Filléres egészség: ezek a legtutibb immunerősítő csírák

Egészség

Filléres egészség: ezek a legtutibb immunerősítő csírák

Igazi kert nélkül is lehet kiskertünk, mondjuk a konyhában. Elég, ha van egy jó csíráztatónk!

Elfogadott tény, hogy több krónikus betegség kialakulása összefüggésben áll az egysíkú táplálkozással. Az egészség egyik sarokköve a helyes, tápanyagban gazdag táplálkozás. A kiegyensúlyozott, vitaminokban, ásványi anyagokban, antioxidánsokban, enzimekben, zsírsavakban és rostokban bővelkedő étrend ugyanúgy szükséges a test és a szellem egészséges működéséhez, mint az elfogyasztott kalóriák a fizikai aktivitáshoz.

A változatos, tápanyagban gazdag étrend a mentális egészség és jóllét elérésének kulcsa.

Segít fenntartani az energiaszintet, mérsékli a hangulatingadozást, növeli a szellemi és lelki tűrőképességet.

Tavasszal a lakás napfényes részén, ami nálam a konyhaablak, előszeretettel nevelek csírákat, hiszen áldásos hatásuk ősidők óta jól ismert. Magas a vitamintartalmuk, jelentős az aminosav-, az enzim-, az antioxidáns- és az ásványianyag tartalmuk, és ezáltal fontos, értékes – és nem utolsósorban finom – tápanyagforrást jelentenek.

Vannak közöttük lágy, markáns, pikáns és kifejezetten csípős ízűek is. Kedvünkre válogathatunk a gabonafélék (pl. búza), a hüvelyesek (mungóbab), a zöldségfélék (póréhagyma, hagyma, brokkoli, retek), és a fű- és lucernafélék csírái között. Rengeteg mag van, amit csíráztathatunk, csupán napi kétszeri átöblítést igényelnek, hogy a penész- és egyéb gombák ne szaporodjanak el, és pár nap múlva (ez persze csírafüggő) frissen fogyaszthatjuk őket.

Elsőnek próbálhatjuk kis tálkában, nem nagy anyagi ráfordítással, de műanyag, vagy akár nagyon szép kerámia csíráztatókat is találunk webshopokban. Az edények, tálak nagy előnye, hogy nem tárolják feleslegesen a vizet, melyben megposhadhatnak a magok, hanem, mivel lyukacsos az aljuk, a felesleges víz le tud folyni a csíráztató tál aljába.

Lássuk, melyek a legjobb immunerősítő csírák:

Búza – tisztítja a májat, egyensúlyban tartja a vérnyomást, elősegíti a vércukor szinten tartását, és segíti az emésztést. Gyulladásgátló, baktériumölő hatású, és nagyon jól erősíti az idegrendszert is.

Napraforgó – A fogyókúrázók legkedveltebb csírája. Kellemes ízű, magas jódtartalmú, vízhajtó. Igen sok foszfort, kálciumot, fehérjét és E-vitamint tartalmaz. Az összes fontos aminosavat tartalmazza, méregtelenítő, tisztító hatású. Magas rosttartalma az egészséges bélflórát kiválóan táplálja.

Póréhagyma – Egyesíti a hagyma és a fokhagyma élettani hatásait. Emésztőszervekre jótékony hatású, természetes antibiotikum. Tisztítja a véráramot és a májat.

Retek – Tisztító, méregtelenítő, immunerősítő hatású. Tisztítja a légzőszerveket, vizelethajtó hatásának köszönhetően pedig tisztítja a húgyutakat és a vesét is. Mindemellett magas foszfortartalmú vegyületei elmulasztják a pattanásokat, tisztítják, szépítik a bőrt is.

Zsázsa – Gyógyhatása miatt ősidők óta nagyra becsülik. Az antioxidánsok (A-, C-, E-vitamin, béta-karotin és szelén) erősítik az immunrendszert, késleltetik az öregedést, csökkentik a gyulladást a szervezetben. Magas klorofiltartalmának köszönhetően tisztítja és megújítja a vért is.

Ha csíráztatunk, nem kell megvárnunk, míg zöld hajtást ereszt a növényke. Mikor a magok elérték a pár millimétert vagy néhány centimétert, már fogyaszthatjuk is őket. Frissen isteni kiegészítői minden reggelinek, de 2-3 napig hűtőszekrényben is tárolhatók.

További cikkek a témában:

KÍVÜL-BELÜL CSODÁT TESZ: A CSIPKEBOGYÓ REJTELMEIRŐL

EZÉRT CSODASZER A GYÖMBÉR!

FÓKUSZBAN A KASVIRÁG: MIT KELL TUDNI AZ ÉV GYÓGYNÖVÉNYÉRŐL?