Aktív

„A kutya híd ember és ember között” – az állatasszisztált terápia gyerekek ezreinek segít

Az élet érdekes pikantériája, hogy a mindennapjaink során egyre távolabb kerülünk a természettől, közben a testi-lelki gyógyulásunkban egyre fontosabb szerephez jutnak a természettel, még inkább az állatokkal kapcsolatos terápiák. Egyre gyakrabban látni olyan mesébe illő gyógyulásokat, amelyeket egy-egy állati doktor aktív részvétele támogatott: most a gyermeki szíveket kitáró kedvencekről lesz szó. Az ÉletHíd Segítőkutya Alapítványnál jártunk.

„Ez egy olyan módszer, amiben az állatokat aktív módon vonjuk be a terápiás folyamatba, az emberek érzelmi és mentális egészségének javítása érdekében. Az állatok jelenléte ugyanis elősegíthet pozitív változásokat a hangulatukban, viselkedésükben, de még a kognitív funkcióikban is” – vág bele a közepébe Koller Viktória, az ÉletHíd Segítőkutya Alapítvány vezetője.

Viktóriát már gyerekkorában is különleges kapcsolat fűzte az állatokhoz: mindig is arra vágyott, hogy olyan munkát végezhessen, amiben ők is szerephez jutnak. 2015-ben volt egy életre szóló élménye, amikor Bella nevű labrador kutyájával egy hétéves kislány szorongásában és a kutyáktól való félelmének leküzdésében segítettek: a terápiának köszönhetően alig fél év elteltével a kislány már nyugodt és magabiztos maradt, bármilyen kutya közelébe is került. A következő évben Viktória elvégezte a Habilitációs képzést Budapesten, majd Bellával közösen egy terápiás tanfolyamot is teljesítettek.

Ezután vágott bele a mozgássérülteket segítő kutya-kiképző szakma elsajátításába, majd a vakvezető kutyakiképző tanfolyamot is sikeresen elvégezte, végül örökre beleszeretett az állatasszisztált terápiák világába. Ő álmodta meg az alapítványt, aminek tevékenysége többrétű:

„Amíg az állatasszisztált terápia főként az érzelmi és mentális egészség támogatására, az állatasszisztált pedagógia a tanulási és fejlesztési folyamatokra fókuszál.

Ez összetett folyamat, amelyben a különböző elemek egymást erősítik: az állatokkal való kölcsönhatás elősegítheti a diákok motivációját, érdeklődését, valamint fejlesztheti az empátiát, az együttműködést, a kommunikációt és más szociális készségeket is, csökkentheti a stresszt és növelheti az érzelmi jólétet, ami pozitív hatással lehet a tanulási folyamatokra. Ez különösen hatékony lehet azoknál a gyerekeknél, akik szorongásos vagy feszült érzelmekkel küzdenek, vagy akiknek nehézségeik vannak a társas helyzetekben. A kutya jelenléte nyugtat, biztos és kiegyensúlyozott érzelmi állapotba hoz, ami segíti a teljesítményt is, ezáltal pedig erősíti önmagunk elfogadását, önértékelését, önbecsülését is.”

Mosoly és nevetés

Az Alapítvány gondozásában működő Bella Tanoda tartja az állatasszisztált foglalkozásokat, az óvodai csoportoktól kezdve az iskolákban, középiskolában történő programokon és egyéni fejlesztéseken át a csapatépítő tréningekig számtalan formában, emellett kutyás nyári táborokat is tartanak az Alapítvány székhelyén.

Nem lehet egyszerű megteremteni az egyensúlyt a programban részt vevő kutyák jólléte és a gyermekseregek kontrollálása és segítése között. Ahogy azt Viktóriától megtudtuk, „a foglalkozások megtervezése a pedagógussal és a felvezetővel közösen történik. A pedagógus ismeri a gyermekeket, a felvezető pedig a kutyákat. A kutyák jól képzettek, fantasztikus érzés velük együtt dolgozni. Könnyen és gyorsan megértenek új helyzeteket, így a legváratlanabbhoz is tudnak alkalmazkodni. A foglalkozások legnagyobb részét azonban a gyerekek mosolya és nevetése szövi át. A legtöbben már név szerint ismerik a kutyusokat, és alig várják, hogy megérkezzünk”.

Viktória azt meséli, hogy a foglalkozások alatt a gyerekek motivációs szintje a kutya jelenlétében sokkal magasabb, így nagyobb kedvvel ​é​s örömmel vesznek részt a feladatok elvégzésében, amiket tulajdonképpen játéknak tekintenek. Ennek köszönhetően pedig szinte észrevétlenül lehet segíteni számtalan olyan fejlesztési és rekreációs területen, ahol más módszerekkel nem, vagy csak nehezen boldogulnak. Ilyen a testtudat kialakítása, a téri tájékozódás, a finommotorika, a szociális készségek, a beszéd és a kommunikáció fejlesztése is.

Viktória pár konkrét esetet is említ, hogy jobban megérthessük az állatokban rejlő lehetőségeket: „Beszédindító foglalkozáson a „K” hangot azért mondta ki egy gyerek, mert mindenképp el szerette volna dobni a labdát a kutyának. Ezután természetesen mindenben partner volt, csakhogy a kutyával játszhasson.

Van olyan kisfiú, aki az óvodai csoportos foglalkozásokon szinte soha nem működik együtt, de ha mi ott vagyunk a kutyusokkal, akkor szárnyal.”

Persze, olyan is előfordul, hogy valaki fél a kutyusoktól. Ezt mindig nagyon tapintatosan kezelik. Az esetek kilencven százalékában a foglalkozás végére azonban felbátorodnak ezek a „félős” gyerekek is, és odajönnek a kutyákhoz megsimogatni őket, vagy csak azért, hogy részt vehessenek a közös feladatokban. De van mód egyéni oldásokra is a terápiás kutyusok segítségével.

Az állatasszisztált terápiás módszerben rengeteg remény és lehetőség rejlik, ezért a módszer ismerői és képviselői remélik, hogy széles körben ismert, elfogadott és vágyott lehetőség lesz a rehabilitáció, a tanulás, a fejlesztés vagy csak az életminőség javítása terén: „Bízunk benne, hogy a foglalkozások pár éven belül a tanterv részei lesznek. Nagyon nagy igény és szükség is van erre. Szeretnénk, ha az alapítványunknál minél több terápiás kutya és felvezetője dolgozna úgy, hogy anyagilag is támogatva legyen – ezzel biztosítva a professzionalitást és a lehetőségek kihasználását”.

De nem csak az intézmény keretei között találkozhatunk a Bella Tanoda csapatával. Szülősegítő programjuk például egy különleges lehetőség azok számára, akiknek nehézséget okoz a logisztika, a munka és a magánélet összehangolása, ugyanis állatasszisztált gyermekfelügyeletet is biztosítanak, gyógypedagógussal. Itt a fejlesztő hatáson túl előny az is, hogy a gyerekek megtanulhatják a felelős állattartás alapjait. 

Szakterületekre specializálódott kutyák

A Bella Tanoda segítő kutyáiról már messziről sugárzik a kedvesség, szeretet és nyugalom érzése. Bella az autizmussal élő gyermekek fejlesztésében tölti be a legfontosabb szerepet, mert végtelenül nyugodt, míg Zoé az óvodás és iskolás gyerekeket varázsolja el, emellett az idősek otthonában, ápolási otthonokban és hospice házakban nyújtott segítségre is felkészítették, minden területen kiválóan teljesít. Liza a csapat energiabombája, nevetést varázsol minden terápiás foglalkozásba. Angyal és Mázli, a két reményteli újonc az óvodák, iskolák gyermekseregeit fogja elkápráztatni: „Terápiás kutyáink mind egyéniségek, de képesek bárkivel együttműködni, odaadók, szeretetteljesek – hiszen a kutyaterápia lényege az elfogadás! Ettől eredményes, mert nem tesz különbséget az emberek között. Önzetlen, segítő szándékú és támogató, vagyis azt adja, amiből manapság a legnagyobb hiány van”.

Az alapítvány nemcsak terápiás-, hanem segítőkutyákat is képez. Ezek közül elsősorban mozgássérültet segítő, személyi segítő kutyákat képeznek és juttatnak el az arra rászorulóknak. „Ezek az állatok sokféle feladatot elláthatnak: még az önálló életvitelt is támogatják a sajátos nevelési igényű gyermekeknél vagy felnőtteknél. De a legnagyobb értékük mégis a szeretet, a segítőkészség és az empátia.

A kutya híd ember és ember között, ezért is kapta alapítványunk az ÉletHíd nevet.

A kutyák mellett a gazdáikat is oktatjuk, kutya-gazda utánkövetést is folytatunk, valamint a fogyatékossággal élő emberek életminőségének javítására programokat szervezünk.”

