forró, fűszeres, szenvedélyes. Művészien tálalt sültek, szószok, szaftos cubano szendvics, latin zenei aláfestéssel – ki ne emlékezne A séf című filmre, Carl Casper séf zajos bukására és arra, hogyan valósította meg végül régi álmát, hogy egy büfékocsival végigjárja Amerikát. Közben a roadmovie-ban végig szólt a vérforraló zene, és a romantika kedvéért fiával és volt feleségével is alakulgat a kezdetben zavaros kapcsolat. Ennyi spoiler épp elég: Jon Favreau, aki rendezőként és főszereplőként is jegyzi a filmet, gondoskodik az izgalmakról. A séf nálam benne van a gasztrofilmek TOP 10-es listájában.

A „főzősfilmek” iránti szenvedélyemmel bizonyára nem vagyok egyedül, és ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az idei Oscar-nevezés: Franciaország egy gasztrofilmet tartott érdemesnek a legnagyobb szakmai elismerésre. A Juliette Binoche főszereplésével készült A szenvedély íze egy 19. századi szakácsnőről szól, aki főzőtudományával elvarázsolja egész környezetét. Méltán mondhatjuk, hogy a gasztrofilmek évtizedek óta nagyon is népszerűek, ugyanakkor egyfajta fejlődésen mentek keresztül, és ma már korántsem ugyanaz a stílus ragadja meg a néző lelkét és fantáziáját, mint tíz évvel ezelőtt. 

Arról, hogy ezek az alkotások mennyire mutatják meg a valóságot, milyen irányba változott a stílus, és mi van a filmes kulisszák mögött, a kisharsányi Góré Étterem szakácsával, Kosztolányi Zoltánnal beszélgettünk. Zoltán egy éve csatlakozott a Góré Étterem csapatához, ahol egy kreatív séf mellett valósítja meg a közös álmokat. A vidék ízeit kínálják kis csavarral: 5, 7 és 9 fogásos degusztációs menüjük egyenesen a termőföldről kerül a vendégek asztalára. Évtizedek óta van a pályán, imádja a szakmáját, dolgozott külföldön, ezüst és bronzérmet is elhozott a szakácsolimpiáról, és a következő generáció oktatásában is aktívan részt vesz. Rajong a gasztronómiáért, és persze imádja a gasztrofilmeket.

Kosztolányi Zoltán, a Góré Étterem szakácsa – Fotó: Góré Étterem / Gönczöl Gábor

„A 2014-es A séf című film számomra vízválasztó volt a gasztrofilmek világában. Hogy mire gondolok? Korábban a műfaj inkább a romantikus történetek köré épült, és a főzés egyfajta szemet gyönyörködtető elemként jelent meg, csodás zenével, fényűző tálalással, elvétve egy-egy főzős jelenettel. Gondoljunk csak Az élet ízei című filmre, amelyben Helen Mirren Madam Mallory szerepében a Michelin csillagos étterem maximalista tulajdonosaként gasztronómiai csodák álomszerű megvalósításával kápráztatja el vendégeit. A vaskalapos hölgyet a szemközti házba érkező zajos, fűszeres, izzó lelkületű indiai vendéglátós család moccantja ki a komfortzónából, és az ármány és szerelem ebben a filmben sem kerülhető el” – mondja Zoltán. 

Az ízeken kívül a konyha az emberi kapcsolatok és egy nem könnyű, ám varázslatos szakma, a szakácsművészet kibontakozásának színtere is. Az étel nemcsak az éttermek vendégterében eszköze a kapcsolatépítésnek, hanem a konyhában is: „Az Ízlések és pofonok-ban Catherine Zeta-Jones egy akarnok, saját szabályait követő séfként keveredik konfliktusba a szabad lelkületű új szakáccsal, amiből az egész filmen át tartó utálkozás után lesz happy end. Abban a filmben a séfek világának az az oldala tárul fel, amit mi is nap mint nap megélünk. Nálunk is mindig közös az étkezés, egymásnak is adunk visszajelzést, és a vendégektől is várjuk. Nagyon jólesik, amikor megkapjuk. Mi talán még közelebbről kapjuk a visszacsatolást, mivel látványkonyhával dolgozunk. Így a vendég nemcsak az asztalnál találkozik az étellel, hanem már a készítést is láthatja, kérdezhet, és ez nagyon jó”– erősít rá a filmből kiderülő kulisszatitkokra Zoltán.

