Ideje rákapnunk a halra! Egészségünk és a magyar hal érdekében is!

Gasztro

Ideje rákapnunk a halra! Egészségünk és a magyar hal érdekében is!

Lehetnénk sokkal bátrabbak is halfogyasztás terén, hiszen a magyar vizekből asztalunkra kerülő halakból még exportra is jut – erre figyelmeztet a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet, valamint az Agrármarketing Centrum idei halas kampánya. Az éves halmennyiség 40 százalékát a karácsonyi ünnepek táján fogyasztjuk el, de semmi nem indokolja, hogy az év többi részében ne rendszeresíthetnénk e koleszterinszegény és jótékony zsírokban gazdag fehérje fogyasztását. Az újévi fogadalmaink között nyugodtan szerepelhet halfogyasztásunk növelése is, hiszen ezzel egészségünket és a magyar termelőket is támogatjuk.

A magyar hal kiváló minőségű és egészséges. A kiemelt halfogyasztási időszakban érdemes tudatosan vásárolni, és lehetőleg itthon megtermelt édesvízi halakból készült ételeket tenni a karácsonyi asztalra. A METRO Magyaroszág Gasztroakadémiája adott otthont a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet és az Agrármarketing Centrum közös rendezvényének, amelyen Dr. Nobilis Márton az Agrárminisztérium államtitkára elmondta, hogy ez az időszak kiemelten fontos a haltenyésztők, az eladók számára, hiszen az összes hazai halfogyasztás 40 százaléka realizálódik karácsony körül, az egyes termelők esetében pedig saját éves halértékesítésük 70 százalékát is elérheti.

A METRO karácsony előtti halpultja – Fotó: Németh Róbert / Roggs Fényképészet

Hozzátette:

a magyar halfogyasztás mértéke lassan emelkedik: az egy főre jutó éves mennyiség 5,7 kilogrammról 6,7 kilogrammra nőtt az elmúlt években.

A Kapj rá! kampány 2013 és 2020 között 24 százalékkal növelte a magyar halfogyasztást, de az európai mezőnyben még mindig a sereghajtók között vagyunk e tekintetben.

A METRO karácsony előtti halpultja – Fotó: Németh Róbert / Roggs Fényképészet 

Semmi sem indokolja ugyanakkor, hogy az egyik legősibb magyar táplálékunk, a hazai vizekből származó, jó minőségű hal ne szerepeljen rendszeresen a magyar családok asztalán, hiszen exportra is jut belőle – emelte ki Dr. Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elnöke. Éves szinten 16 ezer tonna halat termel a magyar haltermelői ágazat főként a Dunántúlon és az Alföldön működő 100-120 halgazdaságban, ahol közel 3 ezer munkavállaló dolgozik. A tavalyi év csapadékos időjárása kedvezett a halastavak vízminőségének, azonban az aszályos nyár komoly kihívások elé állította a gazdákat: a halak egy része elpusztult, a megmaradt állomány egyedei pedig a szokásosnál nagyobbra nőttek.

Idén tehát a halas pultokon a szokásosnál nagyobb méretű halakra számíthatunk.

Dr. Németh István azt is elmondta, hogy a karácsony táján hagyományos ponty teszi ki a szezonális halfogyasztás 81 százalékát, de a termelők és a boltok kínálatában a többi, magyar vizekből származó, kiváló minőségű halfajta is megtalálható. Választhatjuk a szálkamentes afrikai harcsát, a szürke harcsát, a keszegféléket, süllőt, kárászt, a növényevő fajok közül pedig a busát és az amúrt. A lényeg, hogy magyar halgazdaságból származó hal kerüljön a magyar családok asztalára, hiszen ezzel egyszerre támogatjuk egészségünket és a magyar termelőket, ugyanakkor a fenntarthatóság szempontjai szerint is helyesen választunk.

A METRO karácsony előtti halpultja – Fotó: Németh Róbert / Roggs Fényképészet 

A Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) az Agrármarketing Centrummal közösen indított Kapj rá! kampányának és a MA-HAL Halpéntek kampányának sikere után a két szervezet folytatja a hal népszerűsítését egy új, gasztronómiai kampány keretében.

