Íroszági sikertörténet lengyelül – a Men With The Pot sikertörténetének mi is főszereplői vagyunk

Aktív

Íroszági sikertörténet lengyelül – a Men With The Pot sikertörténetének mi is főszereplői vagyunk

Két lengyel fiatalember beleszeretett a szabadtéri főzőcskézésbe, és ezzel bennünket is levettek a lábunkról – az alaptörténet Írországból indult világhódító útjára, ma milliós nagyságrendű követőtábor csodálja videóikat. Slawek Kalkraut és Krzysztof Szymanski 2019-ben egy észak-ír szálloda bárpultja és recepciós pultja mögül a természetbe kiszabadulva kezdtek főzni, majd főzős-videókat gyártani, saját szórakoztatásukra. Vállalkozásuk azonban csakhamar kinőtte ezt az intim közeget, és hatalmas népszerűségre tettek szert az egész világon. Azóta Men With The Pot néven ismerjük őket.

 

Tipikus 21. századi történet gasztro-influencer történet az övék – szabadtéri, sőt erdőszéli főzőcskézésre kihegyezve. Slawek Kalkraut és Krzysztof Szymanski rövid videókat készít közös hobbijukról, a vadkempinges főzésről. Egy szó el nem hangzik ezekben az átlagosan 7-8 perces videókban, de már az első ilyen megtekintésével odaszegeznek a képernyők elé, és belefeledkezünk ebbe a tiszta, hangulatos képi világba – és persze összefut a nyál a szánkban a látottaktól. Nagyon profik: pontosan tudják, hogy az ASMR-videók minden nyelvi korlátot áthágnak, így a két lengyel barát a világ összes tájáról verbulválta lelkes követőtáborát.

A 2019-ben Írországban dolgozó két lengyel barát, Slawek és Krzysztof – pusztán szórakozásból – felfedezték saját maguk számára a vadkempinges főzést.

Fotó: Men With The Pot / Instagram

Mindketten egy észak-írországi, Fermanagh megyei szállodában dolgoztak – Krzysztof a bárpult mögött, Slawek pedig recepciósként –, és szabadnapjaikon kimentek az erdőbe túrázni, horgászni és főzni. A természet iránti rajongásukat és kezdeti próbálkozásaikat mozgóképen is megörökítették, és e kis videókat először a barátokkal és a családdal osztották meg. A tartalmak azonban gyorsan virulensekké váltak: YouTube csatornájuk 1,58 millió feliratkozót számlál, Instagram-fiókjuknak több mint kétmillió, TikTok-fiókjuknak pedig 12,9 millió követője van, így 2020 decembere óta erre váltották főállásukat. 

Saját könyvük is megjelent már, Men with the Pot Cookbook: Delicious Grilled Meats and Forest Feasts (Men with the Pot Cookbookot: Finom grillezett húsok és erdei lakomák) címmel. A könyv tartalmazza a szabadtéri főzéshez hasznos eszközök listáját (öntöttvas fazék, tűzgyújtáshoz szükséges kovakő, kézifűrész, mozsár és mozsártörő, zománcozott tábori csészék, öntöttvas serpenyők, balta, két nagy tál, grillserpenyők és egyebek); továbbá útmutatást olyan tárgyak elkészítéséhez, amelyekre a vadkempinges főzéshez szükségünk lehet: például serpenyőállvány, tésztaszárító állvány – mindezeket erdei fából. A szakácskönyv ezen felül természetesen sós és édes ételek átfogó gyűjteménye.

Indulásukat – ahogy a korábban bemutatott azerbajdzsáni család videóit is – a koronavírus járvány okozta bezártság ihlette: kirándulásaik és a szabadban készített ételeik videók megosztásával azt szerették volna megmutatni az embereknek, hogy a természet ebben a kényszerűségben is csodálatos menedéket és teljes ellátást kínál. Az észak-ír Fermanagh megye tavakban és erdőkben gazdag tájain az időjárás bőven kihívásokkal teli, de ennek a tőzeggel és mohával védett ősi tájnak a szépsége éppen abban rejlik, hogy az év minden szakában élénkzöld színekkel, tiszta levegővel és az érintetlenség illúziójával kecsegteti a látogatót. Nem csoda, hogy a két lengyel fiatal a szállodai munka után itt keresett felfrissülést.

Ételeik nem a klasszikus, legegyszerűbb szabadtéri grill-fogások, hanem olykor rendkívül gazdagok: olyan fogásokkal is találkozunk, amelyeket jellemzően konyhai körülméynek között szoktunk előállítani. A lengyel- és a világkonyha fogásait egyaránt megtaláljuk a rögtönzött tűzhelyen hevülő öntöttvas serpenyőben, s miközben készül az étel, a harsogó, sercegő zöldségek, a pattogó tűz és a vízcsobogás mellett olykor egy átsuhanó fuvallat hangja is cifrázza a természet kottázta dallamot. Hangok és látvány: e kettő hatásával, szótlanul dolgozik két kéz, ők maguk ritkán szerepelnek videóikon. Cserébe olykor egy hangya, esetleg egy kutya lopja el a show-t, de csak egy pillanatra, hiszen az ételkészítés folyamata és a profin komponált közelik nem engednek a lényegtől eltérni.

Úgy érezhetjük közben, mintha mi is szereplői lennénk a történetnek.

Fotó: Men With The Pot / Instagram

Természetjárókként nyilvánvalóan fontosak számukra a természetvédelmi szempontok is, éppen ezért oldalukon rendszeresen közölnek olyan tartalmakat is, melyek a szabadban vállalt, környezettudatos főzés alapelveit ismételtetik át velünk: a vadvilág védelméről, a természetben való hulladékmentes főzésről, az ehető növényekről és gombákról ugyanúgy találunk cikkeket, mint a biztonságos tűzgyújtásról és az elkészíthető receptekről. Vállalkozásuk komoly márkává nőtte ki magát, és saját eszközöket is forgalmaznak a szabadtéri főzéshez és túrázáshoz: túlélőkészletük és speciális késeik jellegzetes Men With The Pot védjegyekként ismertek a rajongók körében.

A Men With The Pot titka

Mitől válhatott ilyen sikeressé a két lengyel fiatalember videó-sorozata a közösségi médiában? Fiatalok és bátrak voltak, amikor elkezdték, és a minimalizmus, amivel ezeket az anyagokat készítették, azonnal bizalmat gerjesztett az internet közönségében. Először a szabadásgot kívánjuk meg a videókból, nem is az ételeket: azt, hogy ilyen gyönyörű környezetben vannak, a friss levegőt, amit füsttel és az éppen készülő ételek illatával keveredve még a képernyőn át is érezzük. 

A beszéd nélkül fölvett képsorok zsenialitása, hogy mindenki a saját anyanyelvére fordítja le a látványt, nem kell odafigyelnünk a szövegre ahhoz, hogy értsük, mi történik.

Fotó: Men With The Pot / Instagram

Az ASMR, vagyis az Autonóm Szenzoros Meridián Válasz (Autonomous Sensory Meridian Response) szenzoros trükkje, hogy bizonyos hangok vagy képek/videók hatására kellemesen pihentető, bizsergető érzést tapasztalhatunk – vagyis jótékonyan hat idegrendszerünkre. Ezért vagyunk képesek belefeledkezni egy-egy ilyen videóba, és akár többször is megnézni egymás után.

Sikerük harmadik összetevője nyilván az egyszerűségben rejlő erő: azt követhetjük végig, hogy a szabadban, szinte eszköztelenül varázsolnak zseniális, ínycsiklandozó ételeket, amiket aztán pazar panoráma szemlélése közben fogyasztanak el. Ételeik a legegyszerűbbtől a gazdagabb fogásokig elég széles skálát lefednek, és minthogy mindent részletesen bemutatnak a videókban,

az az érzésünk, hogy a látott fogásokat mi is azonnal el tudnánk készíteni – ez a bevonódás teszi elevenné az élményt a világ túloldalán lakó néző számára is.

Zseniálisan fényképezett és vágott képsorokat látunk, sok közelivel, amelyek azt az érzést keltik bennünk, hogy minden részletet, a főzés minden titkát közelről ismerjük meg, nem marad rejtve semmi. Ez a teljesség-élmény komoly pszichológiai trükk, amellyel nézői hűségünket „vásárolják meg” a lengyel fiúk. Mindent megkapunk itt, amire vágyunk, és szívesen térünk vissza máskor is, és lelkes követőkként azonnal megnézzük új videóikat.

A két lengyel barát évekig nem állt kamerák elé, kevés televíziós és podcast megjelenésük van, és a jövőben is szeretnék megőrizni ezt a titokzatosságot, éppen azért, hogy továbbra is elsősorban a saját videóik beszéljenek helyettük.

Ajánljuk még:

80 szakmai elismerést vehettek át a legvirágosabb magyar települések az idei Virágos Magyarország verseny díjátadóján

Az ünnepélyes díjkiosztó gálán öt települési kategóriában és hat kiemelt témában mintegy nyolcvan elismerést adtak át a pályázó településeknek. Idén a nagyváros kategóriában Nyíregyháza, a legkisebb falvakéban pedig Hidvégardó vihette el a fődíjat. A Virágos Magyarország több mint három évtizedes története során környezetszépítésből a fenntarthatóság, a helyi értékek megőrzése és a közösségépítés kiemelkedő mozgalmává nőtte ki magát.