Kosztolányi Zoltán, a Góré Étterem szakácsa – Fotó: Góré Étterem / Gönczöl Gábor

Az étel – hacsak nem farkaséhesen gondolunk rá – sosem pusztán önmagában érdekes, és nem is így jelenik meg a gasztrofilmekben: mindig egy kulturális kontextus része, és ettől válik igazán izgalmassá. Az élet ízei-ben az igazi fűszer a francia és az indiai kultúra találkozása, de a kulturális háttér sosem mellékes, bármelyik gasztrofilmet választjuk – nyilván a romantikus szál kibontásának is ez az egyik fontos eszköze: „A romantikus álmok világába kalauzol el az Ízek, imák, szerelmek című film, amelyben az olasz életérzést, az édes semmittevést, a dolce far niente filozófiáját emelik művészi szintre: az ételek és az ízek mellett az élet olaszos szeretetét is megkívánjuk belőle. Az egyébként jól látszik, hogy a legtöbb gasztrofilm Francia- vagy Olaszországban játszódik, hiszen a nyugati civilizáció két alapvetően meghatározó konyhájáról beszélünk. E két nemzet jelentős mértékben meghatározza az európai konyhát, és mindkettőnek meghatározó eleme a borkultúra is”– teszi hozzá a filmek terén is ínyenc szakács.

Az ételek sorsfordító hatásáról szóló történetek könyvtárnyi irodalmat ihlettek már, de mi magunk is szemtanúi lehetünk hasonlóan izgalmas folyamatoknak, még a gasztrofilmek kapcsán is: „Érdemes tudni, hogy

A séf című filmnek köszönhetjük a streetfood magyarországi előretörését. 

Míg előtte lángosozni jártak az emberek, a film hatására egyre többen próbálták ki ezeket a helyeket, innét pedig már csak egy lépés a fine dining világa”– árulja el Zoltán azt, amit talán csak belső szakmai körökben látnak ennyire tisztán.

Bobajka, ahogy a Góré Étteremben készítik – Fotó: Góré Étterem / Gönczöl Gábor

A filmek következő generációja sokkal mélyebbre merül a gasztronómia világába. Zoltán szerint azért, mert az ifjabb korosztály már kíváncsibb arra, hogy mi zajlik a kulisszák mögött. „Ezek a filmek azért állnak közel hozzám, mert szakmailag is jobban megmutatják a vendéglátás világát, a pörgést, a feszültséget, a monotonitást, de a kreativitást is. A mi szakmánkban ugyanis van egy kreatív szárnyalás, ugyanakkor végtelenül monoton tud lenni. Amikor alkotsz és közben szorít az idő, a csapatnak hihetetlenül összehangoltnak kell lennie, nem lehetnek súrlódások. A végtelenségig kizsigereljük magunkat, őrlődünk, hogy elég jó-e, amit csinálunk”– enged betekintést a profi konyha valódi hangulatába a fine dining étterem szakácsa, filmes párhuzammal: „Az ételművész-ben Bradley Cooper zseniálisan alakítja a kiégett sztárséfet, aki az éjszakai műszak után még bent marad, hogy tovább kísérletezzen. Ezek a filmek már arra is rávilágítanak, hogy

a csúcsgasztronómia napi 24 órás műszakot, évi 365 napos megfelelést kíván.

A filmek alapján sok fiatalnak megtetszik ez a világ, azt mondják, Michelin-csillagos séfek szeretnének lenni, aztán amikor belépnek a konyhába, akkor meg azt mondják, hogy nem akarnak konyhában dolgozni. A szakmának nagy lendületet adott a főzős tévéműsorok megjelenése, de ezt a hátteret nem mutatta be. Az Ételművészben már pontosan látszik, hogy mekkora a feszültség, ez talán az első film, amiben igazán megmutatkozik. Az illúzióval egy picit leszámolva.”

A másik emblematikus „újhullámos” gasztro-sorozat A mackó. A sztori szerint egy fiatal séf visszatér a gyökereihez, a családi vállalkozáshoz, miután évekig a csúcsgasztronómiában dolgozott, és azt látjuk: az étteremnek és neki is változnia kell. Itt őrületes a pörgés, rengeteg a balhé, az összecsapás, amiről a teher alatt nő a pálma mondás jut eszünkbe. „Jöttek a valósághűbb képek a konyha világáról, és ahogy felgyorsult a tempó, a zenék is egyre dinamikusabbá váltak. Ezzel a fajta világgal is tudok azonosulni, de azért én még a szakma szépségét is szeretném élvezni. Szerencsés vagyok, hiszen a fiatalokat oktatva és a magam világából táplálkozva időnként generációkat ugrok át, hogy megértsük egymást”– mondja Zoltán, rávilágítva a gasztronómia fejlődésének rohamtempójára, és az ehhez való helyes viszony kialakításának fontosságára.

