Kolonics Zsuzsanna Ibolya, alsó tagozatos pedagógus szerint a szülők tudatos magatartása és a személyes példamutatás mindennek a kulcsa. A megfelelő szokások kialakításához időre, odafigyelésre és következetes nevelésre van szükség. „Az oktatási intézmények szakemberei csakis erre a szilárd alapra tudnak építeni, ők az intézményi közösségek segítségével fejleszthetik tovább a nélkülözhetetlen szokásokat. Nagyon fontosak az óvodai csoportok és iskolai osztályközösségek: a gyermekek a kortársaiktól is tanulnak” – magyarázza a pedagógus.
A rendszeres testmozgás beépítése a hétköznapokba
Annyiszor és annyi helyen halljuk, hogy a rendszeres testmozgás létfontosságú a gyerekek egészséges testi és mentális fejlődéséhez. Mozgás kell ahhoz, hogy csontok és izmok optimálisan fejlődjenek, a sok-sok kötetlen, szabadtéri játék, futkározás pedig javítja a koordinációt és az egyensúlyérzéket is. Fokozza továbbá a kognitív funkciókat, és hozzájárul a kiegyensúlyozott idegrendszeri fejlődéshez, valamint az egészséges testsúly fenntartásához.
1. Szülőként mindig a szabadtéri játékidőt részesítsd előnyben
Arra ösztönözd a gyerekeket, hogy a szabadban játsszanak, és ha lehet, ezek a játékok aktívan mozgassák meg őket: fussanak, ugráljanak, kússzanak-másszanak, fogócskázzanak, labdázzanak, biciklizzenek, hullahopp-karikázzanak. Készítsetek egyszerűbb akadálypályát, a lurkók imádják a kihívásokat. Menjetek ki a természetbe, sétáljatok a közeli erdőben, réten vagy valamilyen élővíz mellett. Ettől még nagyobb buli, ha szülőként időnként bekapcsolódtok a játékba – ez a fajta mozgás valójában a szülőnek is jót tesz. Kolonics Zsuzsanna Ibolya szerint fontos, hogy mindennap jusson idő közös sétára, kerékpározásra, amire minden kisgyerek képes, csak be kell tartani a fokozatosság elvét.
Időnként beszéljetek össze más szülőkkel is, hogy a gyerekek tudjanak együtt játszani, ezzel is változatosabbá lehet tenni a hétköznapokat. A friss levegő mindenkinek jót tesz, mert nemcsak a D-vitamin előállítása miatt fontos napsugárzáshoz tud így a szervezet hozzájutni, de a természetben, a friss levegőn eltöltött idő bizonyítottan stresszoldó és nyugtató hatással is bír. Mi magunk is természeti lények vagyunk, vagyis ha az időjárás engedi, minél többet töltünk a szabad levegőn, annál jobb lesz a testünknek-lelküknek!
2. Ismerkedjetek meg az aktív sportolási lehetőségekkel
Ha van rá lehetőségetek, próbáljátok ki az aktív sportokat. Ma már szinte minden oktatási intézmény szervez tanításon kívüli sportfoglalkozást, ahol a gyerekek megismerkedhetnek a koordinált testmozgás örömeivel. A pedagógus szakember kiemeli: érdemes a gyerekek érdeklődésének megfelelően választani sportágat. Az pedig már saját tapasztalat – és biztosan nem vagyok vele egyedül –, hogy az érdeklődés gyakorta változik az évek folyamán.
Nem baj, ha a gyerek több sportot kipróbál, idővel megtalálja azt, ami a legközelebb áll hozzá.
Kolonics Zsuzsanna Ibolya szerint a sikerélmény fontos motivációs tényező, az iskolai és egyéb sportversenyeken való szereplés ehhez is hozzásegítheti a gyerekeket. A megmérettetést azonban nem minden gyerek szereti, fontos, hogy ne állítsd őt olyan stresszhelyzet elé, amit nem, vagy csak nehezen tud kezelni. A nyári táborok szintén remek lehetőséget biztosítanak, hogy a gyerekek hódoljanak a kedvenc mozgásformájuknak, vagy akár kipróbáljanak valami újat.
