Hős

Suhajda Szilárd tiszta mászása: a hegy előtti tisztelgés és alázat egy formája

Suhajda Szilárd idén március 23-án indult útnak Nepálba, hogy a Kyocera Everest 2023 Expedíció során tiszta mászással jusson fel a világ legmagasabb csúcsára, 8 848 méterre. Ma már rengetegen próbálkoznak a Mount Everest megmászásával, akár (szinte) teljesen laikusként is befizethetünk egy utazási iroda szervezett túrájára, hogy eljussunk az alaptáborba vagy még feljebb. Mindez azonban össze sem hasonlítható azzal, amire Szilárd vállalkozott.

A hegycsúcsok elérése, meghódítása ősidők óta vonzza az embert. A képzőművészetben a hegyek mindig is a tisztaságot, a jóságot jelképezték; csendet, az elvonulást a világ zajától, a civilizáció romlottságától. A hegyek az égbe nyúlnak, a mennyország felé. Nem véletlenül hittek abban már az ókori görögök is, hogy isteneik egy hegy tetején laknak. Az odavezető út pedig a valóságban és átvitt értelemben is a fejlődést, önmagunk meghaladását, a küzdelmet, kitartást szimbolizálja.

Hegymászás során az adott pillanatban kell létezni. Azonkívül, hogy egymás elé tesszük a lábunkat, figyelnünk kell a minket körülvevő természetre, az időjárásra, a domborzati viszonyokra. Így van ez egy egyszerű túrán is, de hatványozottan igaz mindez a magashegyi expedíciókon. Ebben a környezetben az embernek eggyé kell olvadnia az őt körülvevő környezettel, és az éberség mellett át kell adnia magát a természet erőinek. Muszáj megérteni, hogy csupán parányi részei vagyunk a nagy egésznek, amit nem uralhatunk. Nem hódíthatjuk meg a természetet, hanem csak bebocsátást kérhetünk. A hegyen csupán vendégek vagyunk.

Mit jelent a tiszta mászás?

A tiszta mászás a hegymászás legősibb formája. Ebben a műfajban – amit mára nagyon kevesen képviselnek – a mászó nem használ külső segítséget, vagyis pótlólagos oxigén nélkül próbál meg feljutni a csúcsra. Ezen felül Szilárd egyéb segítséget sem vesz igénybe: nem alkalmaz teherhordókat vagyis serpákat, az alaptábor elérése után mindent a saját erejéből old meg. Ő viszi fel a magashegyi táborokba az összes szükséges felszerelést, magának alakítja itt ki a sátorhelyét, gondoskodik az élelemről, vízről. Egyedül, teljes autonómiában mászik, mindent döntést önállóan hoz meg.

Ha sikerül Suhajdának elérnie a célját, ő lesz az első magyar mászó, aki oxigénpalack használata nélkül jut fel az Everest tetejére. Ez világviszonylatban is óriási teljesítménynek számít. Földünk legmagasabb pontjára eddig mintegy 13 500-an jutottak el, ebből viszont mindössze 200-an vannak, akik nem használtak palackot, és ezeknek is töredéke, akik serpa segítsége nélkül indultak útnak. Tavaly a Lhoce expedíció során az alaptáborban mintegy ezer ember tartózkodott a kisegítő személyzettel együtt. Ebből csupán ketten voltak, akik pótlólagos oxigén és teherhordók hozzájárulása nélkül vágtak neki az útnak. Szilárd volt az egyik.

A sportoló számára tehát nem új ez a mászásforma. 2019-ben szintén tiszta mászással jutott fel a K2 tetejére, első magyarként, majd 2022-ben a Lhoce csúcsán járt. Vagyis a világ öt legmagasabb nyolcezreséből kettőt már sikerült elérnie. Ez hatalmas tapasztalatot jelent mászótechnikában, a magashegyi körülményekhez való alkalmazkodásban. Szilárd tisztában van azzal, hogy mire kell számítani fizikailag és pszichésen is, mégsem bízhatja el magát. Hiszen ebben a közegben az a plusz 200 méter magasságkülönbség is, ami például a K2 és a Mount Everest között van, rengeteget számít. 7 500 méter felett, vagyis a halálzónában, minden egyes eltöltött percnek jelentősége van: az ember egyfajta önkívületi állapotban, az öntudat és a révület határán mozog, kockáztatva a végső kimerülést, a végtagfagyást és a magaslati betegség jelentkezését. Ráadásul a természet erőinek is ki van szolgáltatva a mászó:

bármikor jöhet egy vihar, lavina, kőomlás vagy jégesés, ami végzetes lehet.

Szilárd az indulás előtt így nyilatkozott erről: „Lehetünk bármily határozottak és tapasztaltak, szakmailag és fizikailag felkészültek, és ha bátran azt is hisszük, hogy minden megvan bennünk a sikerhez, akkor sem lehetünk biztosak! Végső soron a Hegy fogja eldönteni, mi lehetséges és mi nem. Ha mi készen is állunk a feladatra, nem mi fogunk irányítani odafent. Minden tőlem telhetőt megteszek, vitathatatlanul, de csakis alkalmazkodni tudok. Figyelmesnek és mindvégig ébernek kell lennem! Nincs hatalmunk abban a magasságban. Erőnk is alig.”

