A környezettudatos öltözködés 5 alapszabálya

GolfÁramlat

A környezettudatos öltözködés 5 alapszabálya

Bármennyire kényelmes, hogy viszonylag olcsón, akár havonta frissíthetjük a ruhatárunkat a fast fashion márkáknak köszönhetően, egyre többen hívják fel a figyelmet a folytonosan megújuló gardróbunk sötét oldalára. Gyerekmunkások, alacsony fizetések és környezeti károk. Általában nem ugrik be a környezetvédelem kiemelt témái hallatán a ruhavásárlás, pedig az olaj- után a divatipar a legszennyezőbb a világon.

Ruhára persze mindig szükség volt, de az utóbbi két évtizedben alaposan megváltoztak az öltözködési szokásaink, legfőképpen fogyasztói szempontból. Emlékszem általános iskolában, de még középsuliban is egy-egy vásárlás eseményszámba ment. Amikor valamire szükség volt, célirányosan mentünk, főleg akkor ha a korábbi darabot kinőttük vagy éppen évszakváltás jött. Ehhez képest az utóbbi időben azon kaptam magam, hogy akkor vásárolok, ha különösen jó vagy rossz kedvem van. Persze nyilván benne van az életkori váltás, meg az is, hogy megváltoztak az árak De a globális adatok alapján nemcsak az én öltözködési szokásaimban állt be változás.  Négyszer annyi ruhát vásárolunk, mint húsz éve, ráadásul a megvett darabok nagy része átlagosan mindössze 5 hétig marad a szekrényünkben.

Évente 80 milliárd ruhát gyártunk, azaz 400 százalékkal többet, mint a kétezres évek elején.

Ennek a hatalmas mennyiségű ruhaneműnek, nemcsak az utóélete, de már az előállítása is káros a környezetre. Miközben a világon az egyik legnagyobb hiánycikk az ivóvíz, egy pamutpóló elkészítéséhez 2700 liter szükséges belőle. És akkor még nem beszéltünk a rengeteg vegyszerről, amik a gyapottermesztés során a talajba és az ivóvízbe, a gyártás későbbi folyamatában pedig közvetlenül a termékekbe kerülhetnek.

Mire érdemes figyelni öltözködéskor, ha zöldebbek szeretnénk lenni?

A jó hír, hogy nagy ruhaipari cégek is érzik már: hosszú távon nem fenntartható a rendszer. A Dirty Laundry (Piszkos mosoda) című jelentés megjelenése után sorra vállalták, hogy változtatnak az eljárásaikon. A Nike és a Puma például megígérte, hogy 2020-ig kiiktatja a mérgező termékeket a gyártási folyamatából. A H&M és a C&A céljául tűzte ki, hogy a következő évtizedben csak olyan anyagokat fog használni, amik újrahasznosított vagy fenntartható forrásból származnak.

Amíg a jól csengő ígéretek beváltására várunk, addig sem kell ölbe tett kézzel ülnünk. Nem kell lemondanunk sem a változatos öltözködésről, sem az új ruhák okozta örömről, de egy kis tudatossággal, vásárlóként személyes szinten is hozzájárulhatunk az úgynevezett fenntartható divat kialakulásához!

 
 Unsplash

  1. Nézd át a szekrényedet!

És a barátaidét is! Bár elég megúszós tanácsnak tűnik, ha jobban belegondolunk, több lehetőség rejlik benne, mint elsőre hinnénk. Az ízlésünk – és legyünk őszinték a testünk is – folyamatosan változik, így bőségesen találhatunk olyan ruhákat a szekrényünkben amiket már nem hordunk, vagy éppen nem jönnek ránk. Egy alapos szortírozás után akadhatunk olyan darabokra, amiket ezer éve nem hordtunk, de újra megtetszik, vagy készíthetünk válogatásokat is. A ruhacsere lényege, hogy ami nekünk már nem kell, másnak még kellhet, és fordítva. Barátokkal összeállva

úgy frissíthetjük a ruhatárunkat, hogy közben nem nő a szekrényünk mérete, csak azoknak a daraboknak a száma, amit szívesen felveszünk.

Kicsit nagyobban gondolkodva ugyanezt az elvet követve számtalan közösségi vásárt találhatunk.