Az új, gasztronómiai kampány célja megmutatni a magyar fogyasztóknak, hogy a klasszikus magyar halas fogások mellett még milyen különleges ételféleségeket lehet elkészíteni a magyar halból. 

A MA-HAL elnöke azt is kiemelte, hogy jelenleg a magyar halágazat termelése bőven meghaladja a magyar fogyasztás igényeit, ezért expotra is bőven jut a hazai halból. Szállítunk halat Romániába, Ausztriába, Németországba, Olaszországba – még az idei közepes haltermelési volumen mellett is.

Az ágazat kihívásai mellett ugyanakkor azt is fontos látni, hogy

a MA-HAL olyan védett fajok életterének megőrzésében és a fajok egyedeinek táplálásában is szerepet vállal, mint a kormorán és a vidra,

amelyeket a szakmai szervezet saját költségén tart vizes élőhelyeiken.

 

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója többek között a magyar halfogyasztás fenntarthatósági vonatkozásaira hívta fel a figyelmet, hangsúlyozva, hogy a magyar halágazatot csakis a magyar emberek tudják fenntartani, ugyanakkor a magyar halászok kulcsszerepet játszanak a magyarországi vizes élőhelyek ökoszisztémájának megóvásában. További érv a hazai vizekből származó halak fogyasztására, hogy ezek ellenőrzött forrásokból származnak és tökéletesen megfelelnek minden élelmiszerbiztonsági követelménynek.

Halászlé – Fotó: Németh Róbert / Roggs Fényképészet  

Az AMC ügyvezető igazgatója azt is elmondta, hogy egy a magyar fogyasztók körében végzett kutatásból kiderült, hogy

a magyarok 90 százaléka nyitott a halfogyasztásra, azaz a legtöbb magyar szívesen enne több halat,

ami bizakodásra ad okot, ahogy az is, hogy az öt, jelenleg legnépszerűbb halfajtából három magyar édesvízi hal.

Ondré Péter ugyanakkor egy tévhit eloszlatását is fontosnak tartja: az európai halfogyasztás sereghajtói között tengerparttal rendelkező országok is szerepelnek – például Románia, Bulgária –, a legnagyobb halfogyasztók között pedig van olyan is, amelynek nincs tengerpartja – például Luxemburg –, tehát a halfogyasztásunkat nem befolyásolják strukturális tényezők. Vagyis nincs okunk mellőzni a halat étrendünkből, különösen ha egészségtudatos szemlélettel kialakított életmódot szeretnénk élni.

Harcsapaprikás túrós csuszával – Fotó: Németh Róbert / Roggs Fényképészet   

Dr. Kápolna Beáta, a METRO Magyarország beszerzési igazgatója arra is felhívta a figyelmet, hogy a hazai piacon 30 éves nagyáruház-lánc a magyar vendéglátóipari szektor 80 százalékának rendszeres beszállítójaként és a magyar fogyasztók állandó partnereként gondoskodik a lehető legjobb minőségű, friss választékról.

A halkategória a METRO egyik büszkesége hazai és nemzetközi szinten egyaránt: közel 1600 tonna halat forgalmaz ma Magyarországon, aminek közel 33 százaléka megbízható, fenntartható magyar halgazdaságokból származó magyar hal.

A METRO karácsony előtti halpultja – Fotó: Németh Róbert / Roggs Fényképészet  

Ne feledjük hát, hogy bár jelenleg a magyarok számára a halfogyasztás kiemelten a karácsonyi időszakra koncentrálódik, de érdemes egész évben halat fogyasztani magas omega-3 zsírsav, foszfor-, jód-, fluor-, szelén-, vas-, kálium- és kalcium-, valamint A-, D-, B2-, B6-, és B12-vitamin-tartalma miatt. A hal fogyasztása csökkenti a szívroham kockázatát, sokat segíthet például a stressz leküzdésében vagy a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, csökkenti az időskori szellemi leépülés kockázatát és jól beépíthető a diétás étkezésbe is. 

Nyitókép: 123RF

Ajánljuk még: