Család

Önállóan felkészülni egy dolgozatra? Ezért nem megy a gyereknek, és így taníthatod meg rá

Hogy a megoldás puszta bemondásának semmi értelme sincs (maximum a jó jegy), az mindenki számára világos. Igen ám, de mit tegyünk, ha a gyerek nem érti a tananyagot? Ha úgy mondja fel a tankönyvi szöveget, hogy látszik: gőze sincs arról, miről hablatyol éppen? Adja magát a válasz: le kell ülni, és elmagyarázni neki sorról sorra azt a szöveget, amelyet meg kell tanulnia. Ám van ennél egy jóval hatékonyabb módszer is: meg kell tanítanunk tanulni.

Kezdetben talán macerásabb, de nagyon meghálálja magát: néhány ilyen együtt-tanulás után a gyerek eljut odáig, hogy már önállóan képes lesz megérteni a tankönyv mondatait, kiválogatni a mindenképp fontos tudnivalókat, sőt, megkönnyíteni a saját dolgát, és gyorsabbá tenni a tanulást.

A képek, betűk és rövidítések jobban bevésődnek

Nekem a következő vált be, és nemcsak a saját gyerekemmel, de a tanítványaimmal is:

először is rákeresünk az interneten az adott tananyag videóira.

A Zanza és a Videotanár szuper kis anyagokat kínál, pár perceseket. Először ezt megnézzük, így rögtön kialakul egy összefoglaló kép, és a többféleképpen hallott, magyarázott információk miatt, jobban bevésődik egy-egy anyag. Ezután jöhet a tankönyv, amiből vázlatot írunk. Lehetőleg rajzosat, betűset: ha például azt kell megtanulni, hogy „az emberek a király hatalmát elismerték”, azt úgy írjuk le, hogy: az E-k a (korona rajza) 6almát elismerték”. Ez azért jó, mert a tanulás során sokkal jobban megmarad egy nagybetű, egy rajz, egy rövidítés, és könnyebb előhívni az emlékezetből.

Te érted ezt a mondatot?

A vázlatírást persze tanulni kell (jobb esetekben jut rá idő magyar-, történelem-, földrajzórákon a gyakorlására), de hamarabb és jobban elsajátítják, mint gondolnánk. Kezdetben még az is nehézséget okozhat, hogy a tankönyvi mondatokat értelmezzük: ilyenkor azt szoktam kérni,

fordítsuk le magyarra, ehhez pedig megadom, milyen szavakat emeljünk ki.

Például: „A tápcsatornában felszívódott tápanyagokat és a belégzés során felvett oxigént az anyagszállítás szervrendszere juttatja el a sejtekhez, és az szállítja el onnan az anyagcsere-folyamatok során keletkező szén-dioxidot is a tüdőbe.” Lassú lépésekkel ez így néz ki: Az első 3 szóban keresd meg a legfontosabbat! Eredmény: tápanyagokat. A következő négyben is! Eredmény: oxigént. Most keresd meg, mi történik ezekkel! Eredmény: elszállítja valami a sejtekhez. Mi az a valami? Az anyagszállítás szervrendszere. Mit jelenthet ez? És így tovább. A végeredmény ez lesz: „Az anyagszállítás szervrendszere két dolgot csinál. Egyrészt a tápanyagokat és az oxigént a sejtekhez szállítja. Másrészt a szén-dioxidot a tüdőbe viszi.” Ezután már ki lehet bontani a többi tudnivalót: a tápanyagok a tápcsatornában szívódnak fel. Az oxigént a belégzés során vesszük fel. A szén-dioxid az anyagcsere-folyamatok során keletkezik.

Lényeges, hogy a vázlatban csak a magyarra fordított mondat szerepel, az ott lévő fogalmak (tápanyag, oxigén, szén-dioxid) alá vannak húzva, rákérdezésre pedig el tudja mondani a gyerek a tudnivalókat. Nem mindenkinek megy azonnal a vázlat megírásának megtanulása: a gyerekek sokszor túl kevés információt írnak bele, így hiányos lesz a tudásuk, míg mások túl sokat, kimásolva a mondatokat, amivel elvész az egész lényege és értelme.

Hamar rájönnek, milyen jó dolog a vázlat

A példamondat alapján elismerem, macera ezt végigcsinálni. De enélkül sajnos nem értik meg, mi is az, amit tanulnak. Lehet, hogy megírja belőle az 5-öst, mert bemagolta, de a tudás már nem marad meg – amely pedig kellene ahhoz, hogy a további tudások ráépüljenek. Muszáj tehát értelmezni a megtanulandó szöveget, amelyet így ráadásul sokkal gyorsabban is sajátít el. Vigasz, hogy ez a macerás munka látványosan rövidül majd: egyre kevésbé kell kérdésekkel rávezetni őket a mondatok lényegére, egyre ügyesebben szűrik ki, mi is a fontos az adott tananyagból. Ezekből már könnyedén vázlatot írnak majd önállóan is, és még csak nógatni sem kell rá őket:

szívesen csinálják, hiszen addig se kell élesben tanulni,

plusz megtapasztalják, mennyivel könnyebb egy írólapnyi szöveget megtanulni, mint hosszú oldalakat a könyvből.

A közös tanulásból így lesz önálló 

A végén újra meg lehet nézni a videót, de lehet szókártyákat is gyártani, vagy épp kvízes kikérdezéssel tenni érdekesebbé a közös tanulást. Amiből annál rövidebb idő alatt lesz teljesen önálló tanulás, minél többször gyakoroljuk ezeket a hatékony módszereket. Érdemes hát időt és energiát fordítani erre – utána már szinte teljesen kivonulhatunk ebből a nem túl hálás, és bizony igen fárasztó szerepkörből.

Nyitókép. ArthurHidden/Freepik

Ajánljuk még:

Nem vagy egyedül a gyászban! – Ilyenek az önsegítő gyászcsoportok a szakértő szemével

Ma nagyon nehezen férünk hozzá a halállal, haldoklással és gyásszal kapcsolatos kollektív tudáshoz – állítja Kánya Kinga szociológus, a Napfogyatkozás Egyesület elnöke. A halált a kórházakba zárjuk, csökkent a gyászt segítő és az érzelmek kifejezését lehetővé tevő rítusok szerepe, emiatt tartózkodás és tanácstalanság övezi a gyász jelenségét. Hogyan működnek az önsegítő gyászcsoportok, és miért ne mondjuk azt egy gyászolónak, hogy „az idő minden sebet begyógyít”? Interjúnkból kiderül.