Először is tisztázandó, hogy mi az: valahol otthon lenni a világban. Vagy: hogy mi nem az. Például lábunkat az asztalra vetve, egy pohár sörrel a kezünkben a komputerünkbe bambulva meglehet, hogy otthonosan érezzük magunkat, de aligha ilyesmi járt Tamási Áron fejében, amikor regényét írta.
Magunkra zárva az ajtót, kirekesztve a külvilágot, külön bejáratú személyes hajlékunkat bevehetetlen erődként őrizvén szintén nem Ábel nyomdokán haladunk. Valljuk be, nekünk magyaroknak van szembenézni valónk ezzel a jelenséggel. Ezeréves habitusunk, hogy rácsapjuk a spalettát a világra és elmenekülünk otthonunk mozdulatlanságába – a bűnös passzivitásba (tegyük hozzá gyorsan: mindig meg is isszuk a levét).
Otthon lenni a világban azt jelenti, hogy fel merjük tenni magunknak a kérdést: kik is vagyunk valójában.
Azt jelenti, hogy kitárjuk házunk ajtaját és vele az elménket, elindulunk, hogy megismerjük és befogadjuk a környező világot – és így megtaláljuk saját, személyes helyünket benne. Nem érezhetjük magunkat otthon, ha nem kelünk útra – és értelmetlen az út, ha nem az otthonunkhoz vezet.

Fotó: 123RF
Aligha profán a gondolat, ami mindebből következik – nevezetesen az, hogy a kerékpározás jóval több, mint testedzés. Míg egy gépkocsival a két pont közötti távolságot hidaljuk át, addig egy kerékpárral a szó ezerszeres értelmében „úton vagyunk”. Közvetlen kapcsolatba kerülünk a világgal, a benne lakó emberekkel, a Természettel, és a magunk erejéből juthatunk csak előre, nyitott, szabad tudattal, új ismeretek befogadására készen. A kerékpározás tudattalanul is annak a kifejeződése, hogy kik vagyunk valójában.
És ettől függ az is, hogy milyen bringát választunk magunknak. Mert ha otthon akarunk lenni a világban, kerékpárt kell választanunk. Az első lépések korántsem egyértelműek. Jobb, ha rászánjuk a szükséges időt. Mára a mérnöki lelemény a kerékpárok tucatnyi fajtáját fejlesztette ki, és aki egy kicsit is elmélyül kerékpár és kerékpár különbözőségében, hamar rájön, hogy nem üres marketing-fecsegésről van itt szó.
A legtöbben például a túrakerékpárok mellett teszik le a voksukat, nem tudva, hogy az országúti bringák endurance névre hallgató alfaja sokkal nagyobb teljesítményt biztosít használójának, megtartva a kényelmet, kitágítva a bejárható távolságot és fokozva a közben átélt kerekezős élményt. Az elektromos bicikliknek rengeteg előnyük van, de számos hátrányuk is – ilyen például a súlyuk, amit a motoros rásegítés ellensúlyoz ugyan, de mégis csak arra megy el az akkukapacitás egy része, hogy a saját tömeg hátrányait semlegesítse.

Fotó: 123RF
Egy pehelykönnyű karbonvázas kerékpár nyergében sík terepen biztosan gyorsabbak leszünk, messzebbre jutunk, és az emelkedőkön sem maradunk le, feltéve, hogy építünk magunknak egy kis állóképességet. És miért ne akarnánk magunknak egy kis kondit, nem igaz? A mountain bike-ok óriási népszerűsége nem véletlen, de az elmúlt évtizedben megjelentek mellettük az ún. gravel bike-ok, amelyek az országúti versenybringák geometriáját hangolják terepezésre, így ma már az is összetett kérdés, hogy melyiket válasszuk a göröngyös erdei utakra.
Kezdő lépésként legyenek kérdéseink: kik vagyunk, milyen szerepet tölt be a kerékpár az életünkben, és milyen bringás válhat majd belőlünk az évek során.
Ha tehetjük, próbáljunk ki minél több kerékpárfajtát.
Sajnos ebben hazánk nem áll a legjobban, kevés igazi tesztbringa áll rendelkezésre a boltokban. És ez mindjárt el is vezet a következő fontos szemponthoz: találjuk meg a megfelelő kerékpárüzletet, és benne azt a szakembert, aki türelemmel és okos tanácsokkal segít nekünk átevickélni kezdeti bizonytalanságunkon. Hiába tetszik meg egy kerékpár külsőre – ha az eladó nem osztja meg önzetlenül a tudását vagy türelmetlen velünk, könnyű szívvel álljunk tovább. Rengeteg bajtól kíméljük meg magunkat.