3. Optimalizáld a képernyő előtt töltött időt
Könnyű azt mondani, hogy a gyerekeknek nem kellene annyi időt a képernyő előtt tölteniük, csakhogy az életkor előrehaladtával egyre nehezebb meghúzni a határt. Határra viszont nagy szükség van. Beszéljétek meg közösen a családi irányelveket, aztán járjatok jó példával: a családdal közösen, aktívan eltöltött idő alatt azt is megtaníthatjuk gyerekeinknek, hogyan lehet a szabadidőt hasznosan és tartalmasan eltölteni.
A megfelelő higiénés szokások kialakítása
A jó higiéniás szokások kulcsfontosságúak a betegségek megelőzésében és az általános egészség előmozdításában. Kolonics Zsuzsanna Ibolya emlékeztet bennünket: „megváltozott a világunk, a fertőzések veszélye, a járványok megkövetelik, hogy a felnőttek és a gyerekek egyaránt odafigyeljenek a személyes higiéniára”. Ő azt tapasztalja, hogy a mai kisiskolás gyerekek személyi higiéniája általánosan jónak mondható, mert a családok többsége hangsúlyt fektet az alapok átadására. Ám azt is hozzátette, hogy mindig voltak, vannak és lesznek olyan gyerekek, akikre ez nem teljesen igaz. A személyes higiénia akkor lesz egy gyerek számára fontos, ha a szüleitől is azt látja – nem lehet eléggé kiemelni a példamutatás fontosságát. A családon kívül az oktatási intézmények szereplői is hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyerekek viselkedésébe beépüljenek a jó szokások, hisz a pedagógus szerint „egy gyerek észreveszi, ha az óvónéni vagy a tanító néni szép ruhát vett fel, fodrásznál járt, vagy sminket használt az ünnep alkalmával”.
1. Gyakoroljátok a kézmosást
Az elmúlt években tanultuk meg igazán, hogyan kell(ene) alaposan kezet mosni. A gyerekeknek nem árt rendszeresen felfrissíteni az emlékezetét, mert hajlamosak elfelejteni. Tanítsd meg nekik, hogyan dörzsöljék a szappanos kezüket legalább 20 másodpercig, különösen kinti játék után, étkezés előtt, mosdóhasználat, valamint tüsszentés vagy köhögés után. A kisebbek számára szórakoztatóvá is válhat ez a roppant „utálatos és unalmas” tevékenység, ha kellemes illatú szappant használtok, vagy elénekeltek egy dalt kézmosás közben.
2. A szájhigiénia fontossága
Mutasd meg a gyerekeknek, hogyan kell helyesen fogat mosni, ezt sem árt időnként átismételni. Utána már csak a nyomukban kell járni, hogy megtörtént-e az aznapi kétszeri fogmosás. Nálunk bevált a homokóra használata, hogy elegendő ideig mossa, és a különböző ízesítésű gyermekfogkrémek vagy a figurás fogkefe is meg szokta hozni a kedvet. Ösztönözd őket, hogy étkezések után igyanak vizet vagy öblítsék ki a szájukat, hogy ezzel is elősegítsék a száj egészségének megőrzését.
3. Védjük meg magunkat a „baciktól”!
Néhány alapelv megtanításával máris elősegítheted, hogy a gyerekek kisebb valószínűséggel kapjanak el, vagy éppen adjanak tovább valamilyen betegséget. Az egyik legfontosabb alapvetés e téren, hogy megtanulják a tüsszentési és köhögési etikettet. Mutasd meg nekik, hogyan takarják el a szájukat és az orrukat egy zsebkendővel, vagy hogyan tüsszentsenek a könyökhajlatukba, hogy korlátozzák az esetleges kórokozók terjedését. Mondd el (ha kell, százszor), hogy használt papír zsebkendő helye a szemetesben van, és ha egyszer matattak vele, ne felejtsenek el kezet mosni sem. Az is fontos, hogy ne piszkálják folyamatosan az arcukat, különösen kerüljék a szem, az orr és a száj érintését.