Saját terápiás kutya

Lehetőség van saját terápiás kutya kiképzésére is az ÉletHíd Kutyaiskola jóvoltából, ha odahaza is szeretnénk élvezni egy terápiás kutya ránk gyakorolt jótékony hatásait. „A Kutyaovi egy kiváló lehetőség arra, hogy a gazda és a kutya megismerjék egymást, és megalapozzák a bizalmat és a kölcsönös tiszteletet egymás iránt. Itt a kölyökkutya szükségleteit figyelembe véve, munka és játék váltakozásával történik a nevelés. A gazdi pozitív megerősítésen alapuló hozzáállása, a hangszín váltakozása, a simogatások vagy jutalomfalatok különböző módok a kutya motiválására” – mesél a gazdik számára hasznos oktatásról.

Ez az iskola nyitva áll a kutyák két hónapos korától kezdve, amint megkapták az összes oltásukat. A fiatal-kamaszkutya tanfolyam pedig a kutyaovi folytatásaként vagy első tanfolyamként is látogatható. „Fontosnak tartjuk, hogy a kutyákat sok külső ingerrel ismertessük meg, ezenfelül az emberrel és más kutyákkal való társas viszonyát is megalapozzuk. Nagy hangsúlyt fektetünk az engedelmességi gyakorlatokra, a határok-szabályok felállítására és betartatására. A kezdeti gyakorlatok nemcsak megtanítják valamire a kutyákat, hanem azt is megmutatják a gazdinak vagy a kutyavezetőnek, hogyan és milyen formában tudja megtanítani az amúgy is lázadó négylábú barátját, milyen a parancsok és jutalmak helyes használata. Mindez alkalmassági vizsgával fejezhető be, amelynek során független bíró ellenőrzi a fiatal kutya tulajdonságait, és további információkat ad a felvezetőnek”.

Az alapozó tanfolyam a következő szint, ami kiindulópontja minden további képzési iránynak, legyen az magasabb szintű engedelmesség, terápiáskutya-tanfolyam vagy hoopers (kutyás ügyességi sport). A kutyavezetők megtanulják az alapokat, hogy négylábú barátjukat engedelmességi gyakorlatokra tanítsák. Meg kell tanulni érteni a kutya testbeszédét, kommunikációját. A cél az, hogy harmonikus csapatot képezzenek, így képesek legyenek megfelelni a további kihívásoknak. Az alapozó tanfolyamon szerzett tudást a páros szintén vizsgával bizonyítja, ami egy független bíró előtt történik.

„Ezt a középfokú engedelmességi tanfolyam követi, amelynek során az addigi gyakorlatokat finomítjuk és tovább fejlesztjük a kutya engedelmességi készségeit. A felvezető-kutya párosnak egyre jobban együtt kell működnie, és a gyakorlatok minősége fokozatosan javul.

Ez a tanfolyam azoknak szól, akik négylábú társukkal magasabb megmérettetésre vágynak, a kutyájukkal dolgozni szeretnének valamilyen specializált területen.

Nagyszámú ismétlés szükséges ahhoz, hogy az egyes gyakorlatokat probléma nélkül újra és újra elő lehessen venni. Itt már olyan feladatok is vannak, amelyek a terápiáskutya-tanfolyam részét képezik”.

Nem is gondolnánk, mennyi munka, hány lépcsőfok vezet egy sikeres és hatékony állat-ember együttműködéshez: „A temperamentum vizsga engedelmességi feladatokból és a kutya általános készségeinek a vizsgálatából, valamint a páros terápiás munkára való alkalmasságát felmérő tesztekből tevődik össze. A kutya és gazdája kontrollált módon szembesül bizonyos valós terápiás foglalkozásokon előforduló ingerekkel. Aki a temperamentum teszten megfelelt, csak az mehet tovább a második fordulóra. A záróvizsgára való felkészülésre a sikeres temperamentum vizsga teljesítése után kerülhet sor. Ezután a páros kutyás terápiás munkába csatlakozik be. Ez minimum tizenöt alkalommal való látogatást jelent, valós terápiás helyszínen. A vizsgára készülő gazda egyrészt megfigyelheti a felkészítést végző páros (egy már dolgozó, vizsgázott terápiás kutya és felvezetője) munkáját, másrészt pedig kutyájával maga is becsatlakozik a felkészítést végző páros munkájába”.

Öröm nézni a Bella Tanoda mindennapjait. Fülig érő gyermekszájak, béke és kiegyensúlyozott, tartalommal teli idő. Igazán ritka kincsek manapság. Egy biztos: a terápiás kutyákkal történő találkozások magukért beszélnek: egy hiánypótló, megbecsülendő és széleskörű alkalmazásra méltó fejlődési lehetőség – minden szempontból, mindenkinek.

Fotók: ÉletHíd Segítőkutya Alapítvány

Ajánljuk még:

 

Már követem az oldalt

X