2. Vásárolj használt ruhát!

Szerencsére már rég elmúltak azok az idők, hogy kínos lenne turkálóból öltözni. Sőt, kifejezetten pörög a használtruha-piac. Nemcsak second hand vagy vintage boltok között válogathatunk, hanem az interneten is számos lehetőség kínálkozik Facebook csoportok és online áruházak formájában. Bár általában több időt és energiát kell befektetni a megfelelő ruhadarab megtalálásába, cserébe szinte biztosak lehetünk benne, hogy az aktuális szettünk nem jön majd szembe az utcán. Vintage ruhák esetén további előny, hogy általában régebbi, de minőségi darabokról van szó, amik hosszabb távra készültek, ráadásul valószínűleg kész történetük van, mire hozzánk jut.

 Unsplash 
 
 
3. Gondold át, mire van szükséged!

A huszonegyedik századi ember ruhavásárlási szokásaival kapcsolatban az egyik legnagyobb probléma a túlfogyasztás. Olyan árukat is megveszünk, amiket egyáltalán nem, vagy csak nagyon ritkán fogunk hordani, pusztán azért, mert olcsó. Éppen ezért a mennyiség helyett, inkább a minőségre érdemes helyezni a hangsúlyt. Vásároljunk kevesebbet, de azt hordjuk többet és hosszabb távon! Próbáljuk meg úgy összeállítani a ruhatárunkat, hogy a darabok könnyen kombinálhatóak legyenek. Mindemellett próbáljuk kerülni az impulzív ruhavásárlást. Se egy sikeres, se egy stresszes nap után nem érdemes „megajándékozni” magunkat egy-egy közepesen hasznos ruhadarabbal csak a vásárlás öröméért. Mielőtt pénzt adnánk ki, tegyük fel magunknak a kérdést: legalább harmincszor biztosan viselni fogom az adott darabot? Ha a válasz nem, legyünk erősek és mondjunk nemet a ruhára!

4. Figyeld a márkát!

Ha környezettudatosak szeretnénk lenni, sosem nyúlhatunk mellé, ha nem frissen készült ruhákat veszünk. Ugyanakkor abban az esetben is vásárolhatunk zölden, ha új ruhadarabokat szerzünk be. Ilyenkor érdemes utánanézni a kiszemelt darab márkájának. Alapvetően

a ki, miből és hol készíti kérdéshármasnak hasznos utána olvasni a vásárlás előtt.

Legideálisabban akkor járunk el, ha itthoni tervezők ruhái közül válogatunk, akik környezetbarát vagy újrahasznosított anyagokból gyártják termékeiket az országon belül, hiszen ebben az esetben hagyjuk a legkisebb ökológiai lábnyomot magunk után.

5. Minimalizáld a hulladékot!

Felszín és mélység – Dolgok, amiért sokkal jobb a húsvét, mint a karácsony
Akárhogy is nézzük, a húsvét feleannyira sem jó brand, mint a karácsony. Nem kell igazán vallásosnak lenni ahhoz, hogy tudjuk, karácsonykor a kis Jézus megszületését ünnepeljük. Letisztult üzenet. Főleg, ha még hozzávesszük, hogy az utóbbi időben a karácsony egyszerűen a szeretet ünnepévé vált. Még letisztultabb. Ehhez képest a húsvét? Ott van Jézus halála, aztán a feltámadása, a bűneink megváltása. Sok. Nem is beszélve arról, hogy az egészhez mi közük van a nyulaknak. Marketing szempontból tehát a húsvét alulmarad a karácsonnyal szemben, de ettől még (vagy éppen ezért) sok olyan vonása van, amik miatt szerethetőbb ünnep!

 

Nemcsak a vásárlást érdemes átgondolni, de azoknak a ruháinknak a sorsát is, amire már nincs szükségünk. Az első pontban említett gardróbrendezés egyrészt amiatt fontos, hogy régebbi ruháinkat újra becsempésszük az öltözetünkbe, másrészt viszont áttekintve a ruhatárunkat felmérhetjük, hogy mi hiányzik belőle, mire van valóban szükségünk. Azokat a göncöket, amik egyik előbbi kategóriába sem illenek bele, szintén környezettudatosan próbáljuk meg továbbadni! A textilhulladékok kreatív felhasználására itthon is több alapítványt találhatunk, amik kreatív módon újrahasznosítják feleslegessé vált ruháinkat más használati eszközök formájában.