Ünnep

Örökös megemlékezés és szabadulás: a széder est csodája

Jézus utolsó vacsorája egy szabadításnak állított emléket, miközben egy másik, nagyobb szabadítás ígéretét hozta. Nem kerül sok energiánkba és spirituálisan gazdagító, ha időt fordítunk mi is a széder estére, és megpróbáljuk átélni Jézus utolsó vacsoráját. Mi is tanítványokká válhatunk, ha van bennünk hajlandóság.

Tini voltam, amikor megkérdezték tőlem, tudom-e, mi az a széder? Én, mint konfirmált, jól tanuló, keresztyén diák nem tudtam. Egy olyan zsidó ünnepről van szó, amely első ránézésre nem köthető a keresztyén hagyományokhoz – azonban, ha utánaolvasunk, fény derül rá, hogy a széder est vélhetően egyben Jézus utolsó vacsorája is volt. Összeér a zsidó és a keresztyén értékrend, egy ősi és egy, még annál is ősibb megemlékezés. És én akkor, tiniként, az első megült széder estém után sokkal közelebb kerültem a húsvét ünnepéhez.

Mi is valójában a széder est?

A zsidók egyiptomi fogságból való szabadulása fontos pont történelmükben, és az erre való emlékezés ünnepét, a páskát (pészachot) évi rendszerességgel megtartják – nagyjából akkor, amikor mi a húsvétot. A páska egyhetes ünnepének első estéjét (bizonyos diaszpórákban a másodikat is) szédernek hívják, ami annyit jelent: rend. Ha ilyenkor ellátogatnánk egy zsidó családhoz, nagy valószínűséggel egy külön félretett edény- és étkészletet találnánk az asztalon. Máskülönben az év során használt edényeiket a lakáshoz hasonlóan elő kell készíteniük az ünnepre: kovásznak nem lehet nyoma a házban vagy az edényeken.

Mire van szükségünk az ünnepi asztal elkészítéséhez? Az egyik központi elem a széder tál, amin balra felül található a főtt tojás – egy számunkra sem idegen elem. Ez jelképezi a gyászt és az ősi Szentélyben bemutatott ünnepi áldozatot. Egyszerre emlékeztet a mulandóságra és az újjászületésre, az új kezdetre. A tálon lévő dolgok közül ez kerül először elfogyasztásra. Egészen spirituális, mély jelentőséggel bír, talán nem is hasonlítható a húsvétot övező tojásdíszek ragyogó, díszlő, színes-szalagos változatához.

Aztán mellette, jobbra fent található egy darab sült hús, a bárányáldozat és Isten kinyújtott karjának jelképe, mely kivezette a zsidókat az egyiptomi fogságból. A széder tál közepére kerül a keserű fű (igen gyakran torma), alá pedig a hárószet (alma, dió, bor és fahéj keveréke), a rabszolgaságban végzett vályogvetés emlékére. Aztán innen balra valamilyen zöldségféle kap helyet (jellemzően zeller, főtt krumpli vagy retek), a tavasz és az örök megújulás szimbóluma. Végül leges-legalulra még egy kis keserűfű kerül, az egyiptomi élet nehézségének plasztikus metaforája.

Az ünnepi asztalon helyet kap még a bor, egy díszes serleg (Illés serlege – a Messiásváró pohár), egy tál sós víz (a könnyek szimbóluma), három pászka (kovásztalan kenyér) és némi ünnepi gyertya. A kovásztalan kenyér (az egész ünnep, és az edények) kovásztalansága emlékeztet arra, hogy olyan gyorsan hagyták el a zsidók Egyiptomot, hogy még a tésztának sem volt ideje megkelni.

A széder estnek külön forgatókönyve van, ami megmutatja, hogy mit, hogyan és mikor tegyünk, és hogy mindennek milyen jelentősége van. Ezt a forgatókönyvet foglalja magába a hágádá könyve (jelentése elbeszélés), ez alapján bontakozik ki a szabadulás története. Az este folyamán négy pohár bort fogyasztanak: az első arra emlékeztet, hogy Isten megszabadította őket, a második arra, hogy megmentette őket; a harmadik a megváltás pohara, a negyedik pedig arra emlékeztet, hogy Isten a népévé fogadta őket.

Jézus utolsó (széder) vacsorája

Minden jel arra mutat, hogy Jézus utolsó elfogyasztott vacsorája egy széder est volt. Ő egy szabadításra emlékezett, de a keresztyén hit alapján már előre utalt közeli halálára és szabadítására. Mi, keresztyének erre emlékezhetünk az úrvacsora vétele közben.

Milyen csodálatosan gyűrűzik végig a megemlékezés, a szabadulás és szabadítás történetének ismétlődése! Éppen ezért volt annyira felemelő többször is megülni keresztyén társaimmal a széder estet Nagycsütörtökön.

Napjainkban is lehetünk fizikai vagy kevésbé megfogható fogságban: kütyük, gondolatok, emberek, kapcsolatok, függőségek, hazugságok, betegségek, félelmek, érzelmek tartanak minket bezárva. A hagyományok megismerése és megtartása képez hidat és hozza közelebb azt a kort, amely 2000 év súlya alatt porosodik. Kézzelfoghatóvá és valóságossá emeli a keresztyén ember számára is húsvét bibliai történéseit.

Itt ér össze két hagyomány: egy emberben, egy vacsorában, egy örökös megemlékezésben és szabadulásban. És üzenetéből kiolvashatjuk: a szabadulás nem egy egyszeri történés.

Ajánljuk még:

A pogácsa szerepe az óév búcsúztatásában és az új év köszöntésében

A pogácsa a hétköznapokban és ünnepek alkalmával is asztalra kerülő étel, ami gyakori szereplője a legkülönfélébb menüsoroknak, vendégváró falatoknak és állófogadásoknak. Mégis kevesen tudják róla, hogy milyen fontos szerepet töltött be az új év és az új élet reménytejes várakozásában, és hogy mennyi hiedelem és szokás főszereplője volt az évszázadok során. Ezekből csemegézünk most.