Kosztolányi Zoltán, a Góré Étterem szakácsa – Fotó: Góré Étterem / Gönczöl Gábor

Ötezer riksa szaladgál 200 ezer ételhordóval nap mint nap Mumbai városában, és ezek az írni-olvasni nem tudó hangyaszorgalmú emberek minden hiba nélkül juttatják el az ebédeket a háziasszonyoktól a férjek munkahelyére. Vállalatszervezéssel foglalkozó szakemberek a fél életüket odaadnák a titokért, hogyan lehetséges mindez. Annyit tudunk, hogy egy speciális kódrendszer kizárja a hibalehetőséget. Az Ezerízű szerelem című film egyetlen fiktív hibára építi történetét: a megunt feleség ételhordója egy vadidegen özvegy férfihez kerül. Történetesen éppen akkor, amikor Ila egy különleges ételt kreál, hogy színt vigyen a megfakult házasságába, de véletlenül Sajaant varázsolja el. Ők maguk észreveszik a tévedést, és egy különös kapcsolat veszi kezdetét, leveleket váltanak, megismerik egymás életét. És mivel főzni ugyan mindenki tud, de a kezekben kell hogy legyen egy kis varázslat, lassan, szinte láthatatlanul mindkettőjük élete megváltozik. A nő előveszi nagymamája féltve őrzött receptjeit, leporolja eddig gondosan mélyre zárt emlékeit, vágyait. Mindkettőjük életét megváltoztatják az ízek, s az általuk előcsalogatott gondolatok, vágyak, tervek. Semmi sem lesz már olyan, mint előtte. Szívmelengető jelenetek, zenei aláfestés, lassan hömpölygő történet a 14 milliós, nyüzsgő Mumbai lüktetésével fűszerezve.

Őzgerinc a Góré étterem értelmezésében – Fotó: Góré Étterem / Gönczöl Gábor

Miért is szeretjük annyira a gasztrofilmeket? Talán azért, mert maga az élet is erről szól.

Az étkezések valójában átszövik életünket: a keresztelőtől az esküvőn át a temetés utáni halotti torig. Ahogy asztalhoz ülünk, és a készítőjük szeretetével fűszerezett illatos, színes, ízes étkek közösséggé formálnak: értelmet adnak az együttlétnek.

Ez történik Csu úrral, az Étel, ital, férfi, nő családfőjével, a tajvani sztárszakáccsal, aki minden vasárnap egy asztalhoz ülteti három felnőtt lányát. A köztük feszülő ellentétek búvópatakként törnek fel, miközben az asztal roskadásig tele a csodásabbnál csodásabb ételekkel, amelyeknek már az elő- és elkészítésébe is betekintést ad a film. Történjék akár jó, akár rossz, a terített asztal mintegy színtérként szolgál, s az étvágygerjesztő ételek elviszik a fókuszt a személyközi konfliktusokról. A figyelmes néző tán még a pekingi kacsa elkészítését is ellesheti Csu úr konyhájában. Ang Lee Golden Globe és Oscar jelölt filmjében a családi titkokkal és korábbi sérelmekkel küzdő családban egy kissé valamennyien magunkra ismerhetünk.

A stílusváltás ellenére manapság is gyártanak olyan mozikat, amelyekben a korábbi, idealisztikusabb kép jelenik meg. Emellett pedig már teret nyer a fenntarthatóság, a természetközeliség igényének megjelenítése is a konyhaművészetben. Gondoljunk csak a 2022-es Toszkána című filmre, amelyben egy dán séf Toszkánába utazik, hogy átvegye atyai örökségét. Először pusztán csak eladná a birtokot, de aztán magába szippantja a helyi természet illatát, megérzi az örökséggel járó felelősség ízét, az anyaföld vonzását, és persze a paradicsom zamatát is, a kertből. Szemet gyönyörködtető, léleksimogató képek a vidék varázsáról – ez az életérzés sok mai séfet is megihlet, akik szívesen kezdenek karrierbe vidéken, ahol a kiváló helyi alapanyagok egyenesen a termőföldről érkeznek az asztalra. A jó falatért és a meghitt környezetért pedig a vendégek is szívesen utaznak akár távolabbra is, amit egy kicsit talán ezeknek a filmeknek köszönhetünk. 

Ajánljuk még:

A luxusszálló séfje megkérdezte, milyen íze van az anyatejemnek, ha már a hűtőjében tartja

Anyává válni csodálatos dolog: tételmondat. De én a folytatást is tudom: anyává válni csodálatos dolog, ÉS nagyon vicces tud lenni. Na, nem azért, mert az élet ki akar babrálni velünk, amikor porontyokat potyogtat az ölünkbe, hanem, mert bármilyen alapossággal is készülünk erre a szerepre, bőven okoz meglepetéseket. Például önmagunkkal kapcsolatban. Nekem speciel volt szerencsém anyatejes kalandokban – szó szerint – fürdeni, és néha másoknak is jutott bőven az élményből.  

 

Már követem az oldalt

X