Miért választja ezt valaki?

Joggal merülhet fel bennünk a kérdés, hogy ha ennyire veszélyes ez a mászásforma, érdemes-e kockáztatni? Miért vág bele valaki? A válasz szerintem egyértelműen a szenvedély és az alázat. Szenvedély, ami újra és újra a hegyre vonzza az embert. Megtapasztalni a csodát: a látványt, ami eléd tárul, a kihívást, hogy eggyé válj a természettel, átéld, hogy része vagy az univerzumnak. És persze a sikerélmény okozta eufória sem elhanyagolható, amit egy megvalósított expedíció jelent. A magashegyi mászók arról szoktak beszámolni, hogy odafent lecsupaszodnak a dolgok, másfajta tudatállapotba kerülnek, átértékelődik bennük sok minden, mert ott senki nem tudja megjátszani magát. Ezek a megélések pedig akkor is hatással vannak rájuk, amikor visszatérnek a hétköznapokba.

Ugyanakkor a tiszta mászás az alázat egy formája is, tisztelgés a hegy előtt. Szilárd többször fogalmazta meg, hogy szerinte nem lehet meghódítani a hegyet: egy

sikeres csúcsmászás során nem az ember győzedelmeskedik, hanem a hegy fogadja be őt, és engedi fel legmagasabb pontjára.

Épp ezért tiszteletben kell tartani a természetet, és fenntartható módon mászni. Ezt jelenti Szilárd számára a teljesen tiszta mászás: nincsenek külső segítségek, hegyi vezetők vagy serpák, nincs szemetelés, nincs plusz oxigén. Csak ő létezik és a hegy.

Az alázatot hivatott kifejezni a pudzsa szertartás is, amely előtt Szilárd nem indult el az alaptáborból. A pudzsa egy szanszkrit szó, jelentése dicsőítés, imádat. A hinduizmusban és a buddhizmusban is megjelenik ez a rituálé, amely során a hívők megtisztulnak és leborulnak az istenek előtt. A nyolcezres expedíciók előtt gyakran így kérik a mászók a hegyet, hogy legyen velük kíméletes, és engedje fel őket a csúcsra. A hegyre érkező láma az imádságok ritmikus szövegét kántálva a mászókat és az oltárnál elhelyezett kellékeket, személyes tárgyakat is megáldotta. Ez volt az indulás előtti utolsó szükséges lépés. Az égiek is engedélyüket adták, hogy a Föld Istenasszonyának is nevezett hegyre léphessen Szilárd, és megkísérelje azt, ami még csak nagyon keveseknek sikerült a történelem során.

Az eddigi tiszta csúcsmászások elenyésző száma alapján érzékelhető, mekkora teljesítmény sikerre vinni egy ilyen expedíciót. Szilárd mégsem tekinti magát hősnek.

Gyakran hangoztatja, hogy ő ma is ugyanaz az egyszerű alföldi srác, aki mindig is volt. Sem magát, sem a többi mászót nem tartja hősnek, hiszen a sikerhez nagyfokú szerencsére is szükség van. Vallja, hogy sokkal inkább heroikus az, amit a családja csinál. Ők itthonról támogatják, és várnak rá, sokszor információ nélkül, bizonytalanságban. Rájuk gondol a hegyen is, a nehéz pillanatokban. Az expedíció csúcspontja szerinte nem az, amikor fent áll a hegy tetején, hanem a hazatérés pillanata, amikor újra megpillantja a szeretteit. Így lesz kerek egész a küldetés.

Szilárd jelenleg az akklimatizációs köröket járja, szoktatja szervezetét a magashegyi viszonyokhoz. Várhatóan három ilyen körre lesz szükség, majd ezt követően, ha az időjárás is lehetővé teszi, május második felében kerülhet sor a csúcsmászásra, június elején pedig a hazaérkezésre. Addig is mesél folyamatosan Facebook-oldalán. Amennyiben sikerül véghez vinnie a tervet, az a magyar és a nemzetközi hegymászó közegben is kiemelkedő jelentőségű lesz.

Nyitókép: Suhajda Szilárd | Facebook

Ajánljuk még:

Halvány mályvarózsa – egy ritka gyógynövény a mezők sűrűjében

Amikor kirándulni vagy túrázni indulnak a családok, a legtöbbször olyan útvonalakat keresnek, ahol különféle látványosságok, nevezetességek, kiemelkedő esztétikumok vagy nagyobb látogatóközpontok, bemutatóhelyek kapnak helyet. Ezért sokak számára kiesnek az olyan valóban természetes élőhelyek, amelyek igazi kincseket, fajritkaságokat rejtenek magukban. Pedig a mezők, rétek, bozótosok és erdőszélek háborítatlan ösvényein járva magunk is felfedezőkké válhatunk, és egy-egy kaland alkalmával még házi patikánkat is gazdagíthatjuk – akár olyan fajokkal is, amelyeket a gyógynövényboltokban sem igen láthatunk.