Fotó: 123RF
Annak az esélye, hogy minden körültekintésünk ellenére le akarjuk majd cserélni kiválasztott kerékpárunkat egy éven belül, így is óriási. Az első időszakban annyi tapasztalatot és új tudást halmozunk fel, annyival szélesebb rálátásunk lesz a kerékpárok világára, hogy óhatalanul válaszúthoz érkezünk újra. Jobb, ha előre kalkulálunk ezzel, és már az első kerékpár vásárlásánál nyíltan beszélünk erről a kereskedővel. Fontos tudni, hogy milyen feltételek mellett választhatunk egy másik, esetleg fejlettebb bringát, ami most már jobban illik időközben megszerzett rutinunkhoz (például beszámítják-e a boltban előzőleg vásárolt kerékpárt vagy milyen további típusai vannak a választott márkának?).
Amikor a kerékpárra szánt büdzsénket tervezgetjük, szintén vegyük fontolóra ezt az eshetőséget. Esetleg költsünk kevesebbet az első bringára, tudva, hogy az csak eszköz lesz életünk kétkerekűjének megtalálásához. Készüljünk fel rá, hogy csak veszteséggel tudunk túladni „belépő” bringánkon. Természetesen léteznek azok a kerékpárok, amik egy életen át elkísérnek hűséges társként. Kis szerencsével rátalálhatunk egy ilyenre – akár az első vásárlásnál is.
Ebben a cikksorozatban hamarosan bemutatunk néhány legendás kétkerekűt, amelyekkel jó eséllyel nem lövünk mellé. Ha használt kerékpárt választunk, csakis tapasztalt bringás segítségével tegyük. A használt bringák között eligazodni külön szakértelmet kíván, a kecsegtető ajánlatok mögött fájdalmas buktatók rejtőznek. Hamarosan ezzel a témával is részletesen foglalkozunk.

Fotó: 123RF
Vegyük fontolóra a következőket:
1. Ne értékeljük alul magunkat, amikor bringát választunk – próbáljuk előre elképzelni fejlődési görbénket! Például ne gondoljuk automatikusan azt, hogy nekünk csak a szép és kényelmes túrakerékpárok felelhetnek meg. Igaz ugyan, hogy fonott kosár is szerelhető rájuk, de az üléspozíció vajmi kevéssé segíti az előrehaladást, légellenállásunk pedig komoly hátrány lesz majd. Fedezzük fel bátran a „vadabb” bringák világát: az országúti, gravel- vagy mountain bikeok között rengeteg kényelmes, a kedvtelésből kerékpározók számára is könnyen és örömmel használható változat létezik.

Valter Attila országútikerékpár-versenyző a bringáján – Fotó: Valter Attila Facebook oldala
2. Ne értékeljük túl magunkat! Valter Attila Cervélo S5 versenykerékpárja a világ egyik legszebb és leggyorsabb kétkerekűje – megvásárolható ugyan Budapest kiváló kerékpáros bázisán, a Grintában, de kezdőként lehet, hogy száz métert sem tudnánk menni vele, mivel a használatához megfelelő technika és tapasztalat szükséges. Pénzzel nem lehet megváltani a tapasztalatszerzés, a fejlődés erőfeszítéseit. Szinte biztos, hogy nem a legdrágább bringa lesz a nekünk megfelelő.

A Cervélo S5 versenybringa – Fotó: cervelo
3. Fedezzük fel önmagunkat! Az önmagunkba tekintés mindenkor hasznos lelki és szellemi gyakorlat. Engedjük, hogy új kerékpárunk segítő eszköze legyen ennek a folyamatnak, hiszen a kerékpározás hatása a mentális egészségre kimagasló. Ha például úgy érzed, hogy zsákutcába jutottál, azonnal keress magadnak kétkerekűt! Meglátod, igaz a mondás: a bringád te vagy.
Következő cikkünkben a különböző kerékpárfajtákat vesszük majd górcső alá, hogy ki-ki megtalálhassa saját különbejáratú csodajárgányát.
Találkozunk szombatonként! Ne feledjétek: amikor a pedált tapossátok, a Földet hajtjátok körbe!
Nyitókép: 123RF
Ajánljuk még: