5+1 alapszabály, hogy a külföldi utazásra ne menjen rá a gatyád!

Utazni csodálatos. Világot látni, más embereket, gyönyörű helyeket megismerni tanulságos és saját magunk fejlesztésében is óriási szerepet játszik. Viszont az utazás általában nagy kiadásokkal jár, ezért nagyon sokan maximum évente egyszer-kétszer utaznak el külföldre. Akkor aztán mindent beleadnak a költekezésben: egész évben spórolás után jön tengerpartos all inclusive hotel egy hétig. Így is lehet utazni, de nem csak így lehet. Ugyanis utazni szinte pénz nélkül is jó!

Körülbelül nyolc éve jöttem rá, hogy szeretném, ha az utazás a mindennapi életem részévé válna. Ehhez viszont sajnos nem elég egy átlagfizetés. Vagyis meg kellett tanulnom úgy utazni, hogy a hónap többi részében se kelljen nélkülöznöm. Az alábbi elveket követtem.

1. Tervezd te magad!

Csábítóan hangzik, hogy fizetünk egy utazási irodának, aki majd jól elintéz mindent, és semmivel nem kell törődnünk. Légitársaságokkal, hotelekkel dolgoznak és más emberek tapasztalatából merítve szinte biztosak vagyunk, hogy a nyaralásunk általuk zökkenőmentes lesz. De ugye ezek a cégek is meg kell éljenek valamiből. Régen én is ámulva néztem az ablakba kitett ajánlataikat, majd egyszer utánanéztem, hogy saját magam mennyiért tudnám megoldani ugyanazt az utat. Mondanom sem kell, hogy a légitársaság oldalán foglalt jegy és az általam választott hotel árának összege meg sem közelítette az utazási iroda ajánlatát. Számomra nagyon jó érzés egy-egy utazás előtt utánanézni a látnivalóknak, kitanulmányozni a helyet és megoldani az odautat. Persze, sokkal több időt vesz igénybe, és az is lehet, hogy nem lesz zökkenőmentes.

A légitársaságok oldalán kívül gyűjtőoldalak is vannak, amelyek a repjegyek árait hasonlítják össze. Itt megtalálhatjuk a számunkra legkedvezőbb járatot. Ugyanígy a szállásokat is érdemes összevetni, erre is többféle oldalt találhatunk segítségül. Éppen a foglalások egyszerűsége miatt – Európán belül legalábbis – egyáltalán nem gondolom azt, hogy megérné utazási irodával utazni.

1. Foglalj időben!

A „foglaljunk időben”-elvet követve sokkal többet spórolhatunk, mintha a last minute ajánlatokra voksolnánk, legalábbis a repjegyek esetében mindenképp. Érdemes időben megvenni a repjegyet, időben szállás után nézni, sőt, az adott országban az érdekesnek tűnő programokat is előre lefoglalni. Sok múzeumban például az online jegyek olcsóbbak, mint a helyszínen vásároltak, arról nem is beszélve, hogy frekventáltabb múzeumokba könnyen lehet, hogy aznap, mikor ott vagyunk, nem is tudunk foglalás nélkül bejutni. Így tehát előre tervezéssel nemcsak spórolhatunk, de biztosabbra is mehetünk, hogy eljutunk a kívánt helyre.

1. Engedj kicsit az igényeidből!

Talán az utazás az egyetlen dolog, amiben számomra fontosabb a mennyiség mint a minőség. A minőségre itt a szálloda csillagait, vagy az repülőjegy elsőosztályát értem. A 2-3 csillagos panziók, autentikus faházikók vagy hostelek is lehetnek tiszták, kényelmesek, pont megfelelőek ahhoz, hogy csodaszép emlékeket gyűjtsünk főleg, hogy jobb esetben nem a szálláson ülés az utazás fő célja!

Az sem tragédia, ha mondjuk hét nap alatt nem eszünk étterembe napi háromszor. A reggelihez például nagyon egyszerűen be lehet vásárolni egy közeli élelmiszerboltból, ami aztán egész hétre beosztható és rengeteget csökkent a kiadásokon.

1. Óvatosan a turista-csapdákkal!

Én is megjártam, hogy szóbaálltam egy kedves helyivel, aki a termékét kínálta, majd olyan árat kért érte, hogy bár kancsin néztem, de nem volt pofám visszautasítani. Ezután napokig idegeskedtem, hogy miért nem voltam határozottabb.

A nagyobb városokban szinte kivétel nélkül vannak árusok, akik valamiért meggyőzöbbek a világ összes filozófusánál, és olyan odaadással és jósággal akarják ránk tukmálni az árujukat, hogy sikerrel járnak. Ha nem vesszük meg, azért idegeskedünk, hiszen megszólal a lelkiismeretünk, viszont ha megvesszük, akkor az elszórt pénz miatt érezzük rosszul magunkat. Érdemes megtanulni nemet mondani ezeknek az embereknek, bármennyire rámenősek.

Ezen kívül érdemes utánanézni egy adott helyiség rejtett kincseinek. Gondolok itt éttermekre, látványosságokra. Nem kell megnézni valamit csak azért, mert mindenki odamegy!

1. Pakolj okosan!

„Ezt is beteszem, hiszen sosem lehet tudni!” – biztos ismerős kijelentés, talán mondtuk is már, mikor a bőröndöt pakoltuk. Érdemes viszont csak a minimumot bepakolni, hiszen a repjegy árát sokszor megduplázhatja a feladott poggyász!

+ 1 Ne főszezonban utazz!

szezonon kívüli nyaralás sokkal olcsóbb, mint a nyár közepén utazni. Ha van lehetőségünk, érdemes például április-májusra, vagy szeptemberre foglalni. Sok helyen ekkor leárazások vannak, a szállások és a repjegyek is engednek az áraikból, az időjárás viszont nagyban nem különbözik a nyári hónapoktól.