4. Legyen tiszta a környezet is
A környezetünk tisztántartása is fontos a személyes higiénia előmozdítása szempontjából. Kisgyerekek mellett – hát még az ő közreműködésükkel – ez nem mindig egyszerű feladat. (A kamaszokat meg sem említem...) Ettől függetlenül szoktasd arra a gyerekeket, hogy az életkoruknak megfelelően tartsák rendben a saját szobájukat, a fürdőszobát és a közös helyiségeket is. A kicsiknek még az is lehet játék, hogy használat után közösen pakoljátok össze a játékokat, vagy közösen szeditek le a ruhákat és pakoljátok be a szekrénybe. Ugyanígy be lehet vonni őket a takarítás rejtelmeibe: hogyan kell letörölni a felületeket, felporszívózni, söprögetni – eközben újra és újra elmagyarázhatod, miért van rá szükség. Mindenki tudja, hogy
a gyerekekkel való közös munka nem mindig gyors, de hosszú távon megéri a belefektetett energiát, mert így épül be a szokásrendszerükbe minden apróság.
Tanítsd meg nekik a szennyesruhák kezelését. Legyenek tisztában azzal, mikor koszos egy ruha (tíz perc viselet után még nem feltétlenül kell a mosógépbe vágni a ruhát), miért válogatjuk szét a holmikat mosás előtt, hogyan működik a mosógép, és mennyi mosószerre van szükség. Beszélgessetek arról is, miért fontos tiszta ruhában lenni, és miért kell megfürdeni és átöltözni, ha koszosak és izzadtak leszünk. A rendszeres fürdés, hajmosás és körömvágás elengedhetetlen a személyes higiéné fenntartásához. Alakítsatok ki egy rutint, mikor mostok hajat, vagy mikor jön el a körömvágás ideje. Utóbbi lehet izgalmas is, ha megnézitek, hány körmöt tud „szépen” levágni, vagy ha elég idős hozzá, milyen gyorsan végez. A kicsiknek lehet közben mesélni, mondókázni, énekelni – bármit, ami szórakoztatóvá teszi a műveletet.
Az egészséges táplálkozás alapjainak lefektetése
Nem lehet elég korán kezdeni az egészséges táplálkozási szokások kialakítását sem. Csanaky Lilla, okleveles táplálkozástudományi szakember úgy látja, hogy manapság a gyerekeket érintő, hétköznapi értelemben vett táplálkozási zavarok széles skálán mozognak. „Súlyos evészavar ritkábban fordul elő, és ezek esetében fontos, hogy ne csak a táplálkozás oldaláról közelítsük meg a problémát, hanem gyermekpszichológust, adott esetben orvost is vonjunk be a kezelés folyamatába” – figyelmeztet. „A skála másik végén lévő, evéssel kapcsolatos nehézségekről viszont sok szülő számol be. Mindezek hátterében változatos okok állhatnak, például a táplálás során korábban szerzett negatív tapasztalatok, családon belüli problémák, a gyermek egyéni temperamentuma, valamilyen betegség. Gyakran jelent gondot, hogy a gyermek »válogatós«, csupán az ételek egy megszokott, szűk körét fogadja el, vagy nagyon rendszertelenül eszik és csak csipeget a főétkezések során” – magyarázza a szakértő.
Alapelvek, hogy javuljon a gyerekek tudatossága a táplálkozás terén
A táplálkozástudományi szakember is első helyen említi a példamutatás fontosságát: a gyerekek táplálkozáshoz való viszonyát jelentősen befolyásolják a családban kialakított szokások. Csanaky Lilla azt javasolja, hogy mindig adjuk meg a módját az étkezésnek, a vacsora pedig lehetőleg jó hangulatú családi esemény legyen, ne a képernyő előtt, kapkodva teljen el.
Az étkezéseket ne övezze elvárás és szorongás, ne erőltessük, hogy a gyerek mindent megegyen a tányérjáról, ha úgy érzi, jól lakott.
„Sok szülőnek irreális elképzelései vannak arról, hogy mennyit kellene ennie a gyermekének egy-egy étkezés során,
ezért érdemes tájékozódni a gyermek életkorának megfelelő adagnagyságokkal kapcsolatban” – osztja meg a tapasztalatait.
Szerinte a gyerekek újdonságok iránti fogékonyságát úgy is kihasználhatjuk, ha változatos alapanyagokból, a gyermekeket bevonva készítjük az ételt. A közös főzés lehetőséget ad rá, hogy elbeszélgessünk a különböző összetevőkről, a tudatos táplálkozásról, de fontos, hogy semmilyen ételt ne kényszerítsünk a gyermekre csak azért, mert az egészséges. „Ha valamilyen élelmiszert elutasít a gyermek, érdemes többször, kis mennyiségben, többféleképpen elkészítve kínálni, mielőtt elkönyveljük, hogy nem szereti. Viszont ha nem válnak be a próbálkozások, akkor ne ragaszkodjunk az adott alapanyaghoz, hanem találjuk meg a hasonló tápanyagtartalmú alternatívákat, amelyeket a gyermek is szívesen fogyaszt” – hangzik a szakember tanácsa.
Tippek, hogy egészségesebben étkezzen a gyerek
A tudatos táplálkozást érdemes mindig az életkori sajátosságok figyelembevételével tanítani. Csanaky Lilla határozottan javasolja, hogy felejtsük el a gyerekkorunkban belénk nevelt tiltást, miszerint az étellel nem játszunk. Ő szülőként is úgy látja, az étkezésekbe csempészett játékosság csodákra képes. Megosztotta velünk néhány tippjét, mit érdemes bevetni a különböző korú gyerekeknél:
A bölcsődés korosztály: A picik nagyon élvezik a „na ki eszi meg, eleszem előled” játékot, de akár a kedvenc plüssállataik, babáik is az asztalhoz ülhetnek, akiket szintén lehet etetni. Az is
jó móka tud lenni, amikor szülőként hagyjuk, hogy bennünket etessenek.
Az óvodás korosztály: Érdemes már ebben az életkorban bevonni a gyerekeket az ételek elkészítésébe, és a közös piacozás remek alkalom arra, hogy megismerkedjenek az alapanyagokkal. Az a tapasztalat, hogy a vicces megjelenésű ételek, mint például a zöldturmixok, felkeltik az érdeklődésüket. Fontos megengedni, hogy bekapcsolják az érzékszerveiket, és megfogják az ételeket: jó szórakozás lehet például az aszalványokból és magvakból készülő energiagolyó gyúrása.
A kisiskolás korosztály: Ennél a korosztálynál jól működhet, ha közösen készítjük elő az uzsonnás csomagot, kidekoráljuk a fogásokat, vagy
vicces alapanyagokat rejtünk el az ételekbe,
például cukkinis brownie-t süthetünk, de bevonhatjuk őket a heti menü megtervezésébe is.
Kamaszok: A kamaszok esetében kiemelt figyelmet kell fordítani a táplálkozással kapcsolatos esetleges problémák észrevételére, és az egészséges testkép alakítására. A tudatosság erősítésében sokat segít a példamutatás és az étkezéshez kapcsolódó közös pozitív élmények. Ha a család étterembe megy, akkor a gyorséttermek helyett érdemes olyan helyet keresni, ahol egészséges fogások közül válogathatunk.
A gyerekek megfelelő szokásainak kialakítása nélkülözhetetlen befektetés hosszú távú egészségük és jóllétük érdekében. A rendszeres testmozgás beépítésével, a helyes táplálkozás elősegítésével, a megfelelő higiéniai gyakorlatok elsajátításával és a környezetük tisztán tartásával olyan stabil alapot építhetünk, amely nagyon sokat fog nekik jelenteni az életük során. Közben pedig ne veszítsük el a humorérzékünket sem.
Ajánljuk még: