Fékek, kerekek és lámpák: ezeket ellenőrizzétek indulás előtt a kerékpárokon!

Aktív

Fékek, kerekek és lámpák: ezeket ellenőrizzétek indulás előtt a kerékpárokon!

A tavaszi jó időben sokan érezzük úgy, hogy végre újra járhatunk a kedvenc bringánkkal a piacra vagy akár munkába is. Télen ugyanis kevésbé népszerű kerékpárral közlekedni – a hosszú heteken keresztül a garázsban tárolt biciklikre pedig általában ráfér a szerviz, amikor újra előkerülnek. Mielőtt nyeregbe pattanátok, érdemes leellenőrizni, hogy működik-e minden rajta, hogy biztonságosan tudjatok tekerni akár a városban, akár egy hétvégi kiránduláson.

Egy vidéki kisvárosban nőttem fel, a biciklizés egészen kicsi koromban a mindennapjaim részévé vált. Igaz, nehezen tudtam megtanulni két keréken egyensúlyozni, vagy legalábbis én úgy éreztem, mindenkinek könnyen ment, csak nekem nem. Aztán büszkén tekertem a piros gyerekbiciklimet, belehajtottam a pocsolyákba, átsuhantam árkon-bokron – bár egyelőre csak a járdán biciklizhettem, anya és a bátyám az úttest szélén, én akkor is nagyon büszke voltam magamra.

Aztán megörököltem a tesóm eggyel nagyobb, világoskék bringáját. És már elég nagy voltam ahhoz, hogy segíthettem felpumpálni a kerekeket, lemoshattam, amikor már nagyon koszos volt, és kifejezetten szerettem nézni, amikor apa meghúzott rajta egy csavart, vagy beolajozta a láncot és a pedált, hogy az ne recsegjen, ne nyikorogjon.

Egy piros kempingbicikli és egy lila mountain bike következett a sorban, ez utóbbi hosszú éveken keresztül hűséges társammá vált. egészen addig, amíg meg nem ismerkedtem a párommal, aki nagy bringás. Nem versenyszerűen, csak hobbiból, de nagyon szeret tekerni. Épített magának egy egyedi kerékpárt, s amikor ott tartott a kapcsolatunk, nekem is készített egyet. Fehéret, türkizkék felnikkel és barna fonott kosárral az elején. Elkészült a számomra legszebb bringa a világon.

Az elejétől kezdve végigkísértem az összeszerelés minden állomását. Néha unalmas volt, néha érdekes, de főleg izgalmas, mert már nagyon vártam, hogy végre felpattanhassak rá. Közben megtanultam például azt, hogy mi az a stücni, hogy hogyan kell centírozni, és hogy miért kell odafigyelni a kerekek nyomására. Nem lettem profi, ha bármit szerelni kell rajta, azt a mai napig a párom végzi. Az éves nagy ellenőrzést azonban mindig magamnak végzem,

aztán konzultálok „a szakival”, hogy szerinte mennyire súlyos a helyzet

– ez különösen fontos ilyenkor tavasszal, amikor a téli pihenő után újra előkerülnek a sufniból a pókhálóval itt-ott beszőtt biciklik.

Szerviz és karbantartás

Bár télen is szoktam kerékpározni (például a boltba vagy a piacra), a hidegben mégsem használom olyan sűrűn a bringámat, mint jó időben. Kora tavasszal kifejezetten jól esik a szabad levegőn lenni, minden évben szakítok néhány szabad órát a bicikli átnézésére. Erre főleg biztonsági okokból van szükség, de a biciklinek is sokat árthat, ha nincs karbantartva.

Mielőtt nyeregbe pattannátok, ezeket a dolgokat fontos leellenőrizni!

  • Vizsgáljátok meg, hogy a vázon és az első villán nincs-e repedés.
  • Nézzétek át alaposan a kerekeket, például nincs-e kirepedezve a külső gumi. Pumpáljátok fel a gumikat, majd két-három nap múlva ellenőrizzétek, hogy ugyanolyan kemények-e, vagy esetleg eresztenek, mert ez utóbbi esetben valószínűleg foltozni kell a belsőt, vagy talán egy csere sem ártana. Ellenőrizzétek, hogy a villa erősen fogja-e a kereket. Ha mozog, meg kell húzni a rögzítő anyákat, hogy biztosan tartsa azokat. Arra is figyeljetek, hogy az abroncsok ne érjenek hozzá, ne súrolják a villákat vagy a sárvédőket menet közben. Ellenőrizzétek a küllők feszességét, és hogy nincs-e közöttük szakadt, mert azt cserélni kell.
  • Próbáljátok ki otthon a fékeket, nézzétek meg, hogy jól blokkolják-e a kerekeket, amikor behúzzátok azokat. Érdemes a fékeket úgy is ellenőrizni, hogy néhány métert haladva milyen mértékben fogják a kerekeket. Fontos, hogy elől és hátul is legyen jól működő fék, egyrészt a hatásfok miatt, másrészt ha az egyik elromlik, még mindig legyen egy működő féketek. Ha bizonytalanok vagytok benne, érdemes egy szerelővel megnézetni, hiszen a fékek állapota (is) kulcsfontosságú a biztonságos közlekedéshez.
  • A lánc ellenőrzésekor nézzétek meg, hogy rozsdás-e. Enyhe korrózió esetében elég lehet alaposan újraolajozni, de erősebb rozsda esetén valószínűleg le kell cserélni.
  • Teszteljétek a váltók működését is, állítsátok be a nektek legkényelmesebb fokozatot.
  • Ellenőrizzétek, hogy a kormány, a kormányszár, a kezelőszervek, például a fékkarok és a váltókarok, a markolatok, valamint a nyeregcső jól meg vannak-e húzva, stabilak-e – ne kotyogjanak vagy lógjanak.
  • Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy egy jól beállított nyereg milyen sok energiát spórol a használójának. Ha túlságosan alacsonyra állítjuk az ülést, számolnunk kell azzal, hogy bár közelebb van a súlypontunk a talajhoz, és biztonságosabbnak tűnhet a bringázás, de úgy sokkal nehezebb tekerni. Minél alacsonyabban van a nyereg az optimálishoz képest, annál rosszabb a hatásfok. Próbáljátok megtalálni az arany középutat.
  • A prizmákat és a lámpákat is fontos ellenőrizni. Legyen fényvisszaverő az első és a hátsó kerekeken, és legyen az első és a hátsó lámpátok is jól látható helyen! Szükség esetén cseréljetek benne elemet.
  • Tisztítsátok meg alaposan a kerékpárotokat – a zegzugos, szűkebb helyekre is szenteljetek figyelmet. A tiszta, ápolt bringák nemcsak jobban mutatnak, de ez is része a karbantartásnak. A sártól vagy portól például kevésbé látszanak a fényvisszaverők, egy saras bicikli gyorsabban rozsdásodhat… Érdemes szivacsot vagy puha rongyot használni, nehogy megkarcoljátok a vázat, vagy megsértsétek a festést.

Kiegészítők bringázáshoz

A kerékpárokon általában van sárvédő és csomagtartó. Ha mégis ezek nélkül vásároltátok, tudtok hozzá venni akár olyat is, amit tetszés szerint feltehettek vagy leszerelhettek, bár ezek az ideiglenes megoldások jellemzően nem olyan stabilak, mint azok, amik állandóra vannak felszerelve. A kosarakkal is ugyanez a helyzet. Nézzétek meg, hogy mekkora terhet bírnak el, ne terheljétek se a kosarat, se a csomagtartót a megengedettnél jobban.

A biztonságotok érdekében – főleg túrázáshoz – beszerezhettek magatoknak egy sisakot. A bringás nadrág talán túlzásnak tűnhet, de a párnázott feneke sokat számíthat a kényelmes tekerés érdekében. Emellett a kesztyű sem elvetendő, segíthet megelőzni a bőrkeményedés kialakulását a hosszú kilométerek közben. A jól láthatóság érdekében esténként egy fényvisszaverő szalagot is felpattinthattok a csuklótokra és/vagy a bokátokra.

Macerásnak tűnhet, de fontos átnézni évente legalább egyszer a kerékpárotokat – akár még baleset is lehet egy rosszul működő fék vagy egy kotyogó nyereg miatt. S bár fontos, hogy körültekintően és okosan tekerjetek, mégse feledjétek élvezni a bringázás minden pillanatát: friss levegőn vagytok, a szabadban, és szinte az összes porcikátokkal érzitek, ahogy suhantok az úton a tavasz illatával átszőtt napsütésben. Egy jó bicikliről nézve az élet valahogy sokkal szebb és romantikusabb. Számomra mindenképp.

Ajánljuk még:

 

Már követem az